• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۰ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5886 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۰ مهر

رييس‌جمهور در آيين روز ملي صادرات:

روز به روز مي‌خواهند وضعيت را براي ما بدتر كنند

درخواست وزير صمت از صادركنندگان: با پيمان‌هاي منطقه‌اي مخالفت نكنيد

مسعود پزشكيان در آيين بيست و هشتمين دوره روز ملي صادرات خاطرنشان كرد: بايد دست به دست هم دهيم تا يك ايران قوي بسازيم تا يك عده تازه سربرآورده نتوانند براي ما قيافه بگيرند. ايراني‌ها براي ايران هر كاري از دستشان بربيايد انجام مي‌دهند. ما نيز هر كاري از دستمان بربيايد در خدمت شما خواهيم بود. تا آخر با شما هستيم و خواهيم جنگيد.

وي در ادامه با يادآوري اينكه ما را در وضعيتي قرار دادند كه نگذارند ما باهم ايران و كشور خود را بسازيم، تاكيد كرد: مصمم هستيم كه ايران خود را بسازيم، ما خود را موظف مي‌دانيم تا هر كاري مي‌توانيم انجام دهيم تا موانع را از سر راه شما‌ برداريم.

وي ادامه داد: بارها اعلام كردم كه اتاق بازرگاني اعلام كند ما چه بگوييم تا بستر براي شما فراهم شود. به عراق و قطر و تركمنستان رفتيم در همه اين سفرها نظر شما را پرسيديم تا بستر براي فعاليت شما را فراهم كنيم. با ما جلسه بگذاريم تا مشكلات را برطرف كنيم. آن يكي جلساتي كه مي‌گذاريم تشريفاتي است و وقت تلف مي‌كنيم. خبر مي‌گوييم و خبر مي‌شنويم.

رييس‌جمهوري خاطرنشان كرد: بانك‌ها چگونه ناتراز شدند؟ علت آن مصوباتي است كه ما در مجلس گذاشتيم. تعهداتي كه مجلس به گردن دولت‌ها گذاشته با واقعيت همخواني ندارد. از يك طرف دولت بدهكار با ناترازي در بانك‌ها و صندوق‌ها درست كردند، بعد مي‌گويند حل كنيد. ما اول بايد بدانيم در كجا هستيم. ما در حال جنگ هستيم. جنگي كه اين نامردها بر ما تحميل كرده و روز به روز شرايط را بدتر مي‌كنند. امروز جنگ موشك نيست، بلكه جنگ انديشه و توليد است.

پزشكيان تاكيد كرد: ما مصمم و معتقد هستيم كه به هر شكل بستر را براي شما فراهم كنيم. بارها گفتم ما به عنوان پزشك وقتي عمل مي‌كنيم يك عوارضي دارد كه بايد درد و رنج را تحمل كرد. مداخلات اقتصادي و ارزي ما يكسري عوارضي در گروه و دسته‌اي ايجاد خواهد كرد.

وي همچنين تصريح كرد: دغدغه ما گروه‌هايي است كه ممكن است تصميمات ما آنان را به زير خط فقر ببرد. ما موظف هستيم آنها را ديده و اجازه ندهيم صدمه ببينند. هر مداخله و نسخه‌اي كه براي مملكت مي‌نويسيم بايد گروه آسيب‌پذير را ببينيم.

رييس‌جمهوري در ادامه خطاب به حاضران در آيين بيست و هشتمين دوره روز ملي صادرات گفت: وضعيت را شما مي‌دانيد. نامردها روز به روز مي‌خواهند وضعيت را براي ما بدتر كنند. اما فرصت زيادي در اوراسيا، شانگهاي، بريكس و در تعامل با همسايگان خود داريم. ما دست به دست هم داده و با قدرت پيش خواهيم رفت.

 

با مشكل فاينانس مواجهيم

محمد اتابك، وزير صمت نيز در اين مراسم به كسري تجاري ۱۶.۹ ميليارد دلاري كشور در سال گذشته اشاره و تصريح كرد: امكان جبران اين كسري وجود دارد. ارزش صادرات كشور در سال جاري نسبت به سال گذشته در هر تن كاهش داشته و اين به دليل افزايش خام‌فروشي است.

وي خاطرنشان كرد: سياست‌هاي ارزی و تجاري ما همسو نيستند و اين امر بازگشت ارز صادراتي را با مشكل رو به رو كرده است.

وزير صمت تاكيد كرد: اين حق صادركننده است كه ارزي را كه از صادرات بازمي گرداند صرف تامين مواد اوليه و تجهيزات خود كند اما ما داريم اين حق را از آنها مي‌گيريم.

اتابك گفت: با پيمان‌هاي منطقه‌اي مخالفت نكنيد و اجازه دهيد دولت اين پيمان‌ها را به تعرفه كالايي تبديل كند.

وي اضافه كرد: ايراني‌ها امكان انجام پروژه‌هاي زيادي را در جهان دارند اما در اين زمينه با مشكل ضمانتنامه رو به رو هستند. اميدواريم اين مشكل در دولت چهاردهم حل شود، بانك‌ها مي‌توانند در اين زمينه همكاري خوبي داشته باشند تا نبود ضمانتنامه جلوي صادرات را نگيرد.

 

سه محور تسهيل صادرات

محمدعلي دهقان دهنوي رييس سازمان توسعه تجارت ديگر سخنران اين آيين بود كه از سه سياست اين سازمان براي توسعه صادرات غيرنفتي خبر داد.

او گفت: تسهيل فرآيندها، توسعه تجارت آزاد و ترويج صادرات‌محوري اين سه محور هستند كه با تمركز بر آنها مسير جديدي براي صادرات غيرنفتي رقم خواهيم زد.

وي در ادامه به كسري ۱۶ ميليارد دلاري تجارت كشور در سال ۱۴۰۲ و كسري ۷ ميليارد دلاري در نيمه اول امسال اشاره كرد و گفت: اين ارقام نشان مي‌دهد كه وضع تجارت كشور مناسب پتانسيل‌هاي موجود نيست اما در وزارت صمت در ذيل سياست‌هاي دولت چهاردهم نگاه خود را به آينده‌اي پرظرفيت معطوف خواهيم كرد.

رييس سازمان توسعه تجارت گفت: انباشت مقررات زايد دست صادركنندگان را بسته است اما باور ما اين است كه با تسهيل فرآيندها و رفع مقررات مخل فضا بهتر مي‌شود.

 

شرايط اقتصادي‌مان خوب نيست

صمد حسن‌زاده، رييس اتاق بازرگاني ايران نيز خطاب به رييس‌جمهور گفت: جناب آقاي پزشكيان واقعيت اين است كه شرايط اقتصادي در كشور ما مناسب نيست با اين حال و با وجود شرايط پولي و مالي كنوني فعالان اقتصادي امروز توانمندانه در عرصه صادرات فعاليت و با وجود تحريم‌هاي خارجي و ناترازي‌ها محصولات ايراني را در جهان عرضه مي‌كنند.

وي افزود: يقين داريم كه همه نهادهاي مرتبط با صادرات نهايت تلاش را براي رفع موانع انجام مي‌دهند اما به دليل عدم تعامل و هماهنگي آنها با يكديگر نتيجه مطلوب حاصل نشده است.

حسن‌زاده ادامه داد: ارزش كل صادرات كشور در سال ۱۴۰۲، ۵۰ ميليارد دلار بوده كه ۲۰ ميليارد دلار آن به صادرات غيرنفتي اختصاص يافته است. اين رقم نشان‌دهنده خام‌فروشي و صادرات محصولات با ارزش افزوده اندك است.

رييس اتاق ايران تصريح كرد: موانع ديگري كه براي توسعه صادرات وجود دارد ارز چند نرخي و ايفاي تعهدات ارزي با قيمتي پايين‌تر از ارز در بازار آزاد هستند. اين امور سبب مي‌شود صادركنندگان ارز خود را به صورت توافقي و در بازار غيررسمي بفروشند.

حسن‌زاده خاطرنشان كرد: ۷۵درصد صادرات ايران تنها به پنج كشور انجام مي‌شود و اين محدوديت مي‌تواند در صورت بروز يك تنش براي صادرات ما مشكل‌ساز باشد.

وي در ادامه شرحي از كسري تجاري كشور در سال‌هاي اخير ارايه داد و گفت: كسري تجاري در سال ۱۴۰۱، ۶ ميليارد دلار و در سال ۱۴۰۲، ۱۷ ميليارد دلار و در نيمه اول امسال ۸ ميليارد دلار بود اين روند نشان از سياست‌گذاري نادرست تجاري و ارزي دارد.

وي اظهار كرد: صدور خدمات فني و مهندسي و مشاركت در پروژه‌هاي كشورهاي همسايه ظرفيت بزرگي است كه در چند سال گذشته به آن توجه كافي نشده است. موضوع ضمانتنامه‌هاي بانكي در اين زمينه مشكل‌ساز است و اتاق بازرگاني ايران در اين باره اقداماتي انجام داده و اميدواريم در دستور كار سران قوا قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون