ساخت جهان يا Made of the world
پريسا حاجي محمدي
امروزه، شركتها فعاليتهاي بازرگاني و توليدي خود را در سراسر جهان تقسيم ميكنند، از طراحي محصول و ساخت قطعات و شناسايي مواد اوليه براي ساخت و توليد گرفته تا مونتاژ و بازاريابي، ايجاد زنجيرههاي توليد بينالمللي رو بهرشد است و بيشتر محصولات «ساخت جهان» شده است زيرا با دست به دست هم دادن اقتصادهاي كشورهاي متفاوت و ايجاد چرخههاي اقتصادي در جهان به جاي اينكه قطعات و محصولات فقط در يك اقتصاد و يك كشور ساخته شوند، در جمعي از اقتصادها توليد ميشوند كه اصطلاحا به ساخت جهان معروف شده است و باعث شده يك روند بُرد- بُرد در تجارت جهاني به وجود آيد. سوگيري آماري كه با نسبت دادن ارزش تجاري كامل به آخرين كشور مبدا ايجاد ميشود، ميتواند بحث سياسي در مورد منشأ اين تعادل تجاري را در جهان منحرف كند و منجر به تصميمات نادرست و حتي معكوس شود اما مهم اين است كه تجارت جهاني بايستي برقرار باشد چون مايه حيات همه كشورها و شركتهاست. يافتن پلهاي آماري مناسب بين چارچوبهاي آماري مختلف و سيستمهاي حسابداريهاي ملي و منسجم براي همه كشورهاي شريك باعث ميشود تا اطمينان حاصل شود كه تعاملات بينالمللي ناشي از جهاني شدن به درستي منعكس شده و گفتوگوي فرامرزي بين تصميمگيرندگان كالاها و محصولات بهطور جهاني و كامل در حال حل و فصل است و با تسهيل انجام ميشود. همه ما تمايل به مشاركت و اجتماعي بودن داريم و دوست داريم كه خود را در واقعيتي كه «آن بيرون» است، بيابيم كه پس از آن مجبور ميشويم بهطور ذهني به معناي درونيمان اضافه كنيم بنابراين قد علم كردن محصولات و توليدات مان در جهان و جوامع بينالمللي باعث بالارفتن سطح كيفيت و استانداردهايمان خواهد شد و بهطور فعال در دنيايي كه به همان اندازه فعال و پويا است شركت ميكنيم و مشاركت تجاري ما اين حس را منتقل ميكند كه با جوامع ديگر هماهنگ شويم، و محصول و آورده خود را به گونهاي پيكربندي كنيم كه يك روش منحصر به فرد و ذاتا معنيدار براي همراهي و مشاركت جمعي در جهان بينالملل را ايجاد كند. معناي اصلي اين مشاركت بينالمللي اين است ما با جنبههاي خاصي كه به شيوههايي از تجارت و بالابردن سطح كيفيت محصول براي پديدار شدن در كلاس جهاني مرتبط است بينديشيم و همين امر ظرفيتهاي منحصربهفردي را براي آينده كسب و كار ما فراهم ميكند. سپس بهطور مشترك اين تواناييهاي نوظهور را تثبيت ميكنيم و اين جهان ما، از اين پس واقعيت كسب و كار ما ميشود و متعاقبا به درجهاي بالاتر از آنچه هستيم ميرساندمان، كه اول راه نمايان شدن در كلاس جهاني خواهد بود. در چارچوب جهاني شدن، افزايش سطح تجارت و همكاري ميتواند محركي براي حمايت از توسعه اقتصادي در كشور نيز باشد. تجارت بينالملل اين پتانسيل را دارد كه از طريق افزايش تقاضاي خارجي براي كالاها و خدمات، رشد اقتصادي را ارتقا دهد، در حالي كه در عين حال انتخاب بيشتر (و اغلب قيمتهاي پايينتر) براي مصرفكنندگان فراهم ميكند و همچنين باعث افزايش بهرهوري و حمايت از نوآوري ميشود. اگر چنين معاملاتي عاري از تعرفه و ساير موانع تجاري باشد، احتمال بيشتري وجود دارد كه بنگاهها و شركتها يك شريك بينالمللي را انتخاب كنند و در نتيجه بدون اصطكاك و كارآمد به كالاها و خدمات اجازه عبور از مرزها را ميدهد. آزادسازي تجارت، ايجاد فرصتهاي جديد براي افزايش سطوح تجاري (هم براي كالاها و هم براي خدمات)، سرمايهگذاري، نوآوري و رشد بهرهوري است و اين بدان معناست كه سياست تجارت بينالملل با سرعت رشد بالاتري طراحي شده است. ابتكار «ساخت جهان» توسط سازمان تجارت جهاني براي حمايت از تبادل كارها و پروژهها، تجربيات و رويكردهاي عملي در اندازهگيري و تجزيه و تحليل تجارت در ايجاد ارزش افزوده راهاندازي شده است و امروز، شركتها فعاليتهاي خود را در سراسر جهان تقسيم ميكنند. افزايش آزادسازي تجارت محركي براي تجارت بينالمللي كالا و خدمات فراهم كرده است و تاييد ميكند كه تجارت كالا و خدمات بينالمللي، با سرعت بيشتري در حال رشد است كه خود به دليل ايجاد زنجيرههاي توليد جهاني توسط برونسپاريهاي بينالمللي است. توليد جهاني يك مرور كلي كامل از مسائل پيچيدهاي است كه شركتهاي چند مليتي در جايجاي دنيا با آن مواجه هستند و استراتژيهاي منبعيابي به جهان ارايه ميدهند. امروزه تعداد معدودي از مبادلات تجاري بينالمللي مبتني بر مبادله كالاهاي نهايي است. در عوض، اكثر معاملات تحت فروش قطعات و خدمات واسطه در گوشه و كنار دنياست. بسياري از شركتها توليدات جهاني را بر اساس قطعات، اجزا و خدمات برون مرزي به كمك توليدكنندگان خود در كشورهاي دور سازماندهي و مديريت ميكنند و قراردادهايي خاص براي طرفين تنظيم ميشود و چارچوب يكپارچهاي ارايه ميدهند كه عواملي را كه به شركتهاي جهاني كمك ميكند تا مكانهاي توليد و ساير انتخابهاي سازماني را در اقصي نقاط دنيا تعيين كنند و با استفاده از يك رويكرد يكپارچه، توليد جهاني يك منبع عالي براي اقتصاد و تجارت بينالمللي است كه مايه حيات همه كسب و كارهاست.
دكتري كسب و كار حرفهاي DBA
مدير اجرايي شركت توسعه بازرگاني بينالمللي آرتين تجارت پايا (سهامي خاص)