• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5880 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر

نايب قهرماني هادي چوپان در مسترالمپيا

او فقط يكي، دو راي تا هت‌تريك قهرماني فاصله داشت

گروه ورزش

ساعت 30: 5 بامداد روز گذشته به وقت تهران هادي چوپان قهرمان سرشناس ايراني رشته پرورش اندام در مسابقات مسترالمپياي 2024 به روي استيج رفت. 

هادي كه در سال‌هاي گذشته رتبه‌هاي اول تا  سوم اين مسابقات را به تناوب كسب كرده بود امسال شانس بيشتري براي خودش قائل بود. به شكلي كه پيش از مسابقه گفته بود: «امسال هادي چوپان مثل يك كوير مي‌ماند و اگر كسي مي‌خواهد داخل اين كوير قرار بگيرد بايد به خشكي عادت داشته باشد در غير اين صورت، خواهد سوخت.»
هادي چوپان در شرايطي وارد اين مسابقات شده بود كه سال گذشته با عنوان نايب قهرماني مسابقات را ترك كرده بود؛ عنواني كه حواشي زيادي را نيز به دنبال داشت. هادي روي استيج رفتار مناسبي نشان نداد و با اعتراض به راي داوران استيج را ترك كرد. هواداران او نيز در شبكه‌هاي مجازي به درك لانسفورد امريكايي برنده مستر المپيا حمله كردند. البته چوپان در اينستاگرام از طرفداران خود خواست اين كار را متوقف كنند. 
چوپان در كنفرانس خبري پيش از مسابقات درباره ترك استيج پس از واگذار كردن رقابت به درك لانسفورد گفت: «من هرگز مطمئن نبودم كه قهرمان مي‌شوم، زيرا اينجا مسترالمپيا است. من هميشه بهترين خودم بودم، اما سال گذشته فكر نمي‌كردم كه قهرمان نشوم و امسال هم با بهترين خودم آمدم و در اين دوره به شكلي آماده شدم كه هيچ‌كس نمي‌تواند نزديكم شود.»
در رقابت‌هاي امسال و پيش از آمدن شركت‌كنندگان به روي استيج پيش‌بيني مي‌شد بار ديگر رقابت بين چوپان و لانسفورد باشد اما با نمايان شدن سمسون داوودا همه متوجه شدند كه دوقطبي مسترالمپياي امسال تبديل به سه ضلعي شده است.  بليچرريپورت در مورد سمسون داوودا نوشت او يكي از غيرقابل پيش‌بيني‌ترين حضورها را در اين رقابت‌ها به نام خود ثبت كرد. 
روي استيج مسابقات هم هادي هم سمسون نمايشي قابل توجه داشتند اما لانسفورد از آمادگي سال گذشته خود به دور بود. در سمت مقابل بدن هادي و سمسون به‌شدت آماده به نظر مي‌رسيد و تمام ناظران تاكيد داشتند انتخاب نفر برتر براي داوران بسيار سخت خواهد بود. 
بعد از برگزاري دور مقدماتي و نهايي به ترتيب 10 ورزشكار باقي مانده با استيج خداحافظي كردند و تنها 3 ورزشكار باقي ماندند: هادي چوپان، دريك لانسفورد و سمسون داوودا. لحظاتي بعد نام بدنساز امريكايي و قهرمان دوره قبل به عنوان نفر سوم مسابقات اعلام شد. به اين ترتيب همه تصور كردند با كنار رفتن رقيب اصلي چوپان و باقي ماندن سمسون كه چند بار به هادي باخته بود عنوان ساندا به گرگ ايراني خواهد رسيد. اما بعد از لحظاتي كه بسيار هم طولاني به نظر رسيد نام سمسون داوودا به عنوان مسترالمپياي 2024 از بلندگوي سالن اعلام شد و هادي همانند سال گذشته روي سكوي دوم ايستاد. با اين تفاوت كه امسال ديگر خبري از ناراحتي و بداخلاقي نبود، او بلافاصله رقيبش را در آغوش گرفت و به او تبريك گفت.   رسانه‌ها در مورد طولاني شدن زمان صدور راي نهايي نوشتند: پيروزي سمسون پس از چندين تماس از سوي مقاماتي كه مي‌خواستند از تمام لحظات ممكن استفاده كنند تا اطمينان حاصل شود كه تصميم نهايي اتخاذ شده و برنده مناسب را انتخاب كرده‌اند، به دست آمد و در تصميمي كه شكي باقي نگذاشته بود كه شير نيجريه برنده قطعي است، اين ورزشكار 32 ساله به عنوان قهرمان مسابقات امسال انتخاب شد. به اين ترتيب داوودا با ايستادن روي سكوي نخست مسابقات علاوه بر مدال قهرماني، جام و كمربند مسابقات، چكي به مبلغ 600 هزار دلار دريافت كرد. جالب اينجا بود كه ابتدا عنوان شده بود برنده مسابقات 400 هزار دلار پاداش مي‌گيرد اما به يك‌باره مقامات برگزاري مسابقات جايزه نفر نخست و همين طور نفرات بعد را افزايش دادند.
هادي چوپان قهرمان كشورمان به عنوان نايب قهرمان براي دومين سال متوالي، جايزه 250 هزار دلاري را دريافت كرد. بليچر ريپورت در مورد نايب‌قهرماني هادي نوشت: «براي بدنساز ايراني، اين دومين حضور نااميدكننده در اين رويداد بود. به‌طور واقع‌بينانه، قهرمان سال 2022 مسابقات تنها يك يا دو راي فاصله داشت تا سه بار قهرمان اين مسابقات شود و نام خود را به عنوان پرافتخارترين قهرمان از زمان پايان سلطه فيل هيث در كتاب‌هاي تاريخ ثبت كند. درعوض دو بار تنها تا آستانه كسب عنوان قهرماني رفت ولي در لحظه آخر ناكام ماند.»
البته در داخل برخي رسانه‌ها تلاش كردند كليشه «خورده شدن حق ورزشكار ايراني در مسابقات جهاني» را با واكنش‌هايي نظير «تصميم شوك‌آور»، «انتخاب غيرمنتظره برنده مسترالمپيا» يا «دومي هادي چوپان در عين ناباوري» زنده كنند ولي واقعيت اين است كه اغلب كارشناسان اذعان داشتند هم هادي هم سمسون شايسته كسب عنوان قهرماني بودند و ايستادن آنها روي سكوهاي اول و دوم تنها با اختلافي نزديك رقم خورده است. 
مي‌توان گفت بازنده بزرگ مسترالمپياي امسال درك لانسفورد، برنده سال 2023 بود كه نتوانست با موفقيت از عنوان خود دفاع كند و در مسابقات امسال سوم شد.
اين سومين سال متوالي است كه مدافع عنوان قهرماني نتوانسته قهرماني خود را تكرار كند. اين گواهي است بر عمق ورزش پرورش اندام و كيفيت مدعيان عنوان مستر المپيا كه هر سال بهتر مي‌شود.  مارتين فيتزواتر، يكي ديگر از ورزشكاران مورد علاقه هواداران در اين رويداد، در جايگاه چهارم قرار گرفت. با اين تفاوت كه طرفدارانش را اميدوار كرد كه در ماه‌ها و سال‌هاي آينده در اين ورزش دستاوردهاي بيشتري خواهد داشت.  بعد از برگزاري مسابقات بسياري از مردم و همين‌طور چهره‌هاي ورزشي سرشناس نايب قهرماني هادي چوپان در مسترالمپياي 2024 را تبريك گفتند؛ از افشين پيرواني و حسن يزداني. حسن يزداني پرافتخارترين كشتي‌گير ايراني در استوري خود خطاب به هادي نوشت: «دلاور زحمتكش حق شما مقام اول بود. براي ما و ملت ايران هميشه قهرماني. تبريك گرگ پارسي.» هادي چوپان ساعاتي بعد از اتمام مسابقه با انتشار پستي ضمن تشكر از حمايت مردم از آنها بابت عدم توفيق در كسب عنوان قهرماني عذرخواهي كرد. چوپان نوشت : 
به نام ايزد منان . به حدي بر تن خسته‌ام درد دارم كه روي براي عذرخواهي از مردمم و وطنم ‌و نام كهن وطنم ندارم و زبان چرخ بر گفتار نيست. اينجانب حقير را ببخشيد كه نماينده‌اي نبودم كه قدرت مقابله با همه‌چيز را داشته باشم. شرمنده هستم. من در راهي هستم كه جز خداوند و مردمم و هوادارانم در جهان همراه و‌ پناهي ندارم. خدا را قسم مي‌خورم از درد گذشتم، از دوري خانواده گذشتم، از وجود و تن و خون، آهن‌هاي سرد را در هم كوبيدم و غذاي خشك خوردم و غربت را چو ‌زندان كشيدم تا لايق شادي‌آور مردمم باشم. حلالم كنيد و اين مدال بي‌رنگ را بپذيريد. اگر خداوند عمر نعمت بخشيد جبران مي‌كنم از اينكه چون كوه پشتم بوديد دستان‌تان را بوسه مي‌زنم. مدال هيچ ،جان فداي شما مردمم و وطنم. از همسرم و فرزندانم طلب حلاليت مي‌كنم كه غيبت زياد من باعث رنجش آنان است. از استاد مربي برادر بزرگ هاني رامبد و خانواده محترمش تشكر مي‌كنم براي تمام زحمات و مهمان‌نوازي ايشان. از بهترين يار دوران ورزشي‌ام علي آقا نعمتي كه هر ساعت مشوق و سكان مشورتم بود و‌ دوستان بزرگوارم كه نام محترم‌شان زياد است، از تمرين ايران تا رژيم و تمرين محل مسابقه سپاسگزارم. حلالم كنيد .
سرباز وظيفه هادي چوپان گرگ ايراني.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون