• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3324 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲ شهريور

غرويان : مداحان نبايد جناحي باشند

اصولا فعاليت رسمي سياسي مداحان و تشكيل حزب توسط آنان چقدر مي‌تواند مورد استقبال روحانيت قرار بگيرد؟ اين فعاليت چه فايده و هزينه‌هايي خواهد داشت؟

هر گروهي در كشور قانونا و شرعا حق دارد كه وارد فعاليت سياسي و اجتماعي شود و حزب و تشكلي بسازد، مداحان نيز از اين گروه مستثنا نيستند. البته مساله‌اي هست كه بايد در نظر گرفته شود. مداحان به دليل اينكه دايما در قلمرو احساسات مذهبي مردم هستند و تريبون زيادي در سرتاسر جامعه دارند ديدگاه‌هاي سياسي و اجتماعي آنها به پاي دين نوشته مي‌شود. از اين منظر تا حدي مانند علما و روحانيون هستند اما سطح مداحي با سطح روحانيون تفاوت دارد. مداحان تنها هنر مداحي دارند و علم و آگاهي لازم را در زمينه مذهبي ندارند. روحانيون توسط درس و دانش و اجتهاد مواضع ديني خود را اعلام مي‌كنند. مداحان بايد توجه داشته باشند كه از حد خودشان فراتر نروند. توقع نداشته باشند كه جامعه ديدگاه مداحان را ديدگاهي نهايي براي مواضع ديني و مذهبي و سياسي تلقي كند. اگر اين مساله در نظر گرفته شود آنها مي‌توانند وارد شوند. همان‌طور كه در مواضع سياسي روحانيون اختلاف ديدگاه و نظر دارند، مداحان نيز داراي تفكرات مذهبي مختلف و متفاوت هستند. من فكر مي‌كنم منعي براي فعاليت مداحان وجود ندارد اما بايد توجه شود كه ديدگاه‌هاي آنان نبايد به عنوان مذهب و دين تلقي شود.

تا الان به صورت غير‌رسمي مداحان فعاليت‌ها و اظهاراتي داشته‌اند. چه هزينه‌ها و فايده‌هايي اين مساله داشته است؟

همان‌طور كه گفتم مداحان همه يك منش و راه ندارند. برخي مداحان اصولگرا هستند و عده‌اي اصلاح‌طلب هستند. مداحاني داريم كه مشي اعتدالي دارند. سلايق سياسي مختلفي در بين آنان وجود دارد. به نظر من در حد تشويق مردم براي شركت در انتخابات خوب است. مداحان به نظر من خيلي نبايد جناحي باشند. بهتر است مشي اعتدال را داشته باشند و به وحدت و همدلي كه مقام معظم رهبري اشاره كردند پايبند باشند. مردم را به وحدت تشويق كنند. به هر حال مداحان با قشر جوان هم در ارتباط هستند.

اشاره كرديد مداحاني با تفكرات مختلف در كشور ما وجود دارند، آيا مي‌توان گفت مداحان اصولگرا تريبون‌هاي گسترده‌تر و مهم‌تري از نظر ارتباط با اجتماع دارند؟

بله. بيشتر نمازجمعه‌ها و هيات‌هاي مذهبي به دست جناح راست است و تفكرات اين جريان را ترويج مي‌كند. من معتقدم ما بايد به سمتي برويم كه از اين تريبون‌ها براي وحدت ملي استفاده كنيم و در منبرها نبايد خلاف گفته مقام معظم رهبري استفاده شود و محل استفاده براي منافع فردي نبايد باشد.

جامعه روحانيت كشور در قبال اين مساله مسووليت‌هايي دارند چرا كه اين مساله با مذهب مردم در ارتباط است. شما معتقديد جامعه روحانيت كشور بايد چه واكنشي نشان دهد؟ آيا بايد از تشكيل حزب مداحان حمايت كند، توصيه كند يا جلوگيري كند؟

جامعه روحانيت كشور بايد نقش روشنگري داشته باشد و نبايد ميدان را خالي كند. جلسات وعظ و منبرها را نبايد خالي كند. نبايد وظايف اين دو طيف اشتباه گرفته شود. روحانيت وظيفه روشنگري علمي را دارد و مداحيت در ارتباط با احساسات ديني فعاليت مي‌كند. از اين نظر بايد روحانيت وظيفه مداحان را به آنها توصيه كند و رهنمود بدهد كه مداحي در حد خود بايد عمل كند. روشنگري ديني به عهده روحانيون است.

برخي مداحان اظهارات توهين‌آميزي را به برخي چهره‌هاي معتبر سياسي نسبت داده‌اند و با آنها برخورد نشده است، آيا جرياني از مداحان حمايت مي‌كند؟

بله. به نظر مي‌رسد برخي مداحان پشتوانه قوي دارند و از تريبوني كه در اختيار دارند سوءاستفاده مي‌كنند و افكار عمومي را نسبت به برخي چهره‌هاي انقلابي تحريك مي‌كنند. بايد به خاطر داشت كه غيبت و تهمت و توهين از نظر شرعي مشكل دارد. تعداد كمي از مدحان ما هستند كه متاسفانه برخي حريم‌هاي اخلاقي را رعايت نمي‌كنند. آنها محدود هستند.

اگر حزب تشكيل دهند پايگاه اجتماعي در جامعه خواهند داشت؟ وزن اجتماعي آنان را چقدر مي‌دانيد؟

فكر مي‌كنم اگر حزب تشكيل دهند در سطح خاصي از جوانان تاثير دارند اما پايگاه اجتماعي با دوام و گسترده‌اي ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون