• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۰ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5886 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۰ مهر

نقدينگي از 9000 هزار ميليارد تومان گذشت

بانك مركزي در تازه‌ترين آمار خود بدون ذكر جزييات و جداول مربوطه وضعيت نقدينگي را تا شهريور ماه سال جاري اعلام كرده است. بر اساس اين اطلاعات، رشد نقدينگي در سال جاري از فروردين تا مردادماه افزايش يافته است. اما به ناگهان رشد نقدينگي در شهريور امسال كاهش يافته و به ۲۷.۸ درصد رسيده است.
 اين آمار تازه كه در خبري كوتاه اعلام شده، نشان مي‌دهد حجم نقدينگي در سال جاري افزايش يافته و از سطح 9000 هزار ميليارد تومان عبور كرده است. بر اساس اين آمار در شهريور ماه امسال كف جديدي براي آمار نقدينگي در كشور ايجاد شده است. آمار تازه حكايت از آن دارد كه روند نزولي رشد نقدينگي در سال 1403 كاملا از بين رفته است. رشد نقدينگي كه در فروردين امسال تا سطح ۲۴.۱ درصد كاهش پيدا كرده بود و بانك مركزي اين موضوع را جزو «افتخارات» كاري خود مي‌ناميد؛ دوباره در سال جاري افزايش يافته و به سطح ۲۸.۴ درصد در مرداد ماه امسال رسيده است. اما نكته جالب اينكه با تغيير دولت به يك‌باره، رشد نقدينگي در شهريورماه نسبت به مرداد ماه كاهش پيدا كرده و معادل ۲۷.۸ درصد را به ثبت رسانده است. نكته جالب ديگر اينكه رشد پايه پولي كه در سال گذشته كاهشي بوده، دوباره از ابتداي سال تا مرداد ماه افزايشي شده و به عبارتي در اين مدت زمان 5 ماهه، فشار به منابع پايه پولي براي چاپ پول رشد داشته است. اما در شهريور ماه دوباره اين روند كاهش پيدا كرده است. 
همچنين اين آمار نشان مي‌دهد حجم نقدينگي در كشور در فروردين ماه سال جاري معادل 7968 هزار ميليارد تومان بوده كه در ارديبهشت از مرز 8000 هزار ميليارد تومان رد شده است. رقم نقدينگي تا مرداد ماه امسال در كانال 8000 هزار ميليارد تومان و9000 هزار ميليارد تومان قرار داشته تا اينكه در شهريور ماه از سقف 9000 هزار ميليارد تومان عبور كرده است. بر اساس آخرين آمارهاي منتشر شده حجم نقدينگي در شهريور ماه سال جاري به سطح 9070 هزار ميليارد تومان رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون