• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3324 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲ شهريور

سيدرضا اكرمي: آگاهي لازم در زمينه سياست براي تشكيل حزب مداحان ضروري است

به نظر جنابعالي بايد از فعاليت رسمي مداحان اهل بيت در كشور حمايت كرد؟

ما براي انتخابات اسفند ماه مجلس شوراي اسلامي و خبرگان شور و شوق و شعور مردم را خواهانيم و مايل هستيم كه انتخابات باشكوه و آبرومندي برگزار شود اما چون متاسفانه ما احزاب فعال قانوني كه به طور مستمر در طول سال انجام فعاليت كنند نداريم در آستانه انتخابات تشكل‌هاي خودجوش اظهار وجود كرده و در انتخابات شركت مي‌كنند. من به نوبه خودم از هرگروهي كه در انتخابات حضور يابد و شركت فعال داشته باشد استقبال مي‌كنم. البته آنچه مهم است اين است كه اين تشكل‌ها بايد قانوني باشند و مفاد قانون را رعايت كنند. البته اينكه اصولگرايان در مورد اين گروه چه كاري مي‌خواهند انجام دهند بايد از اصولگرايان بپرسيد تا ببينيد در اين رابطه چه برنامه‌اي دارند. همان‌طور كه اصولگرايان بايد در مقابل ديگر گروه‌ها و طيف‌هاي اصولگرا تصميم بگيرند. اين موضوع مسوولاني دارد كه بايد از آنها درباره آن بپرسيد.

فعاليت رسمي مداحان به صورت حزب مفيد است يا مضر؟

اگر قانوني باشند كه مشكلي ندارد. مانند بسياري از گروه‌هاي ديگر كه در حال فعاليت هستند. اگر طبق قانون عمل كنند مشكلي ندارد.

تا به حال مداحان به وسيله تريبون‌هاي گسترده‌اي كه داشتند اظهارات سياسي را مطرح كرده‌اند. هزينه و فايده اين فعاليت غير رسمي كه تاكنون داشته‌اند از نظر شما چه بوده است؟

به هر حال آنچه تا الان در جامعه ما انجام مي‌شود لزوما به نام حزب و تشكل نبوده است. در آستانه انتخابات عده‌اي جمع مي‌شوند و اطلاعيه‌اي مي‌دهند و مردم را دعوت به انتخابات مي‌كنند و ليستي هم مي‌دهند. به اين خاطر كه نام آنها همراه با تحزب و تشكل نيست، دوام ندارد و نمي‌توان چندان آينده مناسبي براي آنان در نظر گرفت. اگر واقعا مي‌خواهند حزب تشكيل دهند بايد قانون را رعايت كنند و طبق قانون عمل كنند و كار را به صورت مداوم ادامه دهند و به صورت مقطعي و فصلي كار نكنند. عيب كار همين جاست. عيب اينجاست كه كارها در جامعه ما فصلي و موردي است و دوامي نيز ندارد لذا زود طلوع مي‌كند و زود هم غروب مي‌كند.

شما فعاليت سياسي آنان را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

براي انتخابات ما هرچه بتوانيم جامعه را براي شركت در انتخابات تشويق كنيم براي جامعه مثبت است اما تشكيل حزب بايد آگاهانه باشد و بر اساس جامع‌نگري و اطلاعات آگاهي كامل در زمينه سياسي باشد كه قطعا اگر جامعه مداحان بخواهند تشكل و گروهي به راه بيندازند بايد از افراد نخبه و آگاه استفاده كنند. در غير اين صورت خودشان به تنهايي نمي‌توانند اين كار را انجام دهند. البته من چندان از جامعه مداحان اطلاعات ندارم كه بدانم آيا آنها گروه‌هاي سياسي آگاه و پخته‌اي دارند يا خير.

شما به عنوان يك شخصيت روحاني فعاليت سياسي مداحان را به نفع روحانيت مي‌دانيد يا خير؟

من اصلا نمي‌توانم مداحان را گروهي در مقابل روحانيت قرار دهم. بالاخره گروه مداحان شخصيتي در كشور دارند و در جامعه هم مقبول هستند و بين آنها نيز رتبه‌بندي وجود دارد و محبوبيت هم دارند. اگر طبق قانون عمل كنند و با آگاهي و اطلاعات وارد شوند منعي ندارد. دنياي سياست دنياي پيچيده‌اي است. ممكن است يك شايعه آثار منفي داشته باشد يا يك اتفاق آثار مثبت داشته باشد. اگر جامعه مداح بخواهد به صورت تحزب و تشكل عمل كند و در بين‌شان نخبگان و فرهيختگاني باشند كه از مسائل قانوني، سياسي و اجتماعي اطلاع داشته باشند هيچ مشكلي براي آنها وجود ندارد و براي جامعه نيز مفيد خواهد بود.

پيشينه و معلومات سياسي آنها را كافي مي‌دانيد؟

من اطلاعات جامع از جامعه مداحان ندارم. اگر به عنوان يك گروه كه در سراسر كشور وجود دارند و مي‌توانند موثر باشند و تشكل آگاهانه‌اي دارند بيايند، مي‌توانند مفيد باشند.

اگر مداحان حزبي بسازند چه ميزان پايگاه اجتماعي و وزن اجتماعي در كشور دارند؟

به هر حال اين حقيقتي است كه جامعه مداحان در كشور ما وجود دارد و به مناسبت‌هاي ولادت‌ها، عاشورا و شهادت‌ها مي‌توانند با مردم جامعه ارتباط بگيرند. حضور آنها حضوري واقعي در جامعه است. مانند اقشار ديگر جامعه هستند. اگر واقعا با آگاهي حضور يابند چه ايرادي دارد كه آنها نيز فعاليت كنند و تشكلي را به وجود آورند؟آنها را در حد خودشان در جامعه مقبول مي‌دانم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون