• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۰ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5886 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۰ مهر

كوبا در تاريكي و سرما؛ قطع برق سراسري ادامه دارد

دولت كوبا اواخر روز شنبه اعلام كرد كه پس از دو بار قطع شبكه ملي برق در 24 ساعت كه ميليون‌ها نفر را در تاريكي فرو برد، برق يك پنجم مردم كشور را بازگردانده است. خاموشي بي‌سابقه سراسري آخرين ضربه به كشور 10 ميليوني است كه در حال حاضر از كمبود شديد غذا، دارو و سوخت رنج مي‌برد.  به گزارش رويترز، لازارو گوئرا، مقام ارشد برق كوبا، گفت كه اپراتور شبكه در حال تلاش براي بازگرداندن برق است، اما اين روند كند خواهد بود و عجله در كار مي‌تواند منجر به خاموشي بيشتر و بدتر شدن خدمات شود.
گوئرا در اوايل روز در يك برنامه خبري تلويزيوني گفت: «من نمي‌توانم به شما اطمينان دهم كه امروز مي‌توانيم پيوند سيستم را كامل كنيم، اما ما تخمين مي‌زنيم كه امروز پيشرفت مهمي حاصل شود.»
هاوانا، پايتخت، عصر شنبه همچنان تا حد زيادي در تاريكي بود. پيش از ورود توفان اسكار كه انتظار مي‌رود در روزهاي آينده شمال شرق كوبا را در برگيرد، بادهاي شديد و باران بسياري از جزاير كاراييب را درنورديد.به گزارش اكوايران، توفان مرحله پاياني مجموعه‌اي از رويدادهاي دراماتيك در چند روز در كوبا است كه تنش‌ها را در ميان ساكنان خسته اين جزيره افزايش داده است.  شبكه برق كوبا براي اولين‌بار حوالي ظهر روز جمعه پس از تعطيلي يكي از بزرگ‌ترين نيروگاه‌هاي اين جزيره از كار افتاد. رسانه‌هاي دولتي گزارش دادند كه اين شبكه صبح روز شنبه دوباره قطع شد. 
حتي قبل از قطعي دو شبكه، كمبود شديد برق در روز جمعه، دولت كمونيست كوبا را مجبور كرد كه كارگران غيرضروري دولتي را به خانه بفرستد و مدرسه را براي كودكان لغو كند، زيرا به دنبال صرفه‌جويي در سوخت براي توليد برق بود. 
دولت هفته‌ها بدتر شدن خاموشي‌ها - به مدت 10 تا 20 ساعت در روز در بسياري از نقاط جزيره - را ناشي از فرسودگي زيرساخت‌ها، كمبود سوخت و افزايش تقاضا مي‌داند.  كوبا همچنين تحريم تجاري ايالات متحده و همچنين تحريم‌هاي اعمال شده توسط رييس‌جمهور وقت دونالد ترامپ را به دليل مشكلات مداوم در دستيابي به سوخت و قطعات يدكي براي فعاليت و نگهداري نيروگاه‌هاي نفتي خود مقصر مي‌داند.
كارلوس فرناندز دي كوسيو معاون وزير امور خارجه در روز شنبه در ايكس گفت: «كساني هستند كه سرود پيروزي مي‌خوانند و به آنها كه روياي به زانو افتادن كوبا با قطع شدن سيستم برق را دارند، پيوسته‌اند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون