• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3320 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۸ مرداد

ارزيابي شما از نحوه انتخاب شوراي مركزي و رييس خانه احزاب چيست؟

كوتاه آمديم

يدالله طاهر نژاد٭

اصلاح‌طلبان در انتخابات خانه احزاب از حق خودشان گذشتند چرا كه آنها با راي‌گيري مي‌توانستند رياست خانه احزاب را داشته باشند اما به قرعه تصميم بر اين شد كه رياست خانه احزاب در دوره‌هاي يك‌ساله بين سه فراكسيون اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل تقسيم شود. به نوعي با اين روش شانس را بين سه فراكسيون تقسيم كردند. در مجمع عمومي فوق‌العاده براي اصلاح اساسنامه اينكه سه فراكسيون وجود داشته باشد راي آورده بود.‌بندي هم اضافه شد كه رياست هم دوره‌اي باشد. در راستاي اين تصميم كميسيون ماده 10 بنا شد كه شوراي مركزي بستر اين مصوبه را اجرايي كند تا بعدا اين مساله در اساسنامه اعمال شود. درست است كه وزن سياسي احزاب مستقل به اندازه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان نيست اما تعداد آنها از تعداد احزاب دو جناح بيشتر بود. احزاب اصلاح‌طلب حدود 42 حزب بودند و احزاب ميانه به اندازه 60 حزب. البته تعداد حزب دليل بر قدرت و وزن سياسي احزاب در كشور نيست. خانه احزاب يك نهاد مستقل است و نبايد سياسي باشد. تلاش مي‌شود كه اين تشكل بيشتر نقش صنفي داشته باشد تا اختلافات گذشته دوباره تكرار نشود. البته ما قبول داريم كه اين روش به‌طور كامل دموكراتيك نيست و اشكالاتي دارد. بيشتر بر مبناي اشتراك سهم است اما به دليل اختلافاتي كه در احياي خانه احزاب وجود داشت نهايتا جمع پذيرفتند كه تقسيم به سه فراكسيون صورت گيرد با اين نگاه و افق كه در آينده 260 حزب نداشته باشيم بلكه بتوانيم در آينده سه حزب بزرگ و كلي در كشور شكل دهيم. من مي‌پذيرم كه اصلاح‌طلبان براي حفظ خانه احزاب از حقوق خود عقب‌نشيني كردند. البته آنها نماينده تفكر اصلاحات و حقوق مردم در خانه احزاب بودند اما اولويت بر اين بود خانه احزاب احيا شود و بتواند تشكلي براي تقويت و توسعه احزاب قدرتمند در كشور باشد. بر اين اساس اصلاح طلبان مصالح خانه احزاب را به مصالح خود ارجح دانستند. به هر حال منافع ملي بايد در اولويت قرار گيرد. حتي در اين روش اصلاح‌طلبان با هم اختلافي نداشتند. در روز مجمع عمومي فوق‌العاده كه براي اصلاح اساسنامه برگزار شد كه اين مهم را در دستور كار داشت كه سه فراكسيون تشكيل شود، اصلاح‌طلبان با اصولگرايان ائتلاف كردند و از مجمع راي گرفتند تا اين تشكل به صورت فراكسيوني باشد. اين كوتاه آمدن به اين اميد است كه بتوانيم در آينده سه حزب بزرگ در كشور داشته باشيم وهدف ديگر اين بود كه خانه احزاب بازگشايي شود و از اين طريق دولت بتواند احزاب را در كشور تقويت كند. اينكه خانه احزاب بازگشايي شود در آينده مي‌تواند به حقوق احزاب در كشور رسيدگي كند و مشكلاتي را كه احزاب كشور دارند با در كنار هم نشستن احزاب مختلف در كشور حل كند.

٭عضو اصلاح‌طلب شوراي مركزي خانه احزاب

 

راضي هستيم

حسين كنعاني مقدم٭

با توجه به اينكه امسال سال همدلي و همزباني دولت و ملت بود، ميوه شيرين نشست و برخاست احزاب در خانه احزاب نمود پيدا كرد و احزاب كشور توانستند به الگوي مناسبي در خانه احزاب دست پيدا كنند تا اين تشكل صنفي كشور را دوباره احيا كنند. در خانه احزاب توزيع قدرت و مديريت در بين جناح‌ها و تفكرات سياسي كشور انجام شده است كه بسياري از مسائل صنفي احزاب با اين روش قابل برطرف شدن است. به نظر مي‌رسد كه دوره‌اي شدن رياست خانه احزاب مي‌تواند كمك كند تا همه احزاب سهمي در آن داشته باشند. در انتخاب الگو قرعه‌كشي صورت گرفت و روش كنوني مورد پذيرش قرار گرفت. در بين اصولگرايان خوشبختانه اجماعي در فراكسيون وجود داشت كه فقط يك نفر را براي رياست خانه احزاب كانديدا كردند و آن هم آقاي غفوري فرد بود كه با راي بالا رياست خانه احزاب را به عهده گرفت. اگرچه اختلافاتي بين اعضاي فراكسيون‌هاي ديگر وجود داشت اما در نهايت همه دور يك ميز مذاكره كه بسيار سخت بودند توانستند به توافق برسند.

به هر حال اين تصميم جناح‌ها بود كه شيوه انتخاب به شكل فعلي باشد و به نوعي نرمش قهرمانانه دو جناح بود كه بتوانند كشور را از هندسه دوبعدي سياسي خارج كنند. وضعيت جديد، فضاي سومي را ايجاد كرد كه احزاب مستقل و اعتدالگرا بتوانند بستر لازم را براي كار سياسي فراهم كنند.

الان در هر دوره يك ساله كه رييس از يك فراكسيون انتخاب مي‌شود چهار عضو ديگر شامل نايب‌رييس و بازرس و منشي‌ها از فراكسيون‌هاي ديگر هستند. در دوره يك ساله‌اي كه آقاي غفوري‌فرد براي رياست انتخاب شده است نايب‌رييس از اصلاح‌طلبان يا مستقلين خواهد بود. نگراني از جهت تداوم كار نداريم. تصميم‌گيري خانه احزاب منوط به شخصيت حقوقي هر حزب است. درست است كه من در فراكسيون اصولگرايان هستم اما فراكسيون براي من تصميم نمي‌گيرد. در راي‌گيري‌ها من به عنوان يك حزب مستقل در خيلي از موارد ممكن است هم‌راي با اصلاح‌طلبان و مستقلين باشم. اين نوعي انحصار در ايجاد فراكسيون‌ها نيست. برخي فكر مي‌كردند از اين به بعد خانه احزاب توسط فراكسيون‌ها اداره مي‌شود. خانه احزاب از احزاب مستقل با شخصيت حقوقي شكل گرفته است و اين تنوع در احزاب گوناگون مي‌تواند به پويايي خانه احزاب كمك كند. خصوصا كه در آستانه انتخابات هستيم و احزاب بايد به صورت فعال در انتخابات شركت كنند. ما به عنوان اصولگرايان از نتايج به دست آمده از خانه احزاب راضي هستيم اگرچه از اينكه برخي اخلاق سياسي را رعايت نمي‌كنند، رضايت چنداني نداريم.

٭عضو اصولگراي شوراي مركزي خانه احزاب

 

تعداد احزاب مستقل غيرواقعي است

امرالله شيخاني٭

پس از پنج سال تعطيلي خانه احزاب قرار بر اين شد كه براي جلوگيري از آسيب‌هايي كه در گذشته باعث تعطيلي خانه احزاب شد الگوي حاضر انتخاب شود. بر اساس اين الگو سه فراكسيون اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل تعيين و 21 كرسي اصلي به صورت مساوي بين سه فراكسيون تقسيم شد. براي اينكه مشكلي ايجاد نشود بنا شد به صورت دوره‌اي هر يك سال رياست و مديريت خانه احزاب با يك گرايش باشد. اينكه خانه احزاب يك‌قطبي شود و تنها يك خط فكري بتواند در آن رياست داشته باشد محتواي خانه احزاب را خدشه‌دار مي‌كند. در غير اين صورت مثل يك حزب مي‌شد كه اكثريتي در آن حاكم هستند. از نظر شخص من اشكالاتي از نظر محتوايي و تخلفاتي از اين نظر در مجمع عمومي فوق‌العاده خانه احزاب رخ داد كه تعدادي از احزاب از جمله حزب مردم نيز به آن اعتراض داشتند. در جلسه روز دوشنبه كه با معاون سياسي وزير كشور برگزار شد اعتراض خود را اعلام كردم. حتي درخواست به تعويق انداختن انتخابات را داشتم. در حال حاضر نيز اكثريت با يك تفكر در خانه احزاب است و اين برخلاف الگوي سه فراكسيوني بودن است و خلاف مصوبه كميسيون ماده 10 است. ما اعتراض خود را كتبا به كميسيون ماده 10 احزاب اعلام مي‌كنيم. كميسيون ماده 10 احزاب بايد روند را تصويب كند تا اعتبار قانوني داشته باشيم. تخلفاتي در محتوا و آيين‌نامه خانه احزاب وجود دارد كه من يكي از معترضان آن هستم. اينكه مثل روال قبل خانه احزاب تك‌قطبي شود خانه احزاب را از نظر ماهيت زير سوال مي‌برد. نبايد از يك گرايش بيشترين افراد در شوراي مركزي عضو باشند. احزاب مستقل خيلي در كشور ما معنا ندارد و افراطيون باعث شدند كه چنين اتفاقي بيفتد. در گرايش ميانه 80 حزب شركت كردند كه تعدادشان از دو جريان كشور بيشتر بود. اين عدد چندان منطقي نيست. افراطيون فراكسيون ميانه را تحريف كردند. متاسفانه افراطيوني كه در جامعه سياسي ما حضور دارند به خانه احزاب نيز وارد شده‌اند و به دنبال انحصارطلبي و تك‌قطبي شدن انتخابات هستند. اينكه دوره‌هاي يك ساله براي رياست تعيين شده است به نظر من الگوي مناسبي است. اين مصوبه كه مي‌گويد بايد سه فراكسيون در خانه احزاب وجود داشته باشد خلاف نيست چرا كه خانه احزاب بايد نهادي صنفي باشد و بايد از حقوق احزاب كشور حمايت و پشتيباني كند. اين تشكل وظيفه دارد از حقوق تمامي احزاب كشور دفاع كند. براي حمايت نبايد ساختار حزبي و لابي كردن مغاير با وظايف خانه احزاب است. در اجرا مشكلي پيش آمده كه حزب مردم به آن اعتراض داشت. اصلاح‌طلبان 12 نفر از گرايش خود در شوراي مركزي دارند. اين مساله مستقل بودن خانه احزاب را خدشه‌دار مي‌كند. در بين مستقلين اين افراد را با سناريو وارد كردند و اين افراد الان در انتخابات‌هاي گوناگون در آينده قطعا از تفكر اصلاح‌طلبي حمايت خواهند كرد.

٭ عضو مستقل شوراي مركزي خانه احزاب

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون