• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3322 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۱ مرداد

حميدرضا جلايي‌پور:

برخي از ظهور هر حزبي عزا مي‌گيرند

 

 

 

مهم‌ترين هدف و كارويژه اتحاد چيست؟

ما يك هدف مبنايي داريم كه همان حركت در جهت تحزب‌گرايي در جامعه، خصوصا در جبهه اصلاحات است. در جامعه سياسي ايران پتانسيل دو نظم حزبي فراهم است كه از جبهه اصلاح‌طلبان و جبهه اصولگرايان تشكيل مي‌شود. حزب اتحاد ملت ايران اسلامي يكي از تشكل‌هاي سياسي جبهه اصلاحات است كه مي‌خواهد جامعه سياسي را در چارچوب نظم رقابتي حزبي به تحرك وا دارد. ما شاهد ادواري از انتخابات بوده‌ايم كه يك شب قبل از انتخابات يك حزب «آباد ماباد» راه مي‌انداختند و فردايش كه با 160 هزار نفر در يك شهر 10 ميليوني كرسي شورا را مي‌گرفتند و در حزب را هم مي‌بستند. البته اتحاد در كوتاه‌مدت هم يك كار منسجم در جبهه اصلاحات براي مجلس دهم انجام خواهد داد. اتحاد مي‌خواهد ميراث تجربه سياسي تشكل‌هاي سياسي گذشته را در عملكردش وارد كند.

برنامه شما براي انتخابات مجلس چيست؟

مهم‌ترين ساز و كار حزب براي انتخابات اين است كه در رئوسي كه در جبهه اصلاحات تعيين شده خدشه وارد نكند و در مقام عمل آنها را اجرايي كند. ما در انتخابات آتي هدف‌مان اين است كه مجلسي داشته باشيم با كمترين نيروهاي تندرو و به دنبال تشكيل دوباره مجلس ششم هم نيستيم. ما مي‌خواهيم در مجلس آتي افرادي بيشتر عاقل و صاحب تجربه حضور داشته باشند و به كمك دولت تدبير و اعتدال بيايند. دنبال اين نيستيم كه اعضاي حزب‌مان به مجلس بروند. مي‌خواهيم كساني به مجلس بروند كه كاربلد باشند و پايگاه مردمي هم داشته باشند.

اين هدف چگونه قرار است محقق شود؟

يكي از ساز و كارهاي ما اين است كه در شهرستان‌ها خود اصلاح‌طلبان در درون هر شهر دست به انتخاب بين كانديداها بزنند. حزب اتحاد ملت نمي‌خواهد ساز جداگانه بزند و همان راهبردي كه از پيش در جبهه اصلاحات تعيين شده را دنبال مي‌كند. در مقام عمل در شهرستان‌ها اين راهبرد را دنبال مي‌كنيم. اگر اختلافي پيش آمد و كانديداها بيش از تعداد مورد نياز هر حوزه انتخابيه در صحنه بمانند بايد حكميت جبهه اصلاحات را در استان و مركز قبول كنند.

وضعيت شما در استان‌ها چگونه است؟

در كنگره نمايندگان حزب در شهرستان‌ها و استان حضور داشتند. اينها نمايندگي خودشان را نداشتند بلكه در استان‌ها انتخاب شده بودند كه به كنگره آمدند. به خاطر دارم در گذشته وقتي براي انتخاب اعضاي شوراي مركزي اقدام مي‌شد در روزهاي آخر حدود 240 نفر عضو حق راي‌دار در كنگره حضور مي‌يافتند اما در اتحاد اين تعداد بيش از 400 نفر بودند.

نسبت حزب اتحاد با مشاركت چيست؟

اين بحث جديدي نيست كه عده‌اي به دنبال همانند‌سازي اتحاد و مشاركت هستند. نيروهاي سياسي در ايران به دو بخش تقسيم مي‌شوند. يك دسته نيروهايي هستند كه ضد تشكل‌يابي‌اند و مردم را تنها و ذره‌وار مي‌خواهند. يك دسته هم طرفدار تشكل‌يابي هستند. دسته اول روي هر تشكلي حساس هستند و مشاركت و اتحاد براي‌شان فرق نمي‌كنند. آنها ناراحتند كه چطور بچه‌هاي شهرستاني به تهران مي‌آيند و افراد را بالا مي‌آورند. كسي كه به حقوق شهروندي و حق تشكل‌يابي شهروندان اعتقاد نداشته باشد، از ظهور هر حزبي عزا مي‌گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون