كدپردازي كه پرداخت نميكند
سميرا بختيار
اين روزها شايد واژه مردم بيش از هر كلمه در محافل رسمي و از زبان مقامات بالاي كشوري گفته و شنيده ميشود. به راستي مردم كيستند و چه ميخواهند؟ آيا همگي ما كه از جنس همين مردم هستيم، مطالبات زياد و نامعقولي داريم كه كماكان در انتظار معجزه هستيم؟ يكي از بسترهاي مهم براي محقق شدن خواستههاي مردم به بخشهاي الكترونيك و بهره بردن از فناوريهاي نوين است. مسالهاي كه در كشور ما هنوز هم چالش، مانع و محدوديت و فيلترينگ و در يك كلام درجازدگي دارد. ميخواهم در اينجا از يكي از ابتداييترين خدماتي كه در سطح شهر براي مردم همچنان لنگ ميزند، صحبت كنم. البته قطعا بسياري از شهروندان فهيم امروزي با اين مساله برخورد داشتهاند و هر بار بعد از ناكارآمدي آن متاسف شدند و آن چيزي نيست به نام پرداخت الكترونيك كرايه تاكسيهاي درون شهري. موضوعي كه به كرات در اين يك ماه اخير نتوانستم از آن استفاده كنم و دلم را به گرفتن شماره كارت از راننده خوش نكنم. كافي است يكبار گوشي همراه خود را برداريد و قسمت پرداخت كرايه خود را با اسكني كه بر شيشههاي تاكسي همرا با QR و كد تله پرداخت هست، امتحان كنيد. پرداخت با اين روش جدا از محاسبهگري صحيح كرايه و احتمال كمتر تخلف و اضافه نكردن كرايه، از كارافتادگي هميشه آن است. در همه جاي دنيا خدماتي كه با QR صورت ميگيرد براي تسهيل امور شهروندان و سرعت در انجام امور خدمات است. در اينجا تنها ميتوانيم بگوييم اين خدمات و اپليكيشنها در كشور ما بدون كمترين كاربردي وجود دارند. هر چند آمار دقيقي از اين نوع خدمات در تاكسيهاي شهرهاي كوچك در دست ندارم، اما در همين چند شهري كه مرتب ميروم اثري از اين خدمات روي تاكسيها نميبينم. در روزهايي كه شهردار تهران به خودش نمره قبولي درباره عملكرد و فعاليت خود ميدهد شايد خيلي نيازي نيست به وضعيت زبالهها، وضعيت آسفالتها، ترافيك، آلودگي شهري، مبلمان و زيبايي شهري و توسعه شهر سري بزند، بلكه بهتر است مخصوصا و يكبار سوار يك تاكسي شود و نوع خدمات اسكن كدپرداز QR را براي كمي رفاه حال شهروندان بسنجد شايد در دادن نمره قبولي تجديدنظر كند...بعيد اما شدني است.