چرا اين خانه سياه است؟
حسن لطفي
نوشته براي برگزاركنندگان جلسه گفتوگو پيرامون فيلم خانه سياه است فروغ فرخزاد و تاملاتي پيرامون شعر مدرن و... پيام گذاشته كه قرار است درباره يك زن تاثيرگذار صحبت كنيد، اما يك سخنران زن در بين سخنرانان نيست! مخاطبان يا مخاطبش گويا به جاي آنكه جوابش را بدهند يا بدهد و دليلي بياورند يا بياورد دكمه ديليت را زده و پيامش را حذف كردهاند! در اينكه هر برگزاركنندهاي براي خودش برنامه و معذوريتهايي دارد، شك ندارم، اما گمانم حرف شاعر و دوست پيامگذارم بيراه نبوده . اگر هم بوده حذفش بيراه و همراه تفكر من خوبم تو بدي، منتقد من ساكت، همينه كه هست و... حركت كردهاند. البته اگر از نوع معتقدان به مال خودمه نباشند و نگويند خب نيا! نميخواهم بگويم اگر وقت و فرصت داشتم اين مراسم را نميرفتم، ميرفتم . اما احساس ميكنم اگر كنار حرف درست پيامگذار نباشم به روش، منش و روندي دلبستهام كه پي ناديده گرفتن بخشي از جامعه است كه توانمند هم هست. بيشتر توضيح بدهم و بعد بروم سر اصل مطلب! در ابتداي فيلم خانه سياه است فروغ فرخزاد جمله طلايي ميآيد كه بايد سرلوحه كار كساني باشد كه ديدن و گزارش دادن وظيفهشان است (منظورم مخبر و خبرچين نيست. مرادم نويسنده و فيلمساز، خبرنگار، بازرس و... مستقل است) فروغ نوشته دنيا زشتي كم ندارد، زشتيهاي دنيا بيشتر ميشود اگر بر آن چشم فرو بنديم. فيلمش هم تصوير همين زشتيهاست. زيبايي هم درون اين زشتيها ديدني است (زني جذامي كه درون آينه به چهره خوره بردهاش سرمه ميكشد و...) اما اصل مطلب، حذف آگاهانه يا ناآگاهانه يا بهتر بگويم ناديده گرفتن زناني همچون فروغ فرخزاد، سيمين دانشور، ژاله آموزگار، رخشان بنياعتماد، سارا شريعتي، مهشيد ميرمعزي، فاطمه معتمدآريا، ترانه عليدوستي، نغمه ثميني و... است. فرقي هم نميكند بخش خصوصي يا دولتي تصميمگير باشد (در تركيب هيات داوران جشنواره فيلم فجر از 7 داور، 6 داور مرد هستند و يك نفر زن و...) نميخواهم بگويم توطئهاي در كار است، نيست . گمانم باورها و مصلحتانديشيها و نگاه به آدمهاي ثابت و تركيب آدمهاي قبلي و... سدي است كه بايد برداشته شود. ما نياز به درك تازهاي در اين زمينه داريم. مايي كه تصميمگير هستيم! اگر نگاه و باورهايمان تغيير نكند، سياهيهاي خانه ماندني است.