• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3321 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۹ مرداد

مجلس ايده‌آل روحاني

رييس‌جمهور: مگر مجلس اول که همه در آن حضور داشتند، بهترین مجلس تاريخ اين كشور نبود؟

گروه سياسي|روحاني از تركيب ايده‌آلش براي يك مجلس گفت. مجلس اول، مجلسي كه حسن روحاني مي‌گويدبهترين مجلس تاريخ اين كشور بوده است. يك جلسه با اعضاي هيات دولت و استانداران همراه با اميدها و دلگرمي‌هاي رييس‌جمهور براي انتخابات آينده؛ جلسه‌اي كه جمله‌هاي كليدي كم نداشت. استانداراني كه به تهران آمده بودند تا در پاستور براي انتخابات‌هاي آينده هماهنگ شوند با دستي پر از توصيه‌هاي اعتدالي رييس دولت به استان‌هاي‌شان بازگشتند. اعضاي هيات دولت و استانداران سراسر كشور ديروز شنيدند كه قرار نيست مجلس آينده متعلق به يك حزب و جناح باشد. شنيدند كه رييس قوه مجريه تاكيد كرد كه در انتخابات‌هاي آينده مسوول اصلي «دولت» است. حسن روحاني ديروز دولت را «دست» و شوراي نگهبان را «چشم» خواند و تاكيد كرد كه نمي‌شود در زمينه اين انتخابات‌ها چشم، كار دست را انجام دهد. رييس‌جمهور ديروز به خيلي از جناح‌ها «اميد» داد. هم به آنهايي كه تصور مي‌كردند با روي كار بودن دولتي متفاوت با ديدگاه سياسي شان نمي‌توانند اميدي به پيروزي داشته باشند و هم به آنهايي كه بيم داشتند به دليل ديدگاه‌هاي سياسي شان نتوانند از سدهاي نظارتي انتخاباتي خارج از دولت بگذرند. اميدهاي رييس‌جمهور هم به فعالان سياسي بود و هم به مردم. اميدي كه رييس‌جمهور داد كه قرار نيست مجلس آينده به يك حزب و جناح تعلق داشته باشد و اقليتش هم از همان جناح حاكم به رسم اين سال‌ها باشد. انتخابات مجلس آينده شايد نتيجه‌اش غير قابل پيش بيني‌تر از انتخابات رياست‌جمهوري گذشته باشد اما تعيين‌كنندگي آن به همه جنبه‌هايش مي‌چربد. او صراحتا با بيان اينكه مجلس شوراي اسلامي آينده متعلق به يك حزب و جناح نخواهد بود، گفت: اين نظر مقام معظم رهبري و گفته قانون اساسي ما است. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، جمله‌هاي كليدي اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در نشست مشترك هيات دولت و استانداران سراسر كشور به شرح زير است:

مگر مي‌شود جناحي بگويد كه من يك خم رنگرزي پيدا كرده‌ام كه مي‌توانم آنجا را به هر رنگي كه بخواهم درآورم؛ اين‌گونه نيست. هيچ حزب، جناح و گروه قانوني در كشور نبايد احساس ياس كنند.

‌ اينجا جمهوري اسلامي ايران است و قانون اساسي در آن حاكم است، ما جايي را در كشور نداريم كه بخواهد افراد صالح و دلسوز را كه مي‌خواهند با استفاده از تجربيات‌شان به كشور خدمت كنند حالا از هر جناحي كه باشند ردصلاحيت كند. تمام گروه‌ها و دسته‌جات سياسي قانوني مورد احترام هستند.

‌ همه از نظر دولت برابرند و آن جايي كه بايد بگويد فردي براي شركت در انتخابات صالح است يا نه، هيات‌هاي اجرايي هستند و ما هيات اجرايي نداريم كه يك جناح را تاييد صلاحيت كند و يك جناح ديگر را تاييد صلاحيت نكند.

شوراي محترم نگهبان ناظر است نه مجري. مجري انتخابات، دولت است. دولت مسوول برگزاري انتخابات است و دستگاهي هم پيش‌بيني شده كه نظارت كند تا خلاف قانون صورت نگيرد. شوراي نگهبان چشم است و چشم نمي‌تواند كار دست را بكند، نظارت و اجرا نبايد مخلوط شوند؛ بايد به قانون اساسي كاملا توجه كرده و عمل كنيم.

پيروزي هسته‌اي براي اين نبود كه ما در عرصه هسته‌اي پيروز شويم و در بقيه عرصه‌ها پيروزي به دست نياوريم. پيروزي هسته‌اي آغازي براي پيروزي‌هاي همه‌جانبه و پي در پي بود و انتخابات مجلس شوراي اسلامي بايد انتخاباتي با شور و شكوه باشد كه همه مردم در آن شركت كنند.

‌ همزمان با انتخابات مجلس، انتخابات خبرگان نيز برگزار مي‌شود كه براي ما بسيار مهم است اگر همه به اين باور مهم برسيم كه تصميم‌گير براي اين كشور ملت ايران هستند، مشكل حل خواهد شد و اگر كسي غير از اين، تفكر ديگري داشته باشد تيشه بر ريشه جمهوري اسلامي زده است.

‌ امام راحل معتقد بود ميزان راي ملت است، ما فقط بايد زمينه را براي برگزاري يك انتخابات سالم و باشكوه آماده كنيم. مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامي كه در آن زمان حتي شوراي نگهبان نيز وجود نداشت و همه حتي گروهك‌هاي مخرب در آن حضور داشتند، بهترين مجلس تاريخ اين كشور نبود؟ ملت ايران ملتي بالغ، باتجربه و بزرگ است كه به خوبي براي آينده خود تصميم مي‌گيرد.

در دوران پساتحريم شما علاوه بر تامين امنيت به عنوان يك اصل مهم كه بيش از همه مسووليت آن بر عهده وزارت كشور و استان‌هاي مرزي است، دو وظيفه مهم و سنگين ديگر نيز بر عهده داريد. اول يك حركت بزرگ اقتصادي، جذب سرمايه و تكنولوژي و دوم برگزاري باشكوه، دقيق و سالم انتخاباتي كه همه در آن مشاركت كرده و به آن افتخار كنيم.

همان‌گونه كه دنيا پس از به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي با ديده احترام به ايران نگاه مي‌كند بايد انتخاباتي برگزار كنيم كه دنيا با افتخار و احترام به آن نگاه كند.

برخي بدخواهان كه همواره مي‌گفتند توافق در مساله هسته‌اي ممكن نيست، همين افراد امروز كه توافق حاصل شده، مي‌گويند كسي حاضر نيست به ايران آمده و سرمايه و تكنولوژي با خود بياورد اما مطمئنم كه سرمايه و تكنولوژي خيلي زودتر از آنچه در مخيله اين بدخواهان است، مسير خود را براي ورود به كشور پيدا مي‌كند و البته ما بايد اراده خودمان را براي تعامل با جهان همچون گذشته به خوبي حفظ كرده و به دنيا نشان دهيم.

‌ دولت كاملا آماده است تا اختيارات لازم را براي جذب سرمايه و تكنولوژي و توليد مشترك به استان‌ها بدهد و موانع پيش روي سرمايه‌گذاران داخلي را به سرعت برطرف كند.

همه به اين مساله باور داشته باشند كه هر قدمي براي پيشرفت كشور حتي اگر يك روز زودتر برداشته شود به اندازه خود براي كشور مهم است.

‌ اساس توفيق بزرگي كه تا اين مرحله در موضوع هسته‌اي به دست آمده مربوط به ايستادگي و مقاومت مردم، لطف خداوند، حمايت‌ها و هدايت‌هاي رهبر معظم انقلاب است. اما اگر مجموعه رفتار دولت كه چراغ سبز لازم را مبني بر تمايل به حل و فصل واقعي اين موضوع به افكار عمومي دنيا نشان داد نبود، حل و فصل اين پرونده محال بود.

آنچه گاهي پيش از اين انجام مي‌شد صرفا نشستن پشت ميز و بيانيه خواندن بود و مذاكره‌اي انجام نمي‌شد در حالي كه ما نياز به مذاكره واقعي داشتيم. مذاكره واقعي يعني آنكه ما حرف طرف مذاكره را بفهميم و حرف و منظور خودمان را نيز به او بفهمانيم و در اين بين راه ميانه‌اي را براي رسيدن به توافق كشف كنيم.

توان مذاكره از ملزومات اوليه و بديهي مذاكره است، متاسفانه برخي فكر مي‌كنند با شعار و درشت‌گويي مي‌شود عالم بشريت را تسليم كرد اما مذاكره روال ديگري دارد. در مذاكره بايد هر يك از طرفين مذاكره، طرف مقابل خود را به نقطه‌اي اميدوار كند و اساسا مذاكره بايد بر ايجاد نقطه اميد بنا شود.

مذاكره يعني اينكه طرف مقابل اگر احساس مي‌كند كه نمي‌تواند به صد در صد اهداف خود برسد - كه اساسا چنين چيزي در مذاكره معنا و مفهوم هم ندارد - اما دو طرف مذاكره اهداف حداقلي را براي خود در نظر بگيرند تا فضايي براي گفت‌وگو ايجاد شود و در اين ميان فرصتي براي چانه‌زني وجود داشته باشد.

‌ نمي‌خواهم شرايط سخت مرداد سال 92 مصادف با آغاز به كار دولت را تشريح كنم؛ دولت تدبير و اميد رويكرد تعامل سازنده را برگزيد و وارد عرصه مذاكرات هسته‌اي شد. مذاكره يك دانش، فن و هنر است و نيازمند تسلط به مباني مذاكره و خواندن ذهن طرف مقابل است. معناي مذاكره واقعي تعامل و بده بستان است.

طبيعي است كه طرف مذاكره ما هم از ورود به مذاكره اهدافي دارد. برخي فكر مي‌كنند در مذاكره ما بايد به صددرصد اهداف خود دست يابيم و طرف مقابل دستاوردش از مذاكرات صفر باشد و به ما اعتراض مي‌كنند كه مثلا چرا طرف مذاكرات ما نيز به يك سري اهدافش دست يافته است.

پيروزي هسته‌اي در تاريخ كشورمان بي‌سابقه بود و نمي‌دانم چرا عده‌اي اين افتخار را كه متعلق به يك ملت بزرگ در برابر قدرت‌هاي جهان است، زير لب ذكر مي‌كنند. اين افتخار تنها متعلق به دولت نيست بلكه متعلق به همه ملت و حتي همه كشورهاي در حال توسعه و راهنماي آنها به سمت احقاق حقوق‌شان است و بايد آن را با صداي بلند بيان كرد.

‌ نبايد فكر كنيم پس از حصول توافق مي‌توانيم هر طور كه بخواهيم حرف بزنيم و عمل كنيم و ديگران در برابر اين تغيير رفتار ما واكنشي نخواهند داشت. بايد همان مسير سازنده را به درستي پيش ببريم، همان راهي را كه مردم در خرداد 92 به آن اقبال كردند و عامل اين توفيق بود كه اگر آن راه را ادامه ندهيم چه بسا توافق نيز پايدار نباشد.

‌ وزرا، استانداران و همه مسوولان دولتي امروز بايد احساس كنند كه سنگيني بار مسووليت شان دو چندان شده است به خصوص آنكه اگر كسي تا ديروز دنبال بهانه بود كه بگويد تحريم‌ها نمي‌گذارند كار كنيم، امروز در برابر مطالبات و خواست‌هاي مردم اين بهانه نيز از اعتبار ساقط شده است.

‌ اين نكته مهمي است اما از آن مهم‌تر اميدي است كه در جامعه ايجاد شده و مردم مي‌بينند نظام مقتدري دارند كه بزرگ‌ترين معضل سياسي بين‌المللي را با انگشت تدبير خود حل و فصل مي‌كند و براي موفقيت در آينده بايد اين اميد، تدبير، اعتماد و تلاش متقابل بين مردم و دولت و حاكميت، تداوم يابد.

 

برش

اينجا جمهوري اسلامي ايران است و قانون اساسي در آن حاكم است، ما جايي را در كشور نداريم كه بخواهد افراد صالح و دلسوز را كه مي‌خواهند با استفاده از تجربيات‌شان به كشور خدمت كنند حالا از هر جناحي كه باشند ردصلاحيت كند. تمام گروه‌ها و دسته‌جات سياسي قانوني مورد احترام هستند

برش

مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامي كه در آن زمان حتي شوراي نگهبان نيز وجود نداشت و همه حتي گروهك‌هاي مخرب در آن حضور داشتند بهترين مجلس تاريخ اين كشور نبود؟ ملت ايران ملتي بالغ، باتجربه و بزرگ است كه به خوبي براي آينده خود تصميم مي‌گيرد

 

برش

شوراي محترم نگهبان ناظر است نه مجري. مجري انتخابات دولت است. دولت مسوول برگزاري انتخابات است و دستگاهي هم پيش‌بيني شده كه نظارت كند تا خلاف قانون صورت نگيرد. شوراي نگهبان چشم است و چشم نمي‌تواند كار دست را بكند، نظارت و اجرا نبايد مخلوط شوند؛ بايد به قانون اساسي كاملا توجه كرده و عمل كنيم

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون