• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3316 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۴ مرداد

رييس ستاد بحران تهران: پايتخت هميشه در وضعيت «زرد» است

پس از زلزله پنجشنبه‌شب تهران، بسياري از سايت‌ها و خبرگزاري‌ها اعلام كردند كه تهران در «وضعيت نارنجي» قرار دارد. با اين وجود احمد صادقي، رييس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» با رد اين ادعا مي‌گويد: با وجودي كه وضعيت خاصي براي بحران در تهران اعلام نشده است، ولي به هر حال تهران هميشه در حالت «زرد» قرار دارد. وي در مورد خبر وضعيت نارنجي تهران گفت: تا جايي كه من اطلاع دارم گويا مديرعامل سازمان امداد و نجات پس از وقوع زلزله ياد شده، براي آمادگي نيروهاي خود وضعيت «نارنجي» اعلام كرده بود كه اين ارتباطي به وضعيت بحراني پايتخت ندارد. يعني ما هيچ وضعيتي را اعلام نكرديم.

وي با اعلام اينكه وضعيت‌هاي بحراني به 4 دسته سفيد، زرد، نارنجي و قرمز تقسيم مي‌شوند در توضيح هريك از اين دسته‌ها گفت: وضعيت سفيد كه در مورد شرايط عادي به كار مي‌رود، در وضعيت «زرد» نيروها گوش به زنگ هستند، در وضعيت «نارنجي» نيروها در حالت آماده‌باش هستند و سرپست‌هاي خود حاضر و باقي مي‌مانند و بالاخره وضعيت قرمز كه مربوط به وقوع بحران است و نيروهاي مرتبط وارد فاز عملياتي مي‌شوند. بدين‌ترتيب، با توجه به وضعيت و شرايط تهران، پايتخت همواره در وضعيت «زرد» قرار دارد.

صادقي درمورد اقدامات ستاد بحران تهران در ساعت‌هاي بعد از زلزله گفت: با مشورتي كه با رييس ستاد بحران كشور، كارشناسان و خبرگان بحث زلزله و مسوولان مرتبط داشتيم به اين نتيجه رسيديم كه وضعيت تهران در شرايط بحراني نيست و امكان وقوع زلزله‌هاي سنگين كم است به همين دليل وضعيت خاصي را اعلام نكرديم.

وي با اشاره به اينكه هنوز در مورد اينكه منشأ زلزله كدام يك از گسل‌هاي پيشوا يا ايوانكي بوده، اختلاف نظر وجود دارد، گفت: گسل‌هاي ياد شده كلا جزو گسل‌هاي فعال محسوب مي‌شوند و به گفته كارشناسان بارها سابقه زلزله تا 5 ريشتر را داشته‌اند. بنابراين اگر حتي زلزله‌اي 5 ريشتري هم رخ مي‌داد، خطري براي تهران به وجود نمي‌آمد. رييس ستاد بحران شهر تهران در پاسخ به اينكه در صورت وقوع بحران چه تعداد نيرو آماده انجام عمليات خواهند بود ؟ گفت: ستاد بحران از كارگروه‌هاي مختلفي تشكيل شده است. كارگروه امداد و نجات، بهداشت و اورژانس، اطفاي حريق، بسيج و... درستاد بحران متناسب با حجم بحران‌هاي احتمالي كه رخ بدهد، سناريوهاي مختلفي تعريف شده و هر كدام تعداد مشخصي از نيروها را مي‌طلبد. بنابراين نمي‌توان آمار دقيقي در اين زمينه ارايه داد. صادقي با ذكر اينكه اين زلزله پيش‌بيني نشده بود و آنها در جريان آن نبودند، گفت: واقعيت اين است كه اگر زلزله‌اي در تهران رخ دهد حجم خسارت‌هاي آن به حدي گسترده و بالا خواهد بود كه اگر حتي تمام نيروهاي سازمان‌هاي مرتبط نيز وارد عمل شوند، نمي‌توانند از عهده امدادرساني و مديريت بحران برآيند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون