ادامه از صفحه اول
وفاق، روضه جوادالائمه و روضه سيدالشهدا
او ميگويد بدون اخلاق عمومي، همه نهادها از كار ميافتند. در ابتداي كتاب ايده عدالت با نقل از داستاني از چارلز ديكنز ميگويد كه نهاد خانواده نيز بدون اخلاق ممكن است بيرحم باشد و خواهر به برادر رحم نكند و آنگاه كه اخلاق، مردم را به حركت در ميآورد، در نهادهاي بد نيز ميتوان به سوي عدالت حركت كرد. در همان همايش دوستي كه ششدانگ طرفدار پزشكيان است، ميگفت چگونه پزشكيان كه به حزب اعتقاد ندارد، ميخواهد سياست را تغيير بدهد؟ در اينجا نيز فكر ميكنم پزشكيان به تقدم اخلاق بر تشكيل حزب باور دارد و اين ايده نيز پشتوانه نظري دارد. مگر نه اينكه سيمون وي زني كه او را راهبه چپ ناميدند كتاب برچيدن همه احزاب را نوشت؟ او نيز با معنويت به دنبال تغيير سياست بود و در عمر كوتاه خود تاثيري شگرف به جاي گذاشت. اخلاق به عنوان نقطه شروع تغيير سياست حرفي متفاوت، اما بسيار قابل تامل است. تاكنون نيز با همين رويكرد او موفق به پيروزي در انتخابات، گرفتن راي اعتماد كامل براي كابينه خود از مجلس، رفع بخشي از فيلترينگ و عدم اجراي قانوني كه آن را زيانبار ميداند و خيلي چيزهاي ديگر شده است كه سال گذشته همين موقع آن را توهم فرض ميكرديم. براي ما كه معجزه اخلاق و نكبت بياخلاقي در زندگي عمومي خود را تجربه كردهايم، بازگشت به اخلاق نبايد تا اين اندازه غريب باشد. اخلاق نجاتبخش و بياخلاقي ويرانگر زندگي جمعي است. درباره اين سخن آشناي فراموش شده، دوباره گفتوگو كنيم.
ليست سياه fatf و خسارتهاي ايران
فردي در صدا و سيما حاضر ميشود و درباره خسارات ايران از پيوستن به fatf صحبت ميكند كه هيچ تخصص و تجربهاي از كارهاي اجرايي ندارد.اي كاش اين دوستان يك كارخانه، كسب و كار يا حتي مغازه را اداره ميكردند تا مشخص شود تا چه اندازه استدلالهايشان ريشه در واقعيت دارد و تا چه اندازه مبتني بر خيالبافي و موضوعات غيرواقعي است. از سوي ديگر حرفهايي كه برخي چهرهها درباره اشكال در پرداخت وجوه ايران به برخي گروههاي منطقهاي مطرح ميشود، سيگنالي است كه به كشورهاي غربي براي مستندسازي عليه جمهوري اسلامي به كار گرفته ميشود. به نظرم صدا و سيما نبايد اين چهرهها را دعوت كند تا متريال لازم براي مستندسازي عليه كشورمان را شكل بدهند. لازم است افراد متخصص، داراي كارنامه و اثرگذار در اين بخش دعوت شوند تا بتوانند افكار عمومي را نسبت به واقعيتها آگاه سازند.