• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۵ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5873 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۵ مهر

رييس سازمان بورس:

اول شدن در منطقه ۱۵۰ ميليارد دلار سرمايه نياز دارد

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: براي رسيدن به جايگاه اول در منطقه به ۱۵۰ ميليارد دلار سرمايه نياز است. به گزارش ايسنا، حجت‌الله صيدي در همايش روز كارگزار كه با حضور فعالان بازار سرمايه و مديران كارگزاري‌هاي بورسي و كانون كارگزاران بورس و اوراق بهادار برگزار شد، گفت: ۳۲ سال پيش بازار سرمايه را با كارگزاري‌ها شناختيم كه آن زمان نام، آن سازمان كارگزاران و اوراق بهادار بود.

وي در رابطه با نقش كارگزاري‌ها خاطرنشان كرد: امروز، كارگزاران هستند كه سرمايه‌گذاران و سهامداران از طريق آنها بورس و بازار سرمايه را مي‌شناسند و با آنها به صورت مستقيم و غير مستقيم در تعامل هستند. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح كرد: نكات زيادي در جلسات اخير مطرح شده است كه بدون كار نتيجه بخش و كارشناسي بازار سرمايه نمي‌تواند قوام و دوام داشته باشد. صيدي گفت: اخيرا همه مسائل بازار سرمايه و سازمان را ليست كرديم كه حدود ۷۵ مورد آن اولويت داشت و طي شش ماه دوم امسال بايد كارهايي كرد تا بازار سرمايه رشد كند كه در ادامه ۱۷ مورد اولويت نهايي شد كه برخي از آنها با كارگزاري‌ها ارتباط مستقيم دارد.

 

براي اول شدن در منطقه نيازمند رشد اقتصادي ۱۵.۵ درصدي هستيم

وي ادامه داد: در حال حاضر بناي ما بر اين است كه در بحث بودجه و سياست‌هاي اقتصادي نقش خود را ايفا كنيم. امروز همه دغدغه رشد اقتصادي كشور را دارند و بدون رشد نيز رفاه محقق نمي‌شود و اگر بخواهيم تا ۱۴۱۰ اول منطقه باشيم بايد از رشد سالانه ۱۵.۵ درصدي برخوردار باشيم كه به 150 ميليارد دلار سرمايه نياز است. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: اين برآوردها در حالي است كه تشكيل سرمايه ما در حال حاضر منفي است. ما براي تشكيل سرمايه بايد از حقوق سرمايه‌گذاران صيانت كنيم تا سهامداران احساس امنيت كنند و براي آنها بازار سرمايه جذاب باشد. صيدي گفت: براي اينكه سرمايه‌گذاران به اين بازار جذب شوند ما به افزايش كارايي بازار نياز داريم و براي تحقق آن بايد همه دست به دست هم دهيم. اما مساله‌اي كه ما فعالان بازار از آن غلفت كرديم اين است كه ما به جاي اينكه پيشرو باشيم، دنباله‌رو شده‌ايم.

وي ادامه داد: اگر كيك بزرگ بازار سرمايه را بتوانيم محقق كنيم، ديگر دغدغه صندوق توسعه بازار را نداريم. اين صندوق براي توسعه بازار تشكيل شده است و اگر در حاكميت آن اختلاف نظر داريم، نبايد آن را تعطيل كنيم چراكه در نهايت مجبوريم يك صندوق ديگر تشكيل دهيم.

 

تلاش براي مقرارت زدايي از قوانين بورسي

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: يكي ديگر از اقدامات كه در هفته اخير در حال انجام آن هستيم مقررات‌زدايي از قوانين بازار سرمايه است و در تدوين مقررات بازار سرمايه حتما با مشاركت كانون و فعالان بازار سهام اين كار را انجام مي‌دهيم. صيدي گفت: كارگزاري‌هاي فعال امروز در حال متنوع كردن فعاليت‌هاي خود هستند و بعضا برخي به گروه‌هاي مالي تبديل شده‌اند. ما بايد كاري كنيم كه هركسي شرايط دريافت مجوز را داشته باشد بتواند فعاليت كند و بقاي كار آن به ميزان فعاليت آن بستگي داشته و هر كسي كه شرايط مطلوب داشته باشد بتواند نهاد مالي خود را تاسيس كرده و فعاليت كند.

 

حضور در ستاد اقتصادي دولت

وي اظهار كرد: يكي از كارهايي كه فعالانه آن را شروع كرديم و توانستيم در بحث بودجه در ستاد اقتصادي دولت درباره آن رايزني كنيم، به موضوع آثار لايحه بودجه بر بازار سرمايه باز مي‌گردد.

 

لزوم تعامل بازار پول و سرمايه

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: همچنين تعامل با سياست‌گذار پولي يكي ديگر از مهم‌ترين اقداماتي است كه بايد با همكاري با يكديگر بازار پول و سرمايه همزمان منتفع شوند. چراكه از طرفي نرخ بهره بالا رفته و از طرف ديگر جذابيت بازار سرمايه كاهش يافته كه بايد با تعامل با بازار پول بهبود يابد.

 

نبايد تصميمات هيجاني اتخاذ شود

صيدي در پايان به موضوع تحولات سياسي اخير و اثرات آن در تصميمات اقتصادي اشاره كرد و گفت: در برخي مقاطع حساس تحولاتي كه منجر به ريسك در بازار مي‌شود رخ مي‌د‌هد كه به ويژه در ماه‌هاي اخير اتفاق افتاده اما اين موضوع در گذشته نيز بسيار رخ داده است. اما نهاد تنظيم‌گر نبايد هيجاني به موضوع وارد شود. ما بايد كم هزينه‌ترين و پر منفعت‌ترين تصميم را انتخاب كنيم و بايد تصميمي گرفته شود كه مزاياي آن بيشتر از معايب آن باشد. چرا كه سهامدار خرد نگاه كوتاه‌مدت داشته و ما بايد به ماهيت بازار روي آرامش بدهيم و عوامل اختلال‌گر در بازار را حل كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون