• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۴ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5881 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۴ مهر

جوشكاري؛ عامل آتش‌سوزي در بازار آهن شادآباد

صاحب مغازه: جرقه‌هاي ناشي از جوشكاري به روي وسايل داخل مغازه ريخت و باعث آتش گرفتن آنها شد

به‌ دنبال حريق هولناك بازار آهن شادآباد و مرگ 3 نفر در شعله‌هاي آتش، مرد جوشكاري كه گمان مي‌رود عامل اين آتش‌سوزي بوده است، بازداشت شد. اين درحالي است كه به دستور بازپرس دادسراي جنايي تهران، هيات سه ‌نفره كارشناسي براي بررسي علت و شناسايي مقصران اين حادثه وارد عمل شده‌اند. 
آتش‌سوزي گسترده‌اي كه روز شنبه بازار آهن شادآباد را در برگرفت، در بخشي از بازار به نام شهرك پارسيان رخ داده است؛ جايي كه از چند خيابان تشكيل شده و اطراف خيابان‌ها مملو از مغازه‌هاي فروش لوازم و مصالح ساختماني است.
شدت حريق به حدي بود كه 200 آتش‌نشان از 11ايستگاه آتش‌نشاني به همراه تجهيزات ويژه راهي محل حادثه شدند و به جدال با شعله‌هاي آتش پرداختند. با اين‌حال وجود وسايل بسيار خطرناك و آتش‌زا مانند اسپري‌هاي رنگ، لوله، سطل‌هاي چسب‌ و... باعث گسترده‌تر شدن آتش شده بود. در شرايطي كه صداي انفجار اسپري‌ها ثانيه‌به‌ثانيه به گوش مي‌رسيد، آتش‌نشانان عمليات اطفاي حريق را آغاز كردند؛ اما دماي وحشتناكي كه حريق ايجاد كرده بود باعث ذوب ‌شدن اسكلت مغازه‌ها و فرو ريختن آنها مي‌شد. حدود ۱۰خودروي سواري و وانت‌هاي مخصوص حمل بار نيز در اين بازار گرفتار حريق شدند و در آتش سوختند و همه اين شرايط عمليات اطفاي حريق را سخت‌تر كرد. با اين‌ حال حدود 9ساعت بعد، يعني حوالي نيمه‌شب حريق مهار شد و هر چند به‌رغم مهار حريق، ناگهان در گوشه‌اي از بازار شعله‌هاي آتش باز سر برمي‌آوردند، درنهايت ساعت 5بامداد عمليات اطفاي حريق به پايان رسيد. اين در حالي بود كه به ‌گفته جلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران، در جريان اطفاي حريق يك آتش‌نشان مصدوم و 3 نفر ديگر نيز دچار دودگرفتگي شدند.
پس از مهار آتش بود كه ‌پيكر بي‌جان 3 مرد از زير آوار يكي از مغازه‌ها بيرون كشيده شد و به ‌اين ‌ترتيب قاضي موسي ‌رضا‌زاده، بازپرس جنايي تهران به همراه تيم تجسس پليس آگاهي پايتخت براي بررسي موضوع راهي محل حادثه شدند. 2 نفر از قربانيان داماد و برادرزن بودند كه در بازار مغازه داشتند و سومين نفر كارگر افغانستاني آنها بود كه همگي بر اثر گير افتادن در آتش، جان‌شان را از دست داده بودند. در اين شرايط ‌اجساد قربانيان به دستور بازپرس به پزشكي قانوني انتقال يافت تا هويت آنها مشخص شود.
در ادامه مشخص شد كه 7نفر در اين حادثه مصدوم شده‌اند و براي درمان به بيمارستان انتقال يافته‌اند. همچنين معلوم شد كه در اين حادثه 120مغازه و تعداد زيادي خودرو و موتوسيكلت سوخته و تخريب شده‌اند.
بررسي‌هاي ميداني نشان داد كه خوشبختانه با شروع آتش‌سوزي اكثر مغازه‌داران و مردمي كه در بازار حضور داشتند، از محل متواري شده بودند. همچنين بررسي‌هاي تيم تحقيق نشان داد كه بارها سازمان آتش‌نشاني به مغازه‌داران شادآباد به ‌دليل اينكه هيچ اصول استانداردي را رعايت نكرده بودند، تذكر داده بود؛ اما همه آن تذكرات بي‌فايده بود. ‌
 ‌تحقيقات تيم جنايي حكايت از آن داشت كه علت اين حادثه جوشكاري بوده است. ظاهرا مردي در حال جوشكاري بوده كه جرقه‌هاي ناشي از جوشكاري به روي وسايل داخل پاساژ ازجمله چسب، رزين، اسپري و ديگر مواد اشتعال‌زا ريخته و آتش‌سوزي شروع شده و به مغازه‌هاي ديگر كه مملو از مواد اشتعال‌زا بوده، سرايت كرده است. با افشاي اين حقيقت بازپرس جنايي دستور بازداشت مرد جوشكار را كه متواري شده بود، صادر كرد. همچنين دستور داد هيات كارشناسي شامل كارشناس اداره كار، اداره سوانح و حوادث و كارشناس آتش‌نشاني تشكيل شود تا به بررسي همه‌جانبه اين حادثه مرگبار بپردازد و قصور افراد دخيل در حادثه را مشخص كنند.
از سوي ديگر، كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي پايتخت صبح روز شنبه به تحقيق از صاحب مغازه‌اي كه حريق از آنجا شروع شده بود، پرداختند. اين مرد 43ساله وقتي پيش روي افسر پليس نشست، ‌چنين گفت: «صاحب يكي از مغازه‌هاي رنگ‌فروشي در طبقه دوم پاساژ هستم و مرد جوشكاري براي ساخت و تعمير قفسه به مغازه‌ام آمد. او مشغول كار بود كه جرقه‌هاي ناشي از جوشكاري به روي وسايل داخل مغازه ريخت و باعث آتش گرفتن آنها شد.» 
با تكميل تحقيقات در شعبه يازدهم دادسراي جنايي تهران، تحقيقات در اين پرونده ادامه دارد. اين درحالي است كه شنبه اعضاي خانواده 2نفر از قربانيان كه داماد و برادرزن هستند، راهي دادسراي جنايي تهران شدند و شكايت خود را مطرح كردند. سومين قرباني نيز كارگر افغان مغازه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون