• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5884 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر

سايه روشن‌هاي انتخاب يك آلماني به عنوان سرمربي انگليس

سه‌شيرها با «توخل» دستاورد مي‌خواهند

گروه  ورزش

توماس توخل سختگير است اما بازيكنان انگليس اين مربي عميقا باورمند به فوتبال را دوست خواهند داشت.

انتخاب توماس توخل آلماني به عنوان سرمربي تيم ملي انگليس واكنش‌هاي بسياري مخصوصا در رسانه‌هاي انگليسي‌زبان به دنبال داشته. رسانه گاردين نيز به اين موضوع پرداخته است.

به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از گاردين، دانش تاكتيكي توخل فوق‌العاده است و اتحاديه فوتبال انگليس معتقد است كه او مي‌داند تيم ملي اين كشور به چه چيزي نياز دارد.

يكي از روساي قديمي توماس توخل او را «football aholic» با تركيب كلمات فوتبال و الكل خطاب مي‌كند. او مردي است كه هر دقيقه از هر روز را صرف بررسي پيچيدگي‌هاي تاكتيكي بازي مي‌كند. جاي تعجب نيست كه توخل به سرعت به قول خود عمل كرد و چلسي ورشكسته لمپارد را به تيمي تبديل كرد كه همه از تماشاي آن لذت مي‌بردند.

آنها چهار ماه بعد قهرمان اروپا شدند و پپ گوارديولا و منچسترسيتي را در يك فينال پرتنش در پورتو پس از اجراي كامل نقشه توخل شكست دادند. اين يك دستاورد قابل توجه بود. چلسي در ميانه جدول قرار داشت. زماني كه مرد آلماني قبول كرد سرمربي بعدي آنها شود. پيش از اين بازيكنان عادت كرده بودند توپ‌ها را با سرعت نگران‌كننده‌اي روي دروازه رقبا ارسال كنند. توخل دلسرد نشد و فورا ايرادات را برطرف كرد و سيستم 3-4-2-1 را معرفي كرد كه چلسي را به بام اروپا رساند.

نظم دوباره برقرار شد، آنها دوباره به جمع چهار تيم برتر ليگ برتر صعود كردند و به فينال جام حذفي رسيدند (نمايش عجيب و غريب تيم مقابل لستر در ومبلي يك اشتباه نادر بود)، اما در مسابقات حذفي ليگ قهرمانان اروپا بود كه واقعا درخشيدند. چلسي در طول پيروزي مقابل اتلتيكو‌ مادريد، پورتو و رئال‌مادريد، كارآمد به نظر رسيد و تنها دو بار در شش بازي گل خورد و در برابر سيتي اين استحكام را حفظ كرد.

گوارديولا فريب خورده بود. شكست چلسي غيرممكن بود. آن تيم در ضدحمله خطرناك بود و در خط مياني مسلط بود. انگولو كانته از كيفيت بي‌مانند خود نهايت استفاده را مي‌كرد و جورجينيو كه براي موفقيت در فوتبال انگليس بسيار كند به نظر مي‌رسيد، به لطف مربيگري توخل بهترين سال زندگي حرفه‌اي خود را سپري مي‌كرد.

جورجينيو بيش از همه از انتقال تاكتيك بازي چلسي با سه مدافع سود برد. با اين حال، توخل با آن تركيب عهد اخوت نبسته بود. او آن را انتخاب كرد، زيرا فكر مي‌كرد كه تياگو سيلوا در سنين پيري سرعت بازي به عنوان مدافع مياني در دفاع خطي چهار نفره را ندارد، به خصوص اگر جورجينيو در خط مياني باشد. بيشتر تهديدات تهاجمي چلسي توسط مدافعان كناري جوان انگليسي آنها، بن چيلول و ريس جيمز تامين شد. تصادفي نبود كه فشارهاي زياد ماه‌هاي بعد روي توخل پس از مصدوميت‌هاي طولاني‌مدت چيلول و جيمز افزايش يابد.

چلسي آن زمان در بهترين موقعيت خود بود. توخل توانايي داشت كه با ليورپول يورگن كلوپ در فينال جام كارابائو و جام حذفي در سال 2022 رقابت پاياپايي داشته باشد.

توخل گاهي اوقات با سيستم بازتري بازي مي‌كرد، اما مشكل اساسي فقدان كيفيت فردي بود. توخل مو صلاح يا كوين دي بروينه را نداشت. مهاجمان او بيش از حد ناسازگار بودند. چلسي بازي‌هاي آسان زيادي را با تساوي به اتمام رساند. توخل خيلي زود از خرج كردن 97.5 ميليون پوند براي مهاجم بلژيكي روملو لوكاكو، كه قرار بود مهره كارساز تيم باشد، پشيمان شد.

هدف اصلي توخل براي داشتن هري كين به عنوان بازيكن شماره 9 بود. با اين حال، تاتنهام هرگز به چلسي اين بازيكن را نمي‌فروخت. توخل براي جذب كين بايد تا حضور در بايرن مونيخ صبر مي‌كرد و حالا او آماده ديدار مجدد با اين مهاجم در سطح بين‌المللي است.

كين فصل گذشته براي توخل پيشرفت كرد. اظهارنظرها مبني بر اينكه فوتبال كنترل شده اين مربي 51 ساله بازيكنان هجومي را محدود مي‌كند، شايد بيش از حد تصور باشد. اگر اين براساس برخي عملكردهاي نااميدكننده چلسي در زمان مربيگري او است، شايان ذكر است كه انگليس داراي مجموعه‌اي كامل و عميق از مهاجمان است. توخل تمايل دارد ساختار مناسب را پيدا كند. او به حملات تيم اضافه نمي‌كند و سعي خواهد داشت تعادل را در خط هافبك در اولويت قرار بدهد. توخل مي‌خواست دكلان رايس را به چلسي بياورد. شايد توخل بخشي از كاراكتر جورجينيو را در آنجل گومز ببيند. او نيز مانند گرت ساوتگيت از استفاده از سه مدافع در صورت اقتضاي شرايط ترسي نخواهد داشت.

بازيكنان جلسات تمريني او را لذتبخش و نوآورانه خواهند يافت. توخل مربي خالصي است كه بوي چمن را دوست دارد. او در تمرينات سخت و سختگير است اما با گروه چلسي ارتباط برقرار كرد. متئو كواچيچ كه براي گوارديولا بازي كرده است از دانش تاكتيكي توخل شگفت زده شده است. ميسون مانت بهترين دوران فوتبال حرفه‌اي خود را زيرنظر او سپري كرده است.

در مورد رسانه‌ها بايد گفت روزنامه‌نگاران انگليسي توخل را به دليل هوش، شوخ طبعي، بينش و صراحتش دوست داشتند. سوالات دشوار او را غافلگير نمي‌كند. زماني كه رومن آبراموويچ پس از حمله روسيه به اوكراين مجبور شد چلسي را بفروشد، او براي ايفاي نقشش مشكلي نداشت.

اين البته نقطه عطفي در رابطه او با چلسي بود. توخل پس از درگيري با مالكان جديد اخراج شد و نگراني در مورد شخصيت او وجود خواهد داشت. او به درگيري با بالا دستي‌هايش شهرت دارد، اگرچه نكته دلگرم‌كننده اين است كه اختلاف‌نظر بر سر نقل و انتقالات در دوران حضور او در انگليس وجود نخواهد داشت ولي ممكن است در مورد دعوت از بازيكنان حاشيه‌هاي ساخته شود.

در مجموع هيچ تداخلي از بالادستي‌ها وجود نخواهد داشت. انگليسي‌ها مي‌گويند وظيفه اين است كه بازيكنان مناسب را انتخاب كنيم، فرهنگ را حفظ كنيم و به نوعي انگليس را در يك تورنمنت از مسيرهاي پيموده شده خارج كنيم و به دستاورد برسيم. براي اتحاديه فوتبال انگليس، توخل با شكست دادن گوارديولا اين اعتبار را به دست آورد. آنها اعتماد خواهند كرد كه سوپر تامي توخل دقيقا مي‌داند چه چيزي لازم است. احتمالا در تيم او نه همه در حمله خواهند بود و نه هيچ كس هميشه در عقب.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون