• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۰ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5869 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۰ مهر

دروازه‌بان سابق تيم ملي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

رييس كميته فوتسال تنها يك وظيفه داشت كه از پس آن هم برنيامد!

بازي با فرانسه به دور از مرام پهلواني بود و اميدوارم ديگر تكرار نشود!

روزبه‌ دلاور

به گزارش «اعتماد»، تيم ملي فوتسال كشورمان با شكست در برابر تيم ملي مراكش خيلي زود با جام‌ جهاني خداحافظي كرد. شاگردان وحيد شمسايي در اين دوره از بازي‌ها فقط توانستند از‌ مرحله مقدماتي صعود كنند! اما به‌ طور حتم شكست برابر مراكش و حذف از جام‌ جهاني‌ مهم‌ترين اتفاق اين تورنمنت براي ملي‌پوشان ايراني نبود. در بازي آخر مرحله گروهي جام برابر فرانسه اتفاقاتي رخ داد كه خيلي سر و صدا كرد. با اين حال جام جهاني ازبكستان با تمام خوبي‌ها و بدي‌هايش براي ايران تمام شده و بايد به فكر آينده بود. براي بررسي بيشتر علت ناكامي در اين تورنمنت با مصطفي نظري بهترين دروازه‌بان فوتسال جهان در سال ۲۰۱۰ كه چند سالي است از اين رشته خداحافظي كرده و حالا يك كارشناس به حساب مي‌آيد گفت‌وگويي ترتيب داديم كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

فكر مي‌كنيد شرايط و امكانات لازم براي تيم ملي مهيا بود تا بتوانند نتايج بهتري بگيرند؟

قبل از هر چيزي بايد يك خسته نباشيد به بچه‌هاي تيم ملي و كادرفني بگويم كه در اين جام جهاني شركت كردند و پرچمدار كشور بودند. اما فكر مي‌كنم تدارك خوبي براي اين تيم ديده نشد. هميشه عنوان كردم نمي‌دانم چرا به خصوص در فوتسال وقتي به جام‌ جهاني مي‌رسيم تمام بازي‌هاي تداركاتي‌مان لغو مي‌شود! من مي‌دانم شايد گاهي آن پازل‌هايي كه كنار هم چيده مي‌شود در كنار هم قرار نگيرد اما وقتي عهده‌دار مسووليتي در كميته فوتسال و فدراسيون فوتبال شدند بايد اين تدارك را براي فوتسال مي‌ديدند متاسفانه بايد قبول كنيم كه با آمادگي كامل نرفتيم.

‌انتقادات به كميته فوتسال زياد است‌. علتش چيست؟

همان‌طور كه گفتيد انتقادات به كميته زياد است. ما اگر صحبتي مي‌كنيم و مطالباتي داريم به عنوان كسي كه سال‌ها در فوتسال زحمت كشيده و افتخار كسب كرده عنوان مي‌كنم. خيلي از مسائل بايد در اين سال‌ها مرتفع مي‌شد كه ما نديديم! شرايط خوبي نداشتيم و تدارك خوبي نديديم در صورتي كه وظيفه كميته فوتسال همين است. چند سالي است كه وظيفه رييس كميته فوتسال و سازمان ليگ‌ كاملا جدا شده است. يعني كميته فوتسال صرفا بايد تيم ملي را ساپورت كند اما متاسفانه در اين مورد مشكل داريم. تنها وظيفه كه كميته فوتسال دارد به نظر من از عهده آن برنيامده است.

‌با توجه به زماني كه تا شروع جام جهاني داشتيم بهتر نبود با يك سرمربي بزرگ خارجي در اين تورنمنت شركت مي‌كرديم؟

سرمربي ما كه بزرگ هست. او يكي از بهترين مربيان ايران و از بهترين بازيكنان دنيا بوده اما خودم يكي از منتقدان وحيد بودم درباره اينكه بايد كادرش را قوي كند. نظر من اين بود او مربي كاملي خواهد بود اگر نفرات قوي‌تري در كادرش استفاده كند، البته نمي‌خواهم بي‌احترامي به كادرش كنم اما احساس كردم تجربه لازم جام جهاني را نداشتند و فاقد اقتدار لازم بودند تا به سرمربي كمك كنند. بارها ديديم كه كادرفني درخواست مربي خارجي هم كرد اما متاسفانه كميته فوتسال هيچ اعتنايي نكرد. حداقل براي بازي‌هاي‌جام‌جهاني‌مي‌توانستند كمك مربي خيلي خوب براي شمسايي بياورند تا بتوانند از كمك‌هايش استفاده كند اما اينها انجام نشد با اين حال خودم هم فكر نمي‌كردم در۱۶ تيم اوت شويم و اين براي ما قبول نبود.

‌بهتر نبود كه كادرفني از فرصت دو ماهه تعطيلي ليگ استفاده بهتري مي‌كردند يا اينكه نياز بود بازيكنان اين مدت استراحت كنند؟

قبل از بازي‌هاي جام جهاني يا آسيايي مرسوم است كه تيم‌ها به اردوهاي بلندمدت مي‌روند تا هماهنگي بچه‌ها بيشتر شود وگرنه از لحاظ بدني در باشگاه‌ها آماده مي‌شوند. خودم نقدي به اين قضيه ندارم اما مي‌گويم دو ماه فرصت داشتيم براي آمادگي تيم چرا فقط يك يا دوتا بازي تداركاتي با قرقيزستان؟ مي‌توانستيم با يك رايزني ساده با كشورهاي همسايه بازي برگزار كنيم. دو ماه تعطيلي ليگ كمك باشگاه‌ها و سازمان ليگ به تيم ملي بود كه ممنونيم و دست‌شان را هم مي‌بوسيم! چرا كميته فوتسال در اين دو ماه بازي‌هاي خوبي برگزار نكرد؟ ما تقويم‌هاي‌مان روز به روز نوشته مي‌شود در صورتي كه بايد يك سال قبل برنامه‌ريزي داشته باشيم براي شركت در تورنمنت‌هاي مختلف اما متاسفانه برنامه‌ريزي نداريم.

‌اما كميته فوتسال موافق حضور تيم ملي در تورنمنت تايلند بود كه كادرفني قبول نكرد!

الان توپ را در خانه همديگر بيندازيم جالب نيست! وقتي تيم ملي فوتسال نتيجه نمي‌گيرد از كادرفني و بازيكنان و تداركات سازمان ليگ و رييس كميته فوتسال هم مقصر هستند. همه ماها مقصر هستيم، اين‌طور نيست در برد و باخت‌ها فقط يك نفر برنده يا مقصر باشد. اينكه كادرفني قبول نكرده در تورنمنت شركت كند شايد نظر خودشان بود و خودشان هم بايد پاسخگوي آن باشند‌. نقدي هم دارند بايد روبه‌روي هم بگويند اما خانواده فوتسال در جام جهاني متضرر شد با تصميمات اشتباه كه گرفته شد يا همين‌طور كه الان شما گفتيد. اينها ناهماهنگي است! بزرگ‌ترين ايرادي كه به اين قضيه و كلا اين جام جهاني بگيرم اين است كه حرف‌هاي پيشكسوتان و كارشناسان را گوش نكردند. ما درباره وضعيت دفاع و كادرفني و كميته فني هشدار داده بوديم اما متاسفانه گوش ندادند و اين شرايط پيش آمد.

‌به نظر شما آن حرف و حديث‌ها در بازي با فرانسه باعث ‌نشد تمركز بچه‌ها برهم بخورد؟

از شما خواهش مي‌كنم از بازي مقابل فرانسه رد شويد چون بازي مقابل اين تيم يك باخت بزرگ براي همه ما بود. هر چه شما و دوستان و كارشناسان و اصحاب رسانه درباره اين قضيه صحبت مي‌كنند همه آن درست است. اتفاقي كه در بازي با فرانسه افتاد خيلي تقصير كادر ما يا بقيه نبود. يك اشتباه بزرگ بود و من هم از آن عبور مي‌كنم‌ و اميدوارم‌ ديگر چنين مسائلي براي ما پيش نيايد چون ما يكي از بزرگ‌ترين كشورها در فوتسال هستيم و مرام پهلواني و تختي‌وار داريم در هر رشته‌اي. اين موضوعي نيست كه بشود به آن ورود كرد و اميدوارم در تاريخ اين اولين و آخرين بار باشد كه اين مسائل را مي‌بينيم.

‌در حالت كلي در دو بازي ديگر در مرحله گروهي و همچنين بازي با مراكش چطور بوديم؟

ما در بازي اول خيلي عالي بازي كرديم و همه را اميدوار كرديم ولي در مقابل گواتمالا در فاز دفاعي به‌شدت ضعيف بوديم. بارها گفتيم در برگشت‌ها و ضدحمله حريف و انتقال توپ بسيار ضعيف هستيم اما پوشش داده نشد. همين موضوع گريبانگير ما در بازي با مراكش شد و از جام حذف شديم.

‌به نظر شما بايد با كادر فني فعلي ادامه‌ داد؟

اول بايد فرصت داد تا بچه‌ها خود را پيدا كنند و بعد ببينيم وضعيت كميته فوتسال به چه نحوي مي‌شود. اگر تصميمي مي‌گيرند بايد عاقلانه باشد. بازهم نظرم اين است كه كادر ما بايد تقويت شود و از مربيان درجه يك خارجي استفاده كنيم. ما دو بار در فوتسال دو مربي خارجي بزرگ آورديم كه ساليان سال است كه نان آن را مي‌خوريم‌.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون