• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5880 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر

گزارش يك صعود تاريخي

سرمربي خاتون: پخش زنده بازي‌ها انگيزه ما را بيشتر مي‌كند

براي مرحله بعدي انتظار معجزه نداشته باشيد

مرضيه جعفري، سرمربي تيم خاتون بم كه به همراه شاگردانش صعودي تاريخي به دور يك‌چهارم نهايي ليگ قهرمانان آسياي زنان را تجربه كردند به روزنامه اعتماد گفت: «ما تلاش مي‌كنيم در دور بعدي هم نماينده شايسته‌اي براي فوتبال كشورمان باشيم اما نبايد از ما انتظار معجزه داشته باشيد.»
به گزارش «اعتماد»، تيم فوتبال خاتون بم تاريخ‌ساز شد‌. خاتوني‌ها كه به عنوان قهرمان ايران در گروه B رقابت‌هاي ليگ قهرمانان زنان آسيا حضور داشتند موفق شدند با كسب ۴ امتياز بعد از تيم ملبورن سيتي و بالاتر از تيم‌هاي كايا ايلويو و كالج اسكالرز براي نخستين‌بار به جمع هشت تيم برتر اين بازي‌ها صعود كنند. خاتون در آخرين ديدار خود در دور گروهي مقابل تيم كشور ميزبان درحالي كه با يك گل از حريف عقب افتاده بود، موفق شد با ثبت يك كامبك تماشايي و برد دو بر يك 4 امتيازي شود. 
مرضيه جعفري، سرمربي موفق خاتون بم در مورد حضور تيمش در اين مسابقات اظهار داشت: «خب اين دوره براي اولين‌بار بود كه به صورت حرفه‌اي برگزار مي‌شد و تيم‌هايي كه در اين دوره شركت كردند تيم‌هاي بسيار خوبي هستند. در گروه ما تيم‌هايي از كشورهاي فيليپين و تايلند و ملبورن استراليا حضور داشتند كه بسيار تيم‌هاي حرفه‌اي بودند و بازيكنان تاپ لولي (سطح بالايي) هم در اين تيم‌ها توپ‌ مي‌زدند.»
سرمربي خاتون بم كه سال‌هاست با اقتدار قهرماني‌هاي متوالي در ليگ را به نام خودش سند مي‌زند در مورد شرايط آماده‌سازي تيمش پيش از دور گروهي ليگ قهرمانان آسيا كه در تايلند برگزار شد و همين‌طور مرحله مقدماتي مسابقات كه رقابت‌هايش در كشور بوتان به انجام رسيد، گفت: «خب ما قبل از اينكه به تايلند بياييم اردوي تداركارتي نداشتيم به جز خود شهر بم، اما براي بوتان اردو داشتيم. بازي تداركاتي هم نداشتيم چون اصلا تيمي در ايران نداريم كه آماده باشد و بخواهيم با آن بازي كنيم!»
تيم خاتون بم در اين دوره از مسابقات در هر سه بازي نمايش سطح بالايي از خود نشان داد و حتي برابر تيم صدرنشين استراليايي هم دست و پا بسته نبود. اين درحالي است كه مسابقات در دوره اخير در سطح بالاتري نسبت به سال‌هاي قبل برگزار شده بود. جعفري در مورد كيفيت اين دوره از مسابقات به «اعتماد» گفت: «سطح بازي‌ها خيلي بالا بود و تفاوت ما با تيم‌هاي تايلند و فيليپين و استراليا هميشه زياد بوده اما اينكه با اختلاف خيلي كم مقابل استراليا بازنده شديم و يك بازي هم‌ كه تا دقيقه ۹۳ جلو بوديم و مساوي كرديم و توانستيم نماينده تايلند را هم ببريم، نشان مي‌دهد خيلي خوب نتيجه گرفتيم.» سرمربي خاتون در پاسخ به اين سوال كه قبل از شركت در مسابقات هدف‌گذاري شما به لحاظ كسب امتياز و صعود از اين گروه چه بود؟ توضيح داد: «خب ما با همين‌قدر امتياز قطعا صعود مي‌كرديم چون چهار تا تيم بيشتر نبوديم و تيم‌هاي اين گروه هم تقريبا همسطح بودند و ما مي‌دانستيم نتيجه مساوي در اين گروه زياد خواهد بود و تفاوت تيم‌ها به آن صورت نبود كه بگوييم حتما با چهار امتياز صعود مي‌كنيم، با دو امتياز هم با توجه به تفاضل گلي كه داشتيم، مي‌توانستيم به مرحله بعدي برسيم. مي‌دانستم مقابل ملبورن استراليا بايد جوري بازي كنيم كه يا مساوي بگيريم يا اگر نتوانستيم شكست با كمترين تفاضل گل باشد تا در بازي‌هاي بعد بتوانيم نتايج لازم را بگيريم.»
اين مربي فوتبال كشورمان در مورد ميزباني تايلندي‌ها نيز اظهار داشت: «ميزباني هم خوب بود. هم هتل خوب بود و هم ارتباط خوبي با ما برقرار مي‌كردند، خيلي خوب بود. كلا شرايط ميزباني در سطح خوبي بود.»
تيم خاتون بم در شرايطي توانسته به چنين توفيقي دست پيدا كند كه فوتبال زنان با وجود رويكرد مثبت جامعه هنوز در بين مقامات و مديران فدراسيون فوتبال جايگاه چنداني ندارد. به بيان ساده‌تر كمتر مديري در ورزش كشور ديده مي‌شود كه به فوتبال زنان نگاه ويژه‌اي داشته باشد. نمونه‌اش اينكه بيش از يك سال مي‌شود فوتبال زنان ايران بدون متولي مشخص رها شده است و فدراسيون اقدامي براي تغيير شرايط نمي‌كند. سرمربي خاتون بم در مورد تفاوت امكانات فوتبال زنان ايران و تايلند و تفاوت نگرش مديران فوتبال استراليا و تايلند به فوتبال زنان و مديران ايران گفت: تايلند و استراليا خيلي به فوتبال زنان توجه مي‌كنند و اصلا قابل قياس با ما نيستند؛ چه به لحاظ امكانات و چه به لحاظ توجه. جالب اينكه در شهري كه هستيم (بم) مردم تيم خانم‌ها را بيشتر از تيم آقايان دوست دارند.‌
شاگردان مرضيه جعفري كه پرافتخارترين تيم كشورمان در فوتبال زنان هستند، نشان داد‌ه‌اند كه اگر امكانات لازم دراختيارشان قرار داده شود و توجه بيشتري به آنها صورت بگيرد، مي‌توانند كارهاي بزرگي انجام دهند و توانايي‌هاي زنان كشورمان را در رقابت‌هاي برون‌‌مرزي به رخ‌ دنيا بكشند.‌ با اين حال هنوز راه درازي تا آن نقطه در پيش داريم. به عنوان مثال يكي از مشكلات هميشگي فوتبال زنان ايران كه مسير پيشرفت را براي آنها سخت مي‌كند مساله پخش نشدن مسابقات آنهاست. در همين رقابت‌هاي اخير بيشتر مردم از طريق صرفا يك خبر متوجه صعود تاريخي دختران ايراني شدند. البته به جز آنهايي كه به هر سختي از طريق لينك‌هاي يوتيوب بازي را به صورت زنده تماشا كردند. مرضيه جعفري در مورد پخش نشدن مسابقات تيمش به صورت زنده گفت: «خب بارها گفتيم كه اگر پخش زنده بازي‌ها را پخش كنند مسلما روي انگيزه بچه‌ها اثر خوبي مي‌گذارد ضمن اينكه اسپانسرها به سمت فوتبال خانم‌ها كشيده مي‌شوند و به پيشرفت ما كمك بيشتري مي‌كنند.»
سرمربي موفق و البته متواضع فوتبال ايران در پايان و در مورد ادامه مسابقات كه در فروردين 1404 برگزار مي‌شود، گفت: «ما قطعا براي ادامه مسابقات برنامه داريم. بازي بعدي ما ۵ ماه ديگر است و قرار است برنامه‌ريزي كنيم تا بتوانيم نماينده شايسته‌اي براي كشورمان باشيم. البته نمي‌توانيم انتظار معجزه داشته باشيم اما قطعا هدف ما اين است تا نماينده شايسته‌اي براي ايران باشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون