• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5884 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر

مدافع اسبق تيم ملي از سرمربي و بازيكنان دفاع كرد!

مهدوي: نكند انتظار داريد تيم ملي مثل رئال بازي كند؟

آزمون شكم يا باسن دارد ولي در زمين معجزه مي‌كند

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد» سرمربي و بعضي بازيكنان تيم ملي پس از برتري مقابل قطر از خجالت منتقدان كه به‌زعم آنها نقدهاي خصمانه‌اي به عملكرد تيم ملي داشتند، درآمدند‌. قلعه‌نويي از صدا و سيما خواست به بعضي‌ها كه با او مشكل شخصي دارند، تريبون ندهد و بعضي از بازيكنان هم به گزارشگر بازي تاختند! البته اين پايان ماجرا نبود و گزارشگر بازي ايران و قطر و همچنين جواد خياباني و هادي طباطبايي جواب سرمربي و بازيكنان تيم ملي را دادند. در شرايطي كه هنوز صعودمان به جام جهاني قطعي نشده و تيم ملي نياز به يكپارچكي و آرامش دارد ادامه اين جر و بحث‌ها به ضرر فوتبال‌مان خواهد بود، به همين دليل با محمدرضا مهدوي، مدافع اسبق تيم ملي تماس گرفتيم تا نظر وي را كه مدتي است به عنوان مجري تلويزيوني فعاليت مي‌كند، بدانيم. مهدوي دفاع سرسختي از تيم، سرمربي و بازيكنان تيم ملي كرد اما تيم ملي ۹۸ را بهترين نسل تاريخ فوتبال ما مي‌داند! در ادامه ماحصل اين گپ و گفت را مي‌خوانيد.

 

‌نظر شما درباره حواشي ايجاد شده بعد از بازي با قطر چيست؟

خب اول از همه تبريك مي‌گويم به كل ايران و تمام عزيزاني كه زحمت كشيدند، چه در مديريت و چه كادرفني و بازيكنان. اما ما خيلي جاها عجولانه تماس مي‌گيريم و اتفاقات بي‌ربط را به هم ربط مي‌دهيم! اين اتفاقات كه در حال رخ دادن است به نظر من همه آن نشأت گرفته از خصومت‌هاي شخصي است و اتفاقاتي كه درنهايت گريبانگير تيم ملي مي‌شود. بخواهيم يا نخواهيم فوتبال ما همين است و بهترين نفرات ما همين‌ها هستند. يك‌سري‌ها هم هستند كه شرايطش نيست الان باشند اما اينكه با قلعه‌نويي و بچه‌هاي تيم ملي غرض‌ورزي كنيم و نفرات خود را زير سوال ببريم،‌ آسيب آن را فقط و فقط ايران مي‌بيند! اميرخان قلعه‌نويي اسم و رسمش را جمع كرده و بچه‌هاي تيم ملي اعتبار خود را جمع كردند و تيم‌هاي خود را دارند و ميلياردها ميليارد به ثروت‌شان اضافه مي‌كنند، اينكه دوستان غرض‌ورزي يا توهين مي‌كنند جز اينكه خودشان را خراب كنند چيز ديگري نيست! تيم ملي نتيجه مي‌گيرد حالا با بازي خوب يا بد يا افتضاح مساوي مي‌كند و مي‌برد يا مي‌بازد، اما نكند بعضي‌ها مي‌خواهند ما مثل رئال‌مادريد يا بايرن‌مونيخ بازي كنيم؟ توقع ما چيست؟ وقتي زمين فوتبال يا تمرين نداريم توقع داريم كه مثل بچه‌هاي كره بازي كنيم؟ بدبختي ما اين است بعضي‌ها كه انتقاد مي‌كنند متوجه نيستند با چه امكاناتي داريم فوتبال بازي مي‌كنيم. ما در كشور ديگري ميزباني مي‌كنيم. يك عكس هست برويد سرچ كنيد؛ ‌عكس ايران و امارات است. سرچ كنيد قياس كنيد بعد ما مي‌رويم آنجا بازي مي‌كنيم. اينها از معضلات است، معضلات را ببينيد و بعد درباره نفرات و شرايط تيم ملي صحبت كنيد.

‌انتقادات فني و اصولي نمي‌تواند به بهبود اين وضعيت كمك كند؟

انتقادات درست باشد و از روي غرض‌ورزي نباشد. شما بهتر از طارمي يا آزمون كي را داريد؟‌ آزمون همين است كه مي‌بينيد حالا شكم يا باسن دارد اما در زمين فوتبال معجزه مي‌كند! مگر فرشاد پيوس در زمين مي‌دويد؟ جي‌پي‌اس به او وصل مي‌كرديد ۱۰۰ متر نمي‌دويد اما آقاي گل ايران بود يا مگر اصغر مديرروستا مي‌دويد يا خداداد عزيزي؟ همه اينها آقاي گل ايران بودند. فعلا روي دست آزمون و طارمي نداريم. دنيا دنياي مسابقه است همان‌طور كه رونالدو و مسي از ركورد دايي گذشتند اما انتقاد بايد درست باشد. من هم از قلعه‌نويي و كادرش انتقاد كردم اما با ادبيات خاص نه اينكه تخريب‌شان كنم‌. چرا متوجه نمي‌شويم الان امير قلعه‌نويي نفر اول ايران است و ما ۸۵ ميليون نفر بايد تابع تصميمات ايشان باشيم! كمك حال او باشيم. او تصميم مي‌گيرد چه كسي بازي كند يا چه كسي برود روي سكو بنشيند.

‌يكي از منتقدان سرمربي تيم ملي، خداداد عزيزي است. به نظر شما نقد او فني است يا از روي غرض‌ورزي؟

اگر آقاي خداداد عزيزي صحبتي كرده ايشان در بدنه فوتبال است و در كادر آقاي قلعه‌نويي بوده و همه‌چيز را ديده و نظراتش را مي‌گويد. اما اين عزيزان دل كه مي‌خواهند بين قلعه‌نويي و عزيزي آتش بياورند و آتش ببرند، كار درستي نيست‌‌. بزرگان فوتبال مثل قلعه‌نويي و دايي و خداداد و خاكپور و امثال اينها دور هم جمع شوند مطمئن باشيد تيم ملي قوي‌تري داريم. الان كريم باقري برگشته پرسپوليس همه ايران لذت مي‌برند چون كريم و خداداد و دايي و خاكپور بايد در فوتبال باشند. وقتي قدر اسطوره‌هاي خود را نمي‌دانيد بايد منتظر اين باشيد كه بزرگان فوتبال نمي‌توانند باهم كنار بيايند. داشتن فرهنگ درست براي همكاري اينها كار نشده در فوتبال ما‌.

‌بهتر نيست بازيكنان تيم ملي تمركز خود را روي بازي بگذارند تا اينكه بخواهند جواب منتقدان را بدهند؟

قبلا هم گفتم سكوت كنند. وقتي انسان‌ها بزرگ مي‌شوند مفاهيم زندگي را بهتر متوجه مي‌شوند. شايد من ۲۰ سالگي با ۵ نفر دعوا مي‌كردم اما الان در ۵۶ سالگي مشت بر دهانم بزنند هم سر را پايين مي‌اندازم و مي‌روم. اين اقتضاي سن آدم‌ها است. خودم در ۲۰ سالگي جاده چالوس را با تك چرخ مي‌رفتم‌! الان كيلومتر موتورم به ۳۰ مي‌رسد ترمز مي‌گيرم يا كلاه‌كاسكت خودم را از سرم در نمي‌آورم. اگر قرار باشد بازيكن ۲۰ و خرده‌اي ساله ما مثل علي دايي فكر كند كه همه دايي مي‌شدند كه اين نمي‌شود. چه جوري مي‌شويد محمد خاكپور؟ او يك تحصيلكرده است از شكم مادرش كه ياد نگرفت؛ دايي و باقري هم همين‌طور.

‌فكر مي‌كنيد نسل فعلي فوتبال ما نسل طلايي است؟

نمي‌شود منكر زحمات افرادي شد كه در مقاطع مختلف براي ورزش كشور زحمت كشيدند، شويم. مگر تيم ملي ۱۹۷۸ كم ستاره داشت؟ اما تبليغاتي درباره آنها نشد. بازيكنان سال ۱۹۹۸ هم همين‌طور اما الان كه مي‌گويند بچه‌هاي ما فوق ستاره هستند به خاطر تبليغات است. با اين حال در شبكه ورزش با انتخاب مردمي طي يك ماه تيم ملي سال ۹۸ را برترين تيم قرن در تمام رشته‌ها معرفي كرد. گل قرن و برترين‌ها را مردم انتخاب كردند كه جوايز آن را هم گرفتيم. افتخار مي‌كنيم به اين انتخاب.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون