• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3124 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۳ آذر

آيت‌الله آملي‌لاريجاني:

در يك نظام اسلامي با ساختار خاص تنفس مي‌كنيم

 

آيت‌الله آملي‌لاريجاني در همايش روساي دادگستري‌هاي كل كشور تحول در قوه قضاييه را در سه سطح ممكن دانست و گفت: تحول در بينش‌ها، ساختار و در مقام اجرا سه سطح تحول در قوه قضاييه است.
به گزارش ميزان، آيت‌الله آملي‌لاريجاني رييس قوه قضاييه در ديدار با روساي دادگستري‌هاي كل كشور در خصوص تحول در قوه قضاييه اظهار كرد: مقام معظم رهبري در بدو اين دوره و همين طور دوره‌هاي قبلي و همايش سالانه قوه قضاييه در اول تيرماه به بحث تحول در دستگاه قضايي اشاره كرده‌اند.
رييس قوه قضاييه با طرح اين سوال كه تحول در دستگاه قضايي چگونه بايد باشد تصريح كرد: تحول قوه قضاييه هم نظري و هم مبنايي است و بايد به عوامل ايجاد اين تحول توجه كرد و اين موضوع را كه تحول در كجا متوقع است مورد ارزيابي قرار داد و در نهايت نيز بايد دانست چه ارزيابي‌اي از وضعيت قوه قضاييه وجود دارد.
وي ادامه داد: بحث زندان‌ها بحثي بسيار اساسي است و قضات توجه داشته باشند كه حكم در اين زمينه آثار زيادي در اداره دستگاه قضا و ساحت اجتماع دارد.
وي افزود: يك شخصي در ايران محكوم به اعدام مي‌شود و خود اقرار به قتل هم داشته اما ادعا مي‌كند براي دفاع از خودش اين كار را انجام داده كه البته در بيش از 80 درصد از پرونده‌هاي قصاص موضوع دفاع از خود مطرح مي‌شود اما مي‌بينيم اين پرونده در دنيا به يك بمب رسانه‌يي تبديل شده و همه رسانه‌هاي قوي به آن مي‌پردازند.
وي تاكيد كرد: برخي مواقع برخي مسوولان و دادستان‌ها صحبت‌هايي مي‌كنند كه براي دستگاه قضايي وهن است البته قاضي در چارچوب اختيارات خود و قانون بايد راي صادر كند ولي بايد به تاثير آن در نگاه مردم نيز توجه داشته باشد. بنابراين يك شاخه از تحول دستگاه قضا به اين بر مي‌گردد كه نحوه تاثير و عكس‌العمل در ساحت اجتماعي از قوه قضاييه چگونه منعكس مي‌شود. رييس قوه قضاييه ادامه داد: اگر قضات براي استقلال دستگاه قضايي اهميت خاصي قايل باشند كه به فهم ما بر مي‌گردد آن وقت يك جور عمل خواهند كرد و در غير اين صورت جور ديگري عمل خواهد شد.
وي با بيان اينكه قوه قضاييه و استقلال آن را چگونه ببينيم بسيار مهم است، افزود: در چند سال اخير تلاش‌هاي زيادي شد كه به استقلال دستگاه قضايي دست‌اندازي شود و طرح‌ها و لوايحي كه مي‌خواست نصف قوه قضاييه را منتزع كند از همان سنخ است به همين خاطر بايد توجه داشت كه نسبت به استقلال و اقتدار دستگاه قضايي حساسيت وجود داشته باشد. وي با اشاره به عملكرد برخي قضات در جريان فتنه 88 تصريح كرد: گاهي اوقات از اين موضوع غفلت مي‌شود كه ما در يك نظام اسلامي با ساختار خاص تنفس مي‌كنيم به عنوان مثال در جريان فتنه 88 اشخاصي از روي عدم توجه تعلل‌هايي داشتند و مطرح كردند كه دستگاه قضا جدا از نظام اسلامي و سياسي است در حالي كه نظام قضايي ما در چارچوب نظام اسلامي قرار دارد و بخشي از حاكميت است و ساختار حاكميت در تلقي ما از دستگاه قضايي تاثيرگذار خواهد بود. رييس قوه قضاييه يكي از وظايف مهم دستگاه قضايي را فقرزدايي و ايجاد مساوات عنوان كرد و افزود: يكي از ويژگي‌هاي نظام اسلامي فقرزدايي و ايجاد مساوات است كه اين موضوع بايد در قوه قضاييه نيز تجلي يافته و اين قوه نيز بر اين اساس عمل كند.
وي در ادامه با اشاره به تحول ساختار در قوه قضاييه و ضرورت آن گفت: در قوه قضاييه تحول ساختاري موضوع مهمي است و اين دستگاه را در رسيدن به اهداف خود براساس قانون اساسي هدايت مي‌كند و براي اين منظور بايد ساختار‌ها نو و جديد شود.
وي اظهار كرد: تحولات و جابه‌جايي مديران امري طبيعي است و با همه اين تحولات جاي عزم و اراده قوي مسوولان براي اجراي قوانين موجود خالي است. وي افزود: ما خلأ قانون و ساختار در برخورد با مفاسد اقتصادي نداريم، سازمان بازرسي، دادسراي انتظامي، ديوان عدالت و ديوان عالي كشور به خوبي نظارت‌ها را انجام مي‌دهند و امكانات در اختيار آنها قرار گرفته و با وجود تمام كمبودها اين دستگاه‌ها كار مي‌كنند ولي در اين ميان بحث اراده بسيار مهم است و اگر مديران دستگاه‌ها مصمم باشند تحولات عظيمي خواهند داشت. آيت‌الله آملي‌لاريجاني ادامه داد: بايد عزم و جزم را در خودمان با تفكر ايجاد كرده و از خداوند بخواهيم كه در اين راستا به ما كمك كند. رييس دستگاه قضا تصريح كرد: برخورد با جرايم خشن واقعا براي كشور امنيت به همراه مي‌آورد و عزم مديران دستگاه قضايي و قضات در خصوص آرامش جامعه بسيار موثر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون