• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5874 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

تازه‌هاي نشر

نگاهي  نو  از  مليحه  سعيدي

جلد اول نگاهي نو 20 قطعه براي ساز قانون ساخته‌ مليحه سعيدي است و توسط نشر ماهور منتشر شده است. درباره اين اثر، به قلم مليحه سعيدي مي‌خوانيم: «نگاهی نو ( 20 قطعه برای ساز قانون ) مجموعه‌ای است از آخرين ساخته‌های اينجانب، در گونه‌های رايج موسيقی ايران (پيش‌درآمد، چهارمضراب و رنگ) كه فعلا جلد اول آن تقديم می‌شود. در فرآيند ساخت بيشتر اين قطعه‌ها از تكنيك‌هايی نو در شيوه‌ قانون‌نوازی (آكومپانيمان) استفاده شده كه از ابداعات اينجانب برای يادگيری مراحل پيشرفته‌ نوازندگی ساز قانون است. اميد است باعث پيشرفت بيشتر نوازندگان ساز قانون شود.» داخل كتاب كيوآركدي قرار گرفته كه با اسكن آن توسط گوشي تلفن هوشمند امكان دسترسي به نسخه‌ صوتي قطعات نيز با  اجراي  بهار امرالهي فراهم  شده است.


كارآمدي  موسيقايي

كارآمدي موسيقايي، اطلاعات پايه براي هنرجويان نوجوان موسيقي نوشته محمدرضا فياض است كه نشر ماهور آن را منتشر كرده است. درباره اين اثر نيز به قلم محمدرضا فياض مي‌خوانيم: «انباشت بي‌‌وقفه و پيشرفت شتابناك نگرش‌‌ها، دانش‌ها و مهارت‌ها، از بارزترين ويژگي‌هاي زمانه ماست. در اين بستر، يكي از اصلي‌ترين دغدغه‌هاي نظام‌هاي آموزشي بايد بازتابانيدن اين تغييرات در محتواهاي آموزشي باشد. در اين كتاب كه در سال 1396 نوشته شده، كوشش بر آن است كه با محور قرار دادن اهميت موضوع كارآمدي، سمت و سويي يكپارچه و همگِن براي ارتقاي قابليت‌هاي چندجانبه‌ يك هنرجوي نوجوان موسيقي ارائه شود. نگرشي كه برمبناي آن، قرار نيست يك هنرجو صرفا معارف و معلومات معيني را به خاطر بسپارد، بلكه بيشتر از آن، اهميت و مسووليت خود را به عنوان هنرمند بازشناسد و با توسعه انواع كارآمدي‌ها در وجود خود، به ايجاد ظرفيت‌هاي تازه ياري رساند.»


«ادوار»  شنيدني  مي‌شود

پروژه «ادوار» با طراحي زكريا يوسفي در قالب تجربه‌هايي جديد، متفاوت و كمتر شنيده‌ شده به زودي پيش روي مخاطبان قرار مي‌گيرد. خبرگزاري مهر به نقل از امور رسانه‌اي اين پروژه نوشته است: «ادوار» عنوان يكي از جديدترين پروژه‌هاي موسيقايي در حوزه موسيقي تلفيقي با استفاده از اشعار مولانا است كه با هنرمندي، طراحي و تنظيم زكريا يوسفي در قالب يك آلبوم بين‌المللي، متفاوت و كمتر تجربه‌شده در ۲ نسخه «فيزيكي» و «ديجيتال» پيش روي مخاطبان قرار مي‌گيرد. عبارت «ادوار» اشاره به يكي از ابيات مولوي و حركات سماوات دارد كه چرخشِ سماع مولويه نيز برگرفته از آن بوده و مولانا با الهام از انديشه‌هاي نظريه‌پردازان باستان، «سماع» را چرخشي الهام گرفته از حركت افلاك مي‌دانست. اين آلبوم كه با تهيه‌كنندگي و حمايت مالي روزالين آريايي راد توليد شده، تركيبي از تجارب گذشته وي در موسيقي و ادبيات عرفاني، تجربه‌هايش در حوزه موسيقي الكترونيك و تلاش براي به كارگيري صداهاي متنوع‌تر در خدمت اين نوع موسيقي است.  محوريت صداها نيز با «سازهاي كوبه‌اي»، «ريتم»، «ملودي‌هاي‌سازي و آوازي» برگرفته از موسيقي منطقه كردستان و شمال ‌خراسان بوده و در آن از سازهايي مانند تنبور، تار، فلوت، آلتو، كمانچه، دودوك، كاوال و عود به صورت تك‌نوازي يا هم‌نوازي بهره گرفته شده‌اند. ميلاد محمدي، شقايق صادقيان، نگار فرجي، فرزاد بازگير، هومن مهدويان، بهنام بيات، يلدا خوانساري و زكريا يوسفي نيز از جمله هنرمنداني هستند كه در اين آلبوم به عنوان نوازنده و همخوان حضور دارند. زكريا يوسفي طي ۲ دهه فعاليت حرفه‌اي خود، همكاري با هنرمنداني چون شهرام‌ ناظري، كامكارها، عليرضا قرباني، كيهان‌ كلهر، گروه شهنازي، هم‌نوازان حصار و برگزاري كنسرت در بيش از ۴۰ كشور خارجي و حضور در بيش از ۳۰ فستيوال بين‌المللي را در كارنامه فعاليت‌هاي خود ثبت كرده است. همچنين تاليف چندين كتاب در حوزه موسيقي از ديگر فعاليت‌هاي او در عرصه پژوهش محسوب مي‌شود كه تازه‌ترين آن مربوط به انتشار كتابي با عنوان؛ «موسيقي در مولويه و قادريه» در كشورمان بوده است. اين كتاب به گفته مولف، تحقيق و پژوهشي در باب پيوند بين موسيقي و طريقت‌هاي عرفاني قرن ششم  و هفتم هجري  است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون