• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3124 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۳ آذر

منابع يمني تاييد كردند: يك كشته، 17 زخمي

حمله تروريستي به سفير ايران در صنعا

براثر يك انفجار تروريستي در صنعا چند تن كشته و زخمي شده‌اند. البته اين خبر صرفا به دليل متداول بودن حملات تروريستي در يمن از لحاظ نوع حادثه چندان خبر تازه‌يي نيست. موضوعي كه اين حمله را بيش از حملات تروريستي ديگر در يمن مورد توجه قرار مي‌دهد هدف آن است كه بر اساس شواهد به‌طور قطع هدف از آن حمله به منافع ايران بود.
به گزارش الجزيره اين حادثه مرگبار زماني روي داد كه يك خودروي بمب‌گذاري شده روز گذشته نزديك منزل حسين نيكنام، سفير ايران در محله «حدة» در صنعا منفجر شد كه بر اثر آن چند نفر كشته و زخمي شدند.
بسياري از منابع خبري از كشته شدن يك نفر و زخمي شدن 17 نفر ديگر در اين انفجار خبر دادند. خبرگزاري رسمي يمن (سبا) هم به نقل از يك مقام در وزارت كشور يمن تاييد كرد بر اساس آمار اوليه در اثر اين انفجار، «علي عبدالواسع ادريسي» پسر يك نگهبان كشته و 17 نفر ديگر زخمي شده‌اند. اما اسكاي نيوز از كشته شدن سه نفر در انفجار مزبور صنعا خبر داد. بر اساس برخي گزارش‌ها، تعدادي از نيروهاي امنيتي ايراني و يمني در اين حادثه مجروح شده‌اند كه منابع ديپلماتيك ايران آن را رد كرده‌اند.
حسين اميرعبداللهيان، معاون وزير خارجه ايران در اظهاراتي با تاييد انفجار اعلام كرد: در اين حادثه به سفير يا هيچ يك از ديپلمات‌هاي ايراني آسيبي وارد نشده است. اين مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت: بديهي است دولت يمن مسوول حفظ امنيت ديپلمات‌ها و اماكن ديپلماتيك است. وي تصريح كرد: از دولت يمن انتظار مي‌رود به سرعت عوامل اين اقدام تروريستي را شناسايي و مجازت كند و براي آزادي نور احمد نيكبخت، ديپلمات ربوده شده كشورمان نيز اقدام جدي را انجام دهد.
شاهدان عيني مي‌گويند، در محل وقوع انفجار كه در منطقه حدة نزديك مركز تجاري «شميله هاري» در صنعا رخ داده، دود سياهي بلند شده است. احتمالا اين انفجار آسيب‌هاي مادي زيادي را به منطقه محل حادثه وارد كرده است. بر اساس گزارش منابع محلي يمن، شدت اين انفجار به حدي بوده كه شيشه‌هاي منازل اطراف انفجار را شكسته و شيشه‌هاي محله‌هاي نزديك به آن تا فاصله سه كيلومتري را نيز به لرزه در آورده است.
به گفته سخنگوي وزارت امورخارجه ايران بر اساس آخرين اطلاعات همه كاركنان ايران درسفارت يمن سالم هستند. اين اتفاق در حالي روي مي‌دهد كه حسين نيكنام، سفير جديد ايران در يمن به تازگي به صنعا رفته است. او روز دوشنبه گذشته هم رونوشت استوارنامه خود را تسليم وزير خارجه يمن كرده بود. ايران در مدت يك سال گذشته به دليل مخالفت دولت صنعا، در يمن سفير نداشت. به گزارش منابع ديپلماتيك منزل سفير ايران در صنعا هم‌اكنون خالي و در حال تعميرات است
هنوز گروهي مسووليت اين انفجار را برعهده نگرفته است. اما كارشناسان اين حمله را به القاعده و گروه انصار الشريعه وابسته به القاعده در يمن نسبت مي‌دهند. گروه انصار الشريعه، مسوول اغلب عمليات‌هاي انفجاري و تروريستي در سراسر يمن است، اما در اين ميان، برخي گروه‌هاي ناشناخته و كوچك به تازگي ضمن اعلام موجوديت در يمن، با انتشار بيانيه و پيام‌هاي صوتي به نمايندگي از اين كشور با داعش بيعت كرده‌اند.
ضمن اينكه بسياري از ناظران نيز همزمان اختلافات در ديدگاه‌ها و نظرات ايران و عربستان درباره تحولات سياسي اخير يمن را مورد توجه قرار مي‌دهند. با‌قدرت گرفتن حوثي‌ها در يمن كه با استقبال ايران روبه‌رو شد و در نهايت منجر به تغيير كابينه در يمن شد رياض خود را بازنده عرصه سياسي يمن مي‌بيند. در چارچوب اين نظريه ونيز در سايه اعتراف شماري از مقامات رياض يمن از اهميتي به مراتب بالاتر از عراق براي عربستان برخوردار است.

واكنش وزارت خارجه ايران

مرضيه افخم، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در واكنش به خبر انفجار در نزديكي سفارت جمهوري اسلامي در صنعا اعلام كرد: طبق خبري كه همكارم به من داد كاركنان ما در يمن سالم  هستند.

احضار كاردار يمن

حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه از فراخوان كاردار يمن در تهران به اين وزارتخانه خبر داد و به وي در قبال مسووليت دولت اين كشور در تامين امنيت ديپلمات‌ها و اماكن ديپلماتيك ايران در صنعا تذكر جدي داده شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون