• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3124 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۳ آذر

راي موافق پارلمان فرانسه به شناسايي كشور فلسطين

نمايندگان پارلمان فرانسه به كشور مستقل فلسطين راي مثبت داده‌اند و مي‌توان گفت روند شناسايي فلسطين در قاره سبز سرعت مي‌گيرد. ۳۳۹ نماينده پارلمان فرانسه با راي مثبت خود در برابر ۱۵۱ راي منفي از دولت خواستند براي پايان دادن به نبرد خاورميانه، كشور فلسطين را به رسميت بشناسد. بر اساس برخي گزارش‌ها سوسياليست‌ها، سبزها و راستگرايان از نمايندگاني بودند كه به اين طرح راي مثبت دادند.
البته اين راي‌ جنبه نمادين دارد و نمي‌تواند دولت فرانسه را ملزم به اجراي چنين طرحي بكند. اما بعد از اين راي‌گيري، فرانسه در كنار كشورهاي بريتانيا و اسپانيا قرار مي‌گيرد كه پيش‌تر، پارلمان‌هاي آنها راي مثبت به موجوديت كشور مستقل فلسطين داده بودند. اين راي‌گيري از آنجا كه موجب اعمال فشارها در اروپا براي به رسميت شناختن كشور فلسطين مي‌شود، داراي اهميت است. تاكنون بيش از ۱۳۰ كشور جهان فلسطين را به عنوان يك كشور مستقل به رسميت شناخته‌اند. لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه نيز در آستانه اين راي‌گيري هشدار داده بود كه در صورت شكست ميانجيگري بين‌المللي، فرانسه كشور مستقل فلسطين را به رسميت خواهد شناخت.
به گزارش ديلي‌ميل، اسراييل بي‌درنگ به تصميم پارلمان فرانسه واكنش نشان داد و ادعا كرد اين اقدام به روند برقراري صلح لطمه مي‌زند. بعد از اين راي‌گيري، سفارت اسراييل در پاريس در بيانيه‌يي با انتقاد از اين اقدام گفت: « اسراييل معتقد است كه اين راي‌گيري احتمال رسيدن به يك توافق صلح ميان اسراييل و فلسطيني‌ها را كاهش مي‌دهد. » اين در حالي است كه اسراييلي‌ها پيشتر بعد از تصميم سوئد به شناسايي كشور مستقل فلسطين سفير خود از استكهلم را فراخوانده بودند اما با اعلام چنين تصميمي در لندن و پاريس، آنها اكنون به اعتراض اكتفا مي‌كنند.
 اما مقام‌هاي فلسطيني با استقبال از راي پارلمان فرانسه از دولت اين كشور خواستند مصوبه پارلمان را اجرا كند. محمود عباس، رياست تشكيلات خودگردان فلسطين از راي پارلمان فرانسه در به رسميت شناختن كشور فلسطين استقبال كرد. رياض منصور، نماينده فلسطين در سازمان ملل با ابراز رضايت از تصميم پارلمان فرانسه، از دولت فرانسه نيز خواست استقلال كشور فلسطين را به رسميت شناسد. محمد رفيق، كنسول تشكيلات خودگردان فلسطين در واشنگتن گفت: «اين اقدام بسيار مهمي است، چرا كه قبلا مردم بودند كه كشور مستقل فلسطين را به رسميت مي‌شناختند، اما در حال حاضر نهادهاي دولتي و قانوني هستند كه بر استقلال كشور فلسطين اذعان مي‌كنند. » بر اساس گزارش‌ها سناي فرانسه نيز قرار است يازدهم دسامبر در خصوص قطعنامه به رسميت شناختن استقلال فلسطين راي‌گيري كند.

سازمان ملل: اسراييل  بايد به ان‌پي‌تي بپيوندد

اسراييل دچار يك سلسله بحران داخلي، منطقه‌يي و بين‌المللي شده است. نقطه ثقل اين بحران را بايد حملات جنايت‌بار اين رژيم به غزه دانست كه پيامدهاي داخلي- منطقه‌يي و بين‌المللي آن موجب افزايش فشار به كابينه بنيامين نتانياهو در تل آويو شد.
در حالي كه دو طيف منتقدان راستگراي افراطي و چپگرايان در تل آويو كابينه نتانياهو را مورد هدف قرار داده‌اند، روابط منطقه‌يي اسراييل با دوستان عرب خود نيز تنش‌آميز شده و با افزايش روند شناسايي فلسطين به عنوان يك كشور رسمي، با وجود خشم و واكنش تند اسراييل نيز فشارهاي بين‌المللي بر تل آويو تشديد شده است.
حالا در اين بحبوحه خبر مي‌رسد مجمع عمومي سازمان ملل متحد با تصويب قطعنامه‌يي از اسراييل خواسته است بدون تاخير بيشتر به پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي (ان‌پي‌تي) بپيوندد. اگر چه قطعنامه‌هاي مجمع عمومي الزام‌آور نيست اما موضوع اين است كه اين قطعنامه با راي اكثريت قابل توجهي تصويب شده و مي‌تواند افكار عمومي را حول موضوع تناقضات حاكم در سياست قدرت‌هاي بين‌المللي درباره موضوع هسته‌يي جلب كند.
اين قطعنامه سازمان ملل متحد كه با حمايت كشورهاي عرب حوزه خليج فارس تهيه شده بوده با ۱۶۱ راي موافق در برابر پنج راي مخالف به تصويب رسيده است و در آن از اسراييل خواسته شده كه تاسيسات هسته‌يي خود را زيرنظر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار دهد. اين قطعنامه كه به پيشنهاد مصر به راي گذاشته شده همچنين از اين كشور خواسته است از توسعه و آزمايش توليدات يا توليد سلاح هسته‌يي خودداري كند. امريكا و كانادا در كنار رژيم صهيونيستي از جمله پنج كشوري بودند كه به اين قطعنامه راي مخالف دادند. لازم به ذكر است سال ۲۰۱۲ نيز قطعنامه‌يي مشابه در مجمع عمومي سازمان ملل متحد تصويب شد كه از اسراييل مي‌خواست به پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌يي بپيوندد.

نتانياهو: عليه من كودتا كردند

تل آويو انتخابات زودهنگام پارلماني برگزار مي‌كند. بر اساس تصميم پارلمان اين رژيم انتخابات زودهنگام در 17 مارس 2015 (26 اسفند) برگزار مي‌شود. در واقع بايد گفت كابينه بنيامين نتانياهو تا آن زمان مسووليت امور را برعهده خواهد داشت و اگر نتيجه انتخابات به نفع گروه ديگري رقم خورد، نتانياهو رفتني است. تصميم براي برگزاري انتخابات زودهنگام زماني گرفته شد كه نتانياهو، يايير لاپيد، وزير دارايي و تزيپي ليوني، وزير دادگستري را از سمت خود بركنار كرد و با اين كار اكثريت پارلمان براي تشكيل دولت ائتلافي را از دست داد. بركناري اين دو باعث شد احزاب آنها نيز از ائتلاف حاكم خارج شوند و به اين ترتيب حزب ليكود كه رهبري آن را نتانياهو بر عهده دارد اكثريت پارلمان را براي تشكيل كابينه از دست داد.
نخست وزير اسراييل گفته است كه انتقادات برخي احزاب در دولت ائتلافي‌اش را ديگر بر‌نمي‌تابد و اميدوار است در پي انتخابات كابينه يكپارچه را تشكيل دهد. نتانياهو در سخنان خود گفت: «در يك كلام اين يك كودتا است كه ادامه كار را غيرممكن مي‌كند.»
يايير لپيد، وزير پيشين دارايي رهبر حزب ميانه‌رو «يش عتيد» است كه در انتخابات گذشته با كسب ۱۹ كرسي به دومين حزب بزرگ پارلمان رژيم صهيونيستي تبديل شد. لپيد بر سر برخي طرح‌هاي اقتصادي و سياسي از جمله حذف ماليات خريد مسكن و لايحه «كشور يهود» با نتانياهو اختلاف نظر داشت. ليوني نيز كه رهبر حزب تازه تاسيس «هاتنوا» است با اعلام مخالفت با طرح‌هاي نخست وزير خواستار برگزاري انتخابات زودهنگام شده است تا به گفته وي مردم اسراييل بين «صهيونيسم» او و «افراط‌گري» نتانياهو يكي را انتخاب كنند.
همه اينها در حالي است كه رژيم اسراييل به دليل سياست‌هاي اشغالگرايانه خود در قدس شريف و مسجدالاقصي با خشم جوانان فلسطيني مواجه شده است. منابع فلسطيني از ادامه درگيري‌هاي شديد ميان جوانان فلسطيني و نيروهاي رژيم صهيونيستي در مناطق مختلف شهر قدس و زخمي شدن چند تن در اين درگيري‌ها خبر مي‌دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون