يك درخواست از سينماهاي پُر درآمد
فقط پول برايتان دغدغه نباشد
پخشكننده فيلمهاي «علت مرگ: نامعلوم» و «برف آخر» از سينماداران خواست كه به ازاي سانسهاي پرشمار فيلمهاي كمدي و فروشي كه از تئاتر آزاد به دست ميآورند از فيلمهاي غيركمدي جديد سينما حمايت كنند.
در هفتههاي گذشته چند فيلم غيركمدي به اكران رسيدهاند كه با توجه به كيفيتشان با استقبال مخاطبان و منتقدان مواجه شدهاند، اما نكته قابل توجه سانسهاي كمتري است كه نسبت به فيلمهاي كمدي به آنها اختصاص داده شده و همين موضوع اعتراض صاحبان اين فيلمها را به همراه داشته است. در بين اين فيلمها «برف آخر» و «علت مرگ: نامعلوم» كه اولي سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد را براي امين حيايي به همراه داشت و دومي هم در چند سال اخير در توقيف به سر ميبرد، توسط دفتر پخش خانه فيلم به اكران عمومي رسيدهاند و در اين مدت واكنشهاي مثبتي گرفتهاند. سعيد خاني-مدير «خانه فيلم»- در گفتوگويي با ايسنا درباره وضعيت اكران اين فيلمها در سانسهاي محدود كه سبب ميشود مخاطبان علاقهمند به سختي سانس مورد نظر خود را براي تماشاي فيلم پيدا كنند، خطاب به دو گروه سنيمادار و صاحب فيلم پاسخي را بيان كرد. او ابتدا گفت: برخي فيلمها اگر در شروع اكران سانسهاي زياد داشته باشند و طبق قرارداد دو هفتهاي خود نتوانند بليتفروشي خوبي داشته باشند خيلي زود تعويض ميشوند و اگر شرايطي متفاوت برقرار باشد، ادامه اكران جديتر دنبال خواهد شد، اما نكته اصلي مشكل زيرساختي و نبود نگاه حمايتي به فيلمهايي است كه اصطلاحا بفروش نيستند.
وي افزود: متاسفانه توجه بسياري از سينمادارها فقط به فيلمهاي كمدي و پرفروش است و به فيلمهاي ديگر كمكي نميكنند. البته صاحبان فيلمها بايد شرايط سينمادار را در اوضاع تورم قيمت دلار، وضعيت ويديو پروجكشنها و سرورها درك كنند، اما از آن سو اين هم بايد در نظر گرفته شود كه فيلمي مثل «علت مرگ: نامعلوم» مخاطب متفاوتتري نسبت به فيلمهاي كمدي دارد. چه اشكالي دارد كه وقتي سينمادارها بخشي از درآمد خود را از تئاترهاي آزاد به دست ميآورند، سانسهاي بيشتري را به فيلمهاي اجتماعي اختصاص دهند؟
خاني با تاكيد بر حفظ منافع سينمادار گفت: منافع صاحب فيلم هم بايد به شكلي در نظر گرفته شود ولي بخشي از سينمادارها كملطفي ميكنند و اين شرايط، مستلزم اين است كه شوراي صنفي نمايش و وزارت ارشاد ورود كنند تا حمايت جدي از اين نوع فيلمها صورت گيرد و سينماهايي كه سانسهاي پرتعداد به كمديها ميدهند و از مخاطب زياد تئاترهاي آزاد هم بهرهمند هستند يك سالن را به فيلمهاي غيركمدي اختصاص دهند و به تعداد كمتر بليت آنها راضي باشند. وي با بيان اينكه چرخه اكران معيوب است، ادامه داد: سينمادارها بايد همراهي كنند تا مخاطب اين نوع فيلمها كه اين روزها به دلايل متعدد حال و حوصله ندارد ولي اتفاقا مخاطب جدي سينماست كه با آن قهر كرده، به سينما برگردد. دفتر «خانه فيلم» گاهي با اين سوال مواجه ميشود كه هرچه فيلم نفروش و هنري است را براي پخش انتخاب ميكند در حالي كه اينها از جمله فيلمهايي هستند كه بخشي از مخاطبِ قهر كرده را ميتوانند به سينما بكشانند آن هم در شرايطي كه با اين اوضاع اقتصادي مردم بيشتر به دنبال اين هستند كه صرفا دو، سه ساعت براي تفريح و سرگرمي و خنده به سينما بروند. او افزود: نكته ديگر اين است كه چنين فيلمهايي مشكل اطلاعرساني هم دارند و لازم است كه باب گفتوگو با تلويزيون باز شود، چون فيلمهاي كمدي خيلي نياز به تبليغ ندارند. اميدوارم سازمان سينمايي سال آينده بخشي از هزينههايي را كه صرف توليد فيلمهاي ضعيف ميشود، متوقف كند و به موسسه سينما شهر يا هر مجموعه ديگر بدهد تا در اكران از فيلمهاي جدي حمايت شود. خاني در پايان گفت: استقبال از فيلمهاي كمدي چند صباح ديگر از سوي مخاطب پس زده ميشود و در اين ميان مخاطبي كه دوست دارد فيلمهاي جديتر را ببيند، اما با كنسلي سانسها مواجه ميشود، ديگر به سينما برنميگردد. در اين شرايط جا دارد كه وزارت ارشاد حمايت كند تا پرديسهايي كه بيش از پنج سالن سينما دارند و فيلمهاي كمدي را روزانه با ۲۰ سانس بمباران ميكنند، با نگاه حمايتي مجالي هم به فيلمهاي جدي بدهند و فقط پول برايشان دغدغه نباشد.