• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5883 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۶ مهر

از حكومت اسلامي تا جمهوري اسلامي (۵)

انتشار به كميسيون‌ها مي‌رسد، انجام مي‌شود و معمولا يك‌‎ ‌‏لايحه در چند كميسيون، به تناسب مطالب، مورد بررسي قرار مي‌گيرد و دو شور هم در جلسه علني‌‎ ‌‏دارد كه همه نمايندگان و وزرا يا معاونان وزارتخانه‌هاي مربوط در آن شركت مي‌كنند و به تناسب‌‎ ‌‏تخصص‌ها اظهارنظر مي‌كنند و پيشنهاد اصلاحي مي‌دهند و اگر كار به صورت طرح شروع شود، گرچه‌‎ ‌‏ابتدا كارشناسي دولت را همراه ندارد، ولي در كميسيون‌ها و جلسه عمومي، همانند لوايح، كارشناسان‌‎ ‌‏مربوط نظرات خود را مطرح مي‌كنند. پس از تصويب نهايي، شوراي نگهبان هم نظرات خود را در‌‎ ‌‏قالب احكام شرعي يا قانون اساسي اعلام مي‌دارد كه در مواردي مجلس نظر آنها را تامين مي‌كند و‌‎ ‌‏در مواردي از نظر مجلس قابل تامين نيست كه در اين صورت مجلس و شوراي نگهبان نمي‌توانند‌‎ ‌‏توافق كنند و همين جاست كه نياز به دخالت ولايت فقيه و تشخيص موضوع حكم حكومتي پيش‌‎ ‌‏مي‌آيد. گرچه موارد فراواني از اين نمونه‌ها در حقيقت اختلاف ناشي از نظرات كارشناسان است كه‌‎ ‌‏موضوع احكام اسلام يا كليات قوانين اساسي را خلق مي‌كند. اطلاع يافته‌ايم كه جنابعالي درصدد تعيين‌‎ ‌‏مرجعي هستيد كه در صورت حل نشدن اختلاف مجلس و شوراي نگهبان، از نظر شرع مقدس يا قانون‌‎ ‌‏اساسي يا تشخيص مصلحت نظام و جامعه حكم حكومتي را بيان كند. در صورتي كه در اين خصوص‌‎ ‌‏به تصميم رسيده باشيد، با توجه به اينكه هم‌اكنون موارد متعددي از مسائل مهم جامعه بلاتكليف مانده، ‌‎ ‌‏سرعت عمل مطلوب است.‏‌‏عبدالكريم موسوي ـ سيدعلي خامنه‌اي ـ احمد خميني ـ  ميرحسين موسوي ـ   اكبر هاشمي‌رفسنجاني‌‏.»
‌‏«بسم‌الله الرحمن الرحيم‏
‌گرچه به نظر اينجانب پس از طي اين مراحل زيرنظر كارشناسان كه در تشخيص اين‌‎ ‌‏امور مرجع هستند، احتياج به اين مرحله نيست، لكن براي غايت احتياط، در صورتي كه‌‎ ‌‏بين مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان شرعا و قانونا توافق حاصل نشد، مجمعي‌‎ ‌‏مركب از فقهاي محترم شوراي نگهبان و حضرات حجج اسلام: خامنه‌اي، هاشمي، ‌‎ ‌‏اردبيلي، توسلي، ‌‎ موسوي‌خوئيني‌ها، جناب آقاي ميرحسين موسوي و وزير‌‎ ‌‏مربوط، براي تشخيص مصلحت نظام اسلامي تشكيل شود و در صورت لزوم از‌‎ ‌‏كارشناسان ديگري هم دعوت به عمل ‌آيد و پس از مشورت‌هاي لازم، راي اكثريتِ‌‎ ‌‏اعضاي حاضرِ اين مجمع مورد عمل قرار گيرد. احمد‌‎ در اين مجمع شركت مي‌نمايد تا‌‎ ‌‏گزارش جلسات به اينجانب سريع‌تر برسد.‏ حضرات آقايان توجه داشته باشند كه مصلحت نظام از امور مهمه‌اي است كه گاهي‌‎ ‌‏غفلت از آن موجب شكست اسلام عزيز مي‌شود. امروز جهان اسلام نظام جمهوري‌‎‌‏اسلامي ايران را تابلوي تمام‌نماي حل معضلات خويش مي‌دانند. مصلحت نظام و مردم‌‎ ‌‏از امور مهمه‌اي است كه مقاومت در مقابل آن ممكن است اسلام پابرهنگان زمين را در‌‎ ‌‏زمان‌هاي دور و نزديك زير سوال برد و اسلام امريكايي مستكبرين و متكبرين را با‌‎ ‌‏پشتوانه ميلياردها دلار توسط ايادي داخل و خارج آنان پيروز گرداند. از خداي متعال‌‎ ‌‏مي خواهم تا در اين مرحله حساس آقايان را كمك فرمايد.‏ ‌‏به تاريخ 17 بهمن ماه 1366‏
‌‏روح‌الله الموسوي الخميني»‏
با اين پيام مجمع تشخيص مصلحت نظام در بهمن 1366 تشكيل شد و پس از آنكه آيين‌نامه كاری خود را تنظيم و به تاييد حضرت امام رساند، كار خود را شروع كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون