• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۴ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5881 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۴ مهر

بررسي وضعيت تيم ملي در آستانه بازي با قطر

فرزاد آشوبي: هر نتيجه‌اي جز صعود مقتدرانه نااميدكننده است

براي عملكرد بهتر در خط حمله بايد تغيير سيستم دهيم

روزبه دلاور

امروز تيم ملي ايران در انتخابي جام جهاني به مصاف قطر مي‌رود. در شرايطي كه هشت تيم به صورت مستقيم‌ به جام‌جهاني صعود مي‌كنند عدم صعود تيم ملي كشورمان به جام جهاني يك اتفاق مضحك و ناشدني به نظر مي‌رسد اما با توجه به پيشرفتي كه ديگر كشورهاي آسيايي كردند و فوتبال ما همچنان در حال درجا زدن است شايد در دوره بعدي بايد نگران صعود باشيم. ايران و ازبكستان دو تيم هفت امتيازي و صدرنشين گروه در اين هفته به ترتيب به مصاف قطر و امارات مي‌روند و در صورتي كه بازنده شوند آن وقت شرايط همين گروه هم پيچيده خواهد شد! دو تيم كره شمالي و قرقيزستان كه ديگر همگروهي‌هاي ما هستند و شايد روي كاغذ شانسي براي صعود نداشته باشند حريفان مرموزي به حساب مي‌آيند و ممكن است يقيه تيم‌هاي بزرگ را بگيرند. براي بررسي بيشتر از آخرين شرايط تيم ملي با فرزاد آشوبي مربي فوتبال كه سابقه پوشيدن پيراهن تيم ملي را دارد تماس گرفتيم كه در ادامه گزيده‌اي از اين صحبت‌هاي آشوبي را مي‌خوانيد.

 

‌عملكرد‌ فني تيم ملي مقابل ازبكستان چطور بود؟

به شكل كلي جزو بازي‌هاي خوب تيم ملي ما بود اما خيلي محتاط بوديم. به غير از دقايق ابتدايي و انتهايي بازي كه ده نفره هم‌شده بوديم مابقي دقايق بازي صرفا براي كنترل بازي و كسب حداقل امتياز بازي كرديم. به نظرم مي‌توانيم شجاع‌تر باشيم و اشتياق و ميل بيشتري براي پيروزي داشته باشيم و به اين مهم هم‌ دست پيدا كنيم. با توجه به داشته‌هايمان شرايط خوبي داريم و بايد به سمتي حركت كنيم كه كيفيت خوب تيمي خودمان را قادر باشيم در هربازي ارايه دهيم.

‌دليل اينكه عملكرد خط حمله تيم ملي به لحاظ آماري يا حتي ايجاد موقعيت گل خوب نيست چه مي‌تواند باشد؟

در بخش هجومي بايد در دو، سه قسمت شرايط را بهتر كنيم. يكي از آنها بحث مدافعان كناري ما هست كه آنها بايد در زمان حمله بار مسووليت بيشتري را به دوش بكشند و مورد بعدي سيستمي است كه با آن بازي مي‌كنيم، ما با ۴-۴-۲ به واسطه نداشتن يك شماره هشت يعني هافبك با خصوصيات تهاجمي خيلي سخت است تا بتوانيم همزمان كار حمله و دفاعي را ساپورت كنيم. مشخصا سامان قدوس بازيكن بسيار با كيفيتي است اما بدون توپ افت بزرگي در عملكرد او مي‌بينيم و مورد بعد اينكه ما با دو مهاجم بازي مي‌كنيم با خصوصيات نزديك به هم و مشابه كه اين هم عاملي است كه ما را براي باز كردن خطوط دفاعي حريف به دردسر مي‌اندازد. در واقع به نظرم‌ بهتر است كه ما با روش ۴-۳-۳ يا ۴-۲-۳-۱ بازي كنيم چون هم ضريب اطمينان ‌دفاعي ما بيشتر مي‌شود و هم ميزان خلاقيت در خط حمله بيشتر مي‌شود.

‌بازگشت احمد نوراللهي مي‌تواند كمك كند؟

مي‌تواند اين اتفاق رخ دهد مشروط به اينكه گروه فني و مشخصا آقاي قلعه‌نویي همين باور و اعتقاد را داشته باشند. اگر نوراللهي به تيم اضافه شود اما روش يا سبك تيم ملي به همين منوال ادامه پيدا كند جاي خاصي براي احمد و بروز توانايي‌هايش وجود نخواهد داشت. به اعتقادم‌ مي‌توانيم‌ تغيير سيستم را اعمال كنيم و نتيجه آن را ببينيم. ما در مقابل امارات هم با سيستم ۴-۲-۳-۱ بازي كرديم و طارمي را به كناره‌ها آورديم‌كه توانستيم هم بازي خوبي انجام دهيم و هم نتيجه خوب بگيريم.

‌پيش‌بيني شما از بازي با قطر چيست؟

واقعيت اين است كه قطر به شكل آماري تيمي نيست كه خيلي بتواند ما را دچار مشكل و تهديد كند! اما آنها دو، سه بازيكن خطرناك در خط حمله دارند كه خيلي مهم است زماني كه توپ را از دست مي‌دهيم زمان و‌ فضا را از اين بازيكنان سرعتي و خلاق بگيريم به خصوص اكرم عفيف. وگرنه در شكل كلي ما تيم كاملا برتري نسبت به قطر هستيم.

‌شرايط جدول و بازي‌ها به شكلي است كه اگر نتوانيم مقابل قطر پيروز شويم‌ شايد حتي دچار مشكل شويم.

تا اينجا نشان داده شده ما دست برتر را كاملا در اختيار داريم و هيچ‌كدام از رقيبان ما در اين گروه تيم‌هايي نيستند كه بتوانند مانع بزرگي بر سر راه موفقيت يا صعود ما باشند مگر اينكه اتفاقات خاص و ويژه فوتبالي رقم بخورد يا سطوح عملكردي افت ناگهاني پيدا كند. وگرنه به لحاظ كيفي شرايط بهتري داريم و حتي معتقدم علي‌رغم اينكه ازبكستان در اين سال‌ها تغييرات مثبت و بزرگي هم ‌تجربه كرده كماكان به لحاظ سطح كيفي و عملكردي با فوتبال ما فاصله دارد و در حال حاضر نسبت به ساير رقباي گروه شرايط بهتري داريم.

‌تيم ملي بعد از بازي با قطر دو بازي خارج از خانه دارد ممكن است معادلات اين گروه تغيير كند؟

تمام اين موارد كه مي‌گوييد قابل توجه و اعتنا است اما به شكل كلي و بر اساس آمار و عملكرد قضاوت مي‌كنيم كه آن چيزي كه تا الان نشان داده شده سطح متفاوت تيم ايران نسبت به ساير رقباي اين گروه است. خيلي سخت است تصور كنيم كه كره شمالي و قرقيزستان و حتي امارات و قطر تيم‌هايي باشند كه ما را به دردسر بيندازند مي‌خواهم ‌اين را بگويم كه نبايد اين تيم‌ها موفق بشوند كه ما را به دردسر بيندازند! ما تيمي هستيم با كيفيتي كاملا واضح و مشخص و شانس اول براي صعود هستيم پس بايد نتايج و عملكردمان به شكلي باشد كه ساير رقبا نتوانند براي ما دردسر درست كنند.

‌از نظر شما ساير رقبا شانسي ندارند؟

من مجدد بايد تكرار كنم كه همه اينها قابل درك و اعتنا است. بله آنها هم شانس دارند و در حال تلاش و برنامه‌ريزي و حركت به جلو هستند اما نمي‌توانيم واقعيت‌ها را ناديده بگيريم. فاقد پارامترهاي مشخص و واضح براي موفقيت در مقابل تيم ملي كشور ما هستند. اين ما را اميدوار مي‌كند تا با اقتدار اين مرحله را پشت سر بگذاريم و اگر چيزي غير از اين رقم بخورد خيلي‌خيلي دور از تصور و نااميد‌كننده خواهد بود‌.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون