• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3322 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۱ مرداد

دبیر شورای عالی امنیت ملی:

نمی‌شود «مرگ بر امریکا» گفت و رانتخواری کرد

گروه سياسي| متفاوت‌ترين سخنراني دبير شوراي عالي امنيت ملي در روزهاي پركار اين شورا و درست در روزهايي كه دو سال از حضورش در آن مي‌گذرد. علي شمخاني كه به تبريز سفر كرده بود حرف‌هاي مهمي براي گفتن داشت. اميد داد كه بررسي برجام در شوراي عالي امنيت ملي مراحل پاياني كار خود را مي‌گذراند و مردم نگراني در اين مورد نداشته باشند. با اين حال علاوه بر اظهارات هسته‌اي علي شمخاني، صحبت‌هاي او محورهاي مهم ديگري هم داشت. او اين‌بار از «فساد اقتصادي» در جامعه و بي‌توجهي به «اقتصاد مقاومتي» انتقاد كرد و گفت: «مگر مي‌شود شعار مرگ بر امريكا سر داد و ادعاي حسيني بودن داشت و فساد اقتصادي باشد و رانت‌خواري كرد و رانت خورد؟» اين شايد نخستين اشاره غيرهسته‌اي علي شمخاني در اين دو سال بوده باشد. گلايه كند كه برخي شعار مرگ بر امريكا سر مي‌دهند اما از پرداختن به مشكلات اقتصادي و معيشتي ابا دارند. انتقاد كند كه برخي ابزار عملي شدن اقتصاد مقاومتي در كشور را تنها نصب بنر و سخنراني مي‌دانند. علي شمخاني اما توصيه هم داشت. توصيه كرد كه اين روزها، هر كس به سهم خود بايد براي رفع مشكلات تلاش كند. سخنراني هسته‌اي علي شمخاني در جلسه شوراي مديران دانشگاه تبريز بود. دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين سخنراني گفت: متن برجام (برنامه جامع اقدام مشترك هسته‌اي) به گونه‌اي است كه تامين‌كننده منافع ملي جمهوري اسلامي است. به گزارش ايرنا، علي شمخاني افزود: بررسي‌هاي ما از جمع‌بندي مذاكرات هسته‌اي مراحل پاياني را طي مي‌كند و مردم هيچ گونه نگراني نداشته باشند. وي در خصوص روند بررسي برجام در شوراي عالي امنيت ملي گفت: ابعاد مختلف اين سند در دو بخش عمومي و تخصصي با نگاهي واقع‌بينانه و به دور از قضاوت‌هاي جناحي، در حال بررسي توسط متخصصان است و ما درصدد هستيم جمع‌بندي‌ها به تحكيم وحدت ملي و وفاق و ثبات در كشور كمك كند. وي در بخش ديگري از سخنان خود، پايه و اساس توسعه كشور را بالا بردن توان علمي دانست و بيان داشت: بايد با دانش و فناوري نسبت به توسعه زيرساخت‌ها، افزايش توليد و حل مشكلات زيست‌محيطي كمك كنيم. دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: هر كس به سهم خود بايد براي رفع مشكلات تلاش كند و در اين زمينه استادان دانشگاه‌ها، نخبگان و پژوهشگران در صف اول هستند. وي گفت: اينكه چگونه مي‌توان از ارتباطات بين‌المللي بهره برد و از آن براي توليد ثروت براي كشور استفاده كرد، نياز به راهكارهاي علمي و مطالعه شده دارد كه اين موضوع جز در دانشگاه‌ها محقق نمي‌شود. شمخاني افزود: تقويت بنيادي دانشگاه‌ها بايد منجر به نفوذ فناوري در بخش‌هاي مختلف شود چرا كه وقتي فناوري ما بومي باشد دشمن نمي‌تواند تاثيري در رشد و توسعه آن داشته باشد. وي اظهاركرد: قدرت هسته‌اي ما با اتكا به نيروي داخلي به وجود آمده و امروز برگ برنده ما نيز همين است.

آسيب‌هاي اجتماعي در كشور پايه اقتصادي دارد

اما سخنراني مهم‌تر و تندتر علي شمخاني در جلسه شوراي اداري تبريز بود. جلسه‌اي كه در آن دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اينكه امروز مهم‌ترين دغدغه ملي در ايران مسائل اقتصادي و معيشتي است، گفت: آسيب‌هاي اجتماعي در كشور ما پايه اقتصادي دارد كه بايد براي رفع آن تلاش‌هاي شبانه‌روزي انجام داد. علي شمخاني افزود: امروز صحنه جنگ تغيير پيدا كرده و خاكريزهاي دشمن به حوزه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و معيشتي كشيده شده است كه اگر ابزار لازم براي مقابله با تهديدهاي جديد دشمنان در اختيار نباشد بدون ترديد تسليم خواهيم شد حتي اگر حق باشيم. وي اظهار كرد: رشد روز افزون آمار طلاق، كاهش ازدواج، اعتياد در سنين پايين، ناهنجاري‌هاي اجتماعي، افزايش آمار زندانيان و مشكلات عديده در حوزه اشتغال دلايل اقتصاد پايه دارند كه اگر در اين زمينه‌ها كوچك‌ترين سهل‌انگاري شود آينده كشور مبهم بوده و همه مقابل دشمنان نطام تسليم خواهيم شد.

نمي‌توان ادعاي حسيني بودن داشت و رانت‌خواري كرد

وي ادامه داد: بايد توجه داشت كه ابزار عملي شدن اقتصاد مقاومتي سخنراني، نصب بنر و تبليغات نيست و نمي‌توان ادعاي حسيني بودن كنيم و شعار مرگ بر امريكا سر دهيم اما به مشكلات اقتصادي و معيشتي نپردازيم. مساله فساد اقتصادي يكي ديگر از محورهاي سخنان دبير شوراي عالي امنيت ملي در جلسه شوراي اداري آذربايجان شرقي بود كه طي آن اين پديده به عنوان مهم‌ترين مشكل مردم و دغدغه ملي در حوزه‌هاي اقتصادي عنوان شد. شمخاني گفت: فساد اقتصادي دركشور پاشنه آشيل مشكلات اقتصادي است كه اين موضوع با نظام و موازين و آموزه‌هاي ديني ما به كلي در تضاد است. وي افزود: مگر مي‌شود شعار مرگ بر امريكا سر داد و ادعاي حسيني بودن داشت و فساد اقتصادي باشد و رانت خواري كرد و رانت خورد؟! شمخاني با اشاره به تدين و شرافت مردم ايران، اظهاركرد: مردم ما واقعا شريف هستند كه اين مسائل را به روي ما نمي‌آورند و در عرصه‌هاي مختلف از جمله روز قدس، 22 بهمن، محرم و رمضان پرشور و گسترده در صحنه‌ها حضور داشته و از نظام و انقلاب دفاع مي‌كنند.

 

برش 1

بايد توجه داشت كه ابزار عملي شدن اقتصاد مقاومتي سخنراني، نصب بنر و تبليغات نيست و نمي‌توان ادعاي حسيني بودن كنيم و شعار مرگ بر امريكا سر دهيم اما به مشكلات اقتصادي و معيشتي نپردازيم.

برش 2

ابعاد مختلف برجام در دو بخش عمومي و تخصصي با نگاهي واقع‌بينانه و به دور از قضاوت‌هاي جناحي، در حال بررسي توسط متخصصان است و ما درصدد هستيم جمع‌بندي‌ها به تحكيم وحدت ملي و وفاق و ثبات در كشور كمك كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون