• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۴ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5881 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۴ مهر

نگاهي به پرونده اميرحسين مقصودلو ملقب به تتلو

سخنگوي قوه قضاييه: تتلو نه تنها تسهيلاتي را خلاف قانون دريافت نكرده بلكه به دليل رفتارهاي خلاف قانون مشمول تنبيهاتي شده است

اصغر جهانگيري، سخنگوي قوه قضاييه روز يكشنبه آخرين وضعيت پرونده اميرحسين مقصودلو ملقب به تتلو را تشريح كرد و گفت: «نامبرده در حال حاضر در زندان حضور دارد و شايعاتي در خصوص اعطاي تسهيلات به اين متهم در زندان صحت ندارد و زندان نه تنها تسهيلاتي را خلاف قانون به نامبرده نداده و از آن بهره‌مند نشده است، بلكه به دليل برخي رفتارهاي خلاف قانون و مقرراتي كه در زندان داشته مشمول تنبيهات انضباطي نيز شده است.» 
او در ادامه گفت: «نامبرده دو پرونده مطروح دارد؛ يكي مربوط به توهين به مقدسات است كه به تحمل ۵ سال حبس تعزيري به عنوان مجازات اصلي محكوم شده و با فرجام‌خواهي پرونده در تيرماه به ديوان عالي ارسال شده و اكنون در ديوان عالي مفتوح است.» 
او گفت: «پرونده ديگر مربوط به تشويق به فساد و فحشاست كه به ۱۰ سال حبس محكوم شد. راي بدوي در دادگاه تجديدنظر تاييد شد و پرونده جهت اجراي حكم به اجراي احكام ارسال شده است. نامبرده در زندان است. شايعاتي مطرح است كه تسهيلاتي به او داده شده يا مي‌شود كه درست نيست. زندان نه تنها تسهيلاتي خلاف قانون به او نداده و از آن بهره‌مند نشده، بلكه به دليل رفتار خلاف قانون مشمول تنبيهات انضباطي شده است.» 
ارديبهشت امسال نيز مركز قوه قضاييه در مورد آخرين وضعيت پرونده تتلو اعلام كرد: «آخرين جلسه رسيدگي به اتهامات اميرحسين مقصودلو ملقب به تتلو در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با حضور مستشار دادگاه، وكيل متهم، خانواده متهم و نماينده دادستان برگزار شد. در ابتداي جلسه قاضي افشاري اتهامات را به اميرحسين مقصودلو تفهيم كرد و به متهم گفت در اين جلسه آخرين دفاعيات خود را بيان كند. پس از تفهيم اتهام متهم، نماينده دادستان در جايگاه قرار گرفت. 
نماينده دادستان خطاب به متهم گفت: بيشتر مخاطبان شما جوانان و نوجوانان بودند و تحت تاثير موادمخدري كه مصرف مي‌كرديد و آن را ترويج مي‌داديد، قرار مي‌گرفتند. 
متهم پاسخ داد: قصدم ترويج موادمخدر نبود، مي‌خواستم براي كساني كه آلوده به مشروبات الكلي و مواد مخدر هستند، جايگزين گياهي معرفي كنم تا ضرر كمتري داشته باشد كه اين اشتباه بوده و اشتباهم را مي‌پذيرم.  تتلو سپس در پاسخ به سوال نماينده دادستان كه چرا صفحه اينستاگرام شما بسته شد، گفت: در يك استوري اينستاگرام از خانم‌هاي ۱۵ تا ۲۰ سال براي ساخت ويديوي يكي از آهنگ‌ها دعوت شد كه طبق قانون اروپا اين موضوع را كودك‌آزاري تلقي كردند و صفحه را بستند. 
متهم در دفاعيات خود مجددا اعلام كرد: قطعا اشتباهاتي داشتم و خيلي از رفتارهاي من اشتباه بوده است. به خاطر اشتباهاتي كه داشتم، معذرت‌خواهي مي‌كنم. 
قاضي افشاري خطاب به متهم گفت: چه تضميني است كه اشتباهات شما مجددا تكرار نشود؟ شما در گذشته هم ابراز پشيماني كرديد، ولي مجدد به كار خود ادامه داديد.
متهم پاسخ داد: آموزش مناسبي نديدم و اشتباه كردم. پس از اخذ دفاعيات متهم، نماينده دادستان اعلام كرد با توجه به كيفرخواست صادره، مستندات موجود در پرونده و اظهارات متهم تقاضاي رسيدگي و صدور حكم عادلانه را دارم. در بخش ديگري از آخرين جلسه برگزاري دادگاه رسيدگي به اتهامات اميرحسين مقصودلو، وكيل متهم در جايگاه قرار گرفت و اظهار كرد: طبق صحبت‌‎هايي كه با متهم داشتم، تاكيد كرده كه مي‌خواهد به جوان‌ها و نوجوان‌ها بگويد من تا آخر اين راه را رفته‌ام، چيزي در پايان راهي كه من رفتم، نبوده است شما اشتباه من را نكنيد.
وكيل متهم در ادامه گفت: متهم در اظهارات خود بيان كرده است كه قصدي جهت تحقق نتيجه و انجام فعاليت تبليغي يا ايجاد خلل در امنيت داخلي كشور نداشته و عنصر معنوي جرم قابل احراز نيست.
وكيل تتلو درباره تبليغ سايت‌هاي شرط‌بندي ازسوي موكل خود بيان كرد: متهم پس از تبليغ سايت شرط‌بندي وقتي متوجه مي‌شود افراد از اين مسير متضرر مي‌شوند، بلافاصله موضع خود را تغيير مي‌دهد.
وكيل در پايان از قاضي تقاضا كرد حكمي عادلانه و قانوني در خصوص موكلش اتخاذ شود. پس از اظهارات وكيل و اخذ دفاعيات متهم، قاضي افشاري گفت: با توجه به اخذ آخرين دفاع و پايان رسيدگي به اتهامات اميرحسين مقصودلو، پايان رسيدگي را اعلام مي‌كنم و در موعد قانوني راي صادر خواهد شد.
 پرونده‌هاي  ديگر  تتلو 
 تتلو در ميانه دهه ۱۳۸۰ به دوبي سفر كرد و پس از مدتي به ايران بازگشت. نخستين بازداشت تتلو در سال ۱۳۹۲ توسط پليس امنيت اخلاقي بود. مسعود زاهديان، رييس «پليس امنيت اخلاقي» ايران اعلام كرد: «امير تتلو، خواننده زيرزميني دستگير و در اختيار مقامات قضايي قرار داده شده است.» زاهديان گفت: «پليس با اين دسته از افراد برخورد مي‌كند. اجازه نخواهيم داد در فضاي قانوني كشور اتفاقي بيفتد. صداوسيما و وزارت ارشاد زمينه‌هاي لازم را براي فعاليت هنرمندان فراهم كرده‌اند و افرادي كه به شكل زيرزميني قصد فعاليت دارند بايد دست از اين كار خود برداشته و در قالب هنر قانوني و واقعي به فعاليت خود ادامه دهند.» در همين باره خبرگزاري فارس نيز گفت: «پرونده او دراختيار دادسراي امنيت قاضي شهيد مقدس فرستاده شده، رسيدگي به پرونده او آغاز شده و پرونده در مرحله تحقيقات و بازپرسي است.» تتلو پس از آن در ۲ شهريور ۱۳۹۵ دوباره بازداشت شد در حالي كه در چند روز قبل از آن او به دادسرا احضار شده ‌بود. بنا بر اعلام رسانه‌ها او در ۳ شهريور توسط ماموران بازداشت شد. برخي خبرگزاري‌ها گفتند دليل اين بازداشت، توهين به قاضي پرونده‌اش بوده درحالي كه برخي ديگر گزارش دادند كه تتلو به اتهام «ترويج فساد و فحشا» بازداشت شده است. خبرگزاري فارس با اعلام خبر بازداشت او نوشت: «يك خواننده به دليل توهين به بازپرس پرونده‌اش بازداشت شد. اميرحسين مقصودلو به دليل توهين به قاضي بيژن قاسم‌زاده، بازپرس پرونده‌اش بازداشت شده است. او قبلا با تشكيل پرونده قضايي ازسوي دادسرا احضار شد. او كليپ صوتي توهين‌هايي را به بازپرس خود وارد كرده و به همين دليل عصر روز گذشته بازداشت شده است.» در همين حال ۵ آبان ۱۳۹۵ نامه‌اي از بيژن قاسم‌زاده، بازپرس دادسراي فرهنگ و رسانه و شاكي خصوصي تتلو منتشر شد كه او، در آن نامه از شكايت خود عليه تتلو گذشته و رضايت خود از اين خواننده را اعلام كرده بود. پس از چندي عباس جعفري‌دولت‌آبادي، دادستان تهران، در ۱۵ آبان ۱۳۹۵ گفت: «يك خواننده زيرزميني در ايران به مجازات شلاق و حبس محكوم شده و به موجب حكم صادره از محاكم تهران، اين خواننده زيرزميني به 10 سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محكوم شده كه با توجه به اعلام گذشت يكي از شكات، يك‌دوم مجازات حبس تعليق شده است.» 
 امير تتلو در ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ با انتشار پستي در اينستاگرام از دنياي موسيقي ايران به‌طور موقت خداحافظي كرد و پس از مدتي كوتاه فعاليت‌هاي هنري خود را پي گرفت. او در بهمن ۱۳۹۸ در تركيه به‌ دليل آنچه «نقض مقررات ويزا» عنوان شد، براي يك هفته بازداشت بود تا اينكه تتلو در صبح پنجشنبه، ۸ آذر ۱۴۰۲ ادعا به بازگشت به ايران كرد و زندگي در تركيه را بسيار سخت خواند. تتلو قبل از اين ماجرا به گرفتن پاسپورت خود اقدام كرده بود، اما موفق به كسب آن نشد. تتلو عكسي از بليت پرواز خود به مقصد ايران را در عصر پنجشنبه منتشر و ادعا كرد پرواز او ساعت ۱۰ شب به وقت ايران است و حدود ساعت يك بامداد به ايران مي‌رسد. پس از آنكه در فرودگاه تركيه اجازه ورود به هواپيما را به تتلو ندادند، او تصميم گرفت برگه ديپورت خود را از كشور تركيه امضا كند. با اين حال باز هم به او اجازه خروج از تركيه را ندادند و تتلو را از فرودگاه بيرون كردند. رسانه‌ها ۱۵ آذر ۱۴۰۲ گزارش دادند كه پليس تركيه تتلو را در مرز بازرگان به ايران تحويل داده و پس از بازگردانده شدن بازداشت شد. ۱۶ آذر ۱۴۰۲ ناصر عتباتي، رييس‌كل دادگستري آذربايجان غربي، خبر از تحويل امير تتلو به مقامات قضايي تهران را داد. از جمله اتهاماتي كه بر تتلو وارد شده و او را به تهران براي محاكمه انتقال دادند مي‌توان به شكنجه، فحاشي، حبس و اغفال دختران ايراني زير سن قانوني اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون