• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5868 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۵ مهر

فاز جديد رويارويي اسراييل و حزب‌الله كليد خورد

حمله موشكي حزب‌الله به موساد

حزب‌الله از موشك‌باران مقر موساد و پايگاه ۸۲۰۰ اين سازمان جاسوسي در تل‌آويو خبر داد. حزب‌الله اعلام كرد: اين مقر همان مقر مسوول ترور فرماندهان حزب‌الله و منفجر كردن پيجرها و بي‌سيم‌هاست، اين حمله ساعت 6:30 صبح به‌ وقت بيروت انجام شده است. پيش‌تر حزب‌الله در بيانيه‌اي اعلام كرده بود كه حمله موشكي به مقر موساد، در حمايت از مردم فلسطين در نوار غزه و كمك به مقاومت مردم شجاع و شريف آن و همچنين در دفاع از لبنان و مردم اين كشور انجام شده است. برخي كارشناسان مسائل سياسي بر اين باورند كه حزب‌الله لبنان در اين بيانيه به مرحله جديدي از جنگ با اسراييل اشاره دارد. حزب‌الله لبنان در بيانيه اول خود نيز اعلام كرده بود پايگاه «ايلانيا» را با مجموعه‌اي از موشك‌هاي «فادِي يك» هدف قرار داده است. رسانه‌هاي اسراييل صبح چهارشنبه از فعال شدن آژيرهاي هشدار و پدافند موشكي اين رژيم بر فراز شهر تل‌‌آويو اشغالي خبر دادند.
اين درحالي است كه مقاومت لبنان روز چهارشنبه صبح طي اطلاعيه‌اي خبر شهادت ابراهيم محمد قبيسي ملقب به حاج ابوموسي، از فرماندهان اين جنبش را اعلام كرد. قبيسي در حمله جنگنده‌هاي رژيم اسراييل به ضاحيه بيروت به شهادت رسيد. ارتش اسراييل پيش‌تر اعلام كرده بود ابراهيم قبيسي فرمانده يگان موشكي حزب‌الله را به همراه دست‌كم دو فرمانده ديگر اين يگان ترور كرده است.
به نظر مي‌رسد در هفته‌اي كه گذشت، منطقه و جهان قدم به قدم به جنگي تمام عيار و حتي منطقه‌اي نزديك شده است. به عقيده ناظران، چند روز اخير را بايد در زمره ويرانگرترين و سياه‌ترين روزهاي تاريخ مردم لبنان دانست، چراكه حملات تكنولوژيك و بمباران‌ جنگنده‌هاي اسراييلي به شديدترين شكل ممكن در لبنان رقم خورد و به مرگ بيش از 600 نفر و مجروح شدن هزاران نفر انجاميد. 
همزمان ناظران و ديپلمات‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي هشدار مي‌دهند منطقه به وضوح در آستانه جنگي تمام‌عيار قرار دارد. ناظران در سي‌ان‌ان معتقدند بمباران عظيم و گسترده لبنان در روزهاي اخير، تاكتيكي است از سوي رژيم اسراييل براي زمينه‌سازي جهت تهاجم زميني و تمام عيار به لبنان. اين گروه از تحليلگران با اشاره به تهاجم به رهبري امريكا به عراق در سال 2003 و عمليات ناتو در ليبي در سال 2011، كه همگي با حملات هوايي گسترده آغاز شد معتقدند، به نظر حمله زميني به لبنان قريب‌الوقوع باشد. آنها به سي‌ان‌ان گفتند در نبود هيچ راه‌حل ديپلماتيكي، به نظر جنگ ويرانگر در لبنان اجتناب‌ناپذير است. 
دانا استرول، تحليلگر امور امنيتي و راهبردي در مطلبي در فارن پالسي نوشت كه به نظر مي‌رسد حزب‌الله و اسراييل با گام‌هاي بلندتري به سمت جنگ تمام عيار در حركتند. استرول معتقد است به‌هم پيوستگي سرنوشت تمامي گروه‌هاي مقاومت باعث شد حزب‌الله به حمايت از حماس و غزه عليه اسراييل بلند شود، اما از نظر اين تحليلگر، مشكلات و مناقشات مرزي در پس زمينه درگيري‌هاي حزب‌الله و اسراييل را نيز بايد مدنظر قرار داد. از طرفي، اسراييل كه حضور حزب‌الله را نه تنها در مرز لبنان، كه در مرز سوريه با بلندي‌هاي جولان اشغالي تهديدي جدي عليه خود مي‌بيند، درصدد است با تضعيف اين جنبش بتواند مرزهاي سرزمين‌هاي اشغالي را براي ساكنان آن امن كند؛ اقدامي كه دست‌كم در يازده ماه گذشته نتوانسته به آن دست يابد. بنابراين، از نظر استرول، خشونت‌هاي يك هفته گذشته را بايد در چارچوب تغيير تاكتيك اسراييل از درگيري‌هاي پراكنده و ترور فرماندهان و شخصيت‌هاي حزب‌الله به تهاجمي گسترده عليه كل حاكميت لبنان براي فشار جهت عقب راندن حزب‌الله تبيين كرد. تحليلگر فارن پالسي همچنين معتقد است اسراييل در تهاجم به لبنان «راهبرد گمشده‌اي»  را پي مي‌گيرد، چراكه به نظر، در صورت اشغال بخش‌هايي از لبنان، راهبرد خروج و رسيدن به امنيت ادعايي‌اش در هاله‌اي از ابهام قرار مي‌گيرد. درنهايت، استرول مي‌نويسد ايالات‌متحده بايد به فشار بر اسراييل براي بيان راهبرد خود جهت پايان دادن به عمليات نظامي عليه حماس و اولويت دادن به غيرنظاميان فلسطيني در غزه ادامه دهد. از نظر اين تحليلگر امور راهبردي، اسراييل در چند جبهه ازجمله با حزب‌الله در لبنان، احتمالا جبهه ايران و ساير جبهه‌ها در شمال و جنوب از سوي محورهاي مقاومت دست بالا را نخواهد داشت. 
در همين رابطه، جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات‌متحده در مجمع عمومي سازمان ملل خواستار توقف خشونت‌ها در مرز لبنان شد. اين درحالي است كه رسانه‌هاي امريكايي فاش كرده‌اند اختلافات جو بايدن و بنيامين نتانياهو به اوج خود رسيده است. نيويورك تايمز با اشاره به تشديد اختلافات ميان بايدن و نتانياهو نوشت، دستياران بايدن برآنند فرصت نخست‌وزير اسراييل براي توافق آتش‌بس ميان اين رژيم و حماس رو به پايان است و به نظر مي‌رسد بايدن نيز از به نتيجه رسيدن رايزني‌ها نااميد شده باشد. 
نيويورك تايمز به نقل از منابع آگاه مدعي شد واشنگتن در حال تدوين نسخه توافق صلح جامعي براي كل منطقه است. روزنامه نيويورك تايمز همچنين نوشت بايدن در روزهاي پاياني‌اش در كاخ سفيد به ‌شدت نگران وضعيت منطقه است و عملا راهبردي براي كاهش خشونت دراختيار ندارد. به نوشته نيويورك تايمز، بايدن معتقد است هيچ‌گاه تا اين اندازه به خطر جنگ منطقه‌اي نزديك نبوده و مقامات دولت بايدن مدعي‌اند كاخ سفيد از تلاش در اين باره دست نكشيده‌ است. از سوي ديگر، اين روزنامه به نقل از دستياران بايدن مي‌نويسد، رييس‌جمهور امريكا اميدوار است خشونت‌هاي اخير در لبنان از اين سطح فراتر نرود و بتوان راه‌حل ديپلماتيكي براي آن يافت. 
همچنين، جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد با اشاره به خشونت‌هاي اخير اسراييل در لبنان گفت ايالات‌متحده در تلاش است بهترين و كارآمدترين سياست را به كار گيرد تا دو طرف درگير را در مسير توافقي پايدار به منظور پايان دادن به اين چرخه خشونت‌ها و جلوگيري از جنگ منطقه‌اي سوق دهد. او جزييات بيشتري از طرح ايالات‌متحده ارايه نكرد. در همين رابطه، نيويورك تايمز نوشت به نظر مي‌رسد راهبرد امريكا در قبال كاهش خشونت در ماه‌هاي اندك از عمر دولت بايدن كارآمد نباشد. اين روزنامه معتقد است مقامات كاخ سفيد بيش از يازده ماه فرصت داشتند خشونت‌ها در غزه را كاهش دهند و با فشار بر طرفين درگيري، طرفين را بسيار پيش‌تر به سمت آتش‌بس سوق دهند. در شرايط كنوني و با توجه به حجم خشونت‌هاي اسراييل و پاسخ حزب‌الله به كشتار مردم لبنان و ترور فرماندهان اين جنبش، به نظر مي‌رسد راهبرد امريكا بي‌نتيجه است و تنها راه فرار براي دولت بايدن در ماه‌هاي باقيمانده از درگير شدن در جنگ خاورميانه باشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون