• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3326 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۴ شهريور

سرنوشت مبهم مربيان پيش‌دبستاني

با مصوبه چند روز اخير مجلسي‌ها، دولت مكلف شد مربيان پيش‌دبستاني و نيروهاي شركتي را به صورت حق‌التدريسي به كار گيرد. اين در حالي است كه وزير آموزش‌و‌پرورش حق‌التدريسي مربيان پيش‌دبستاني را منوط به نظر شوراي نگهبان عنوان كرد و گفت: آموزش و پرورش با كسب مجوز از سازمان مديريت امسال آزمون استخدامي را براي جذب پنج هزار نفر برگزار مي‌كند و برخي مربيان پيش‌دبستاني رشته‌هاي‌شان مطابق با نياز آموزش و پرورش نيست. بنابراين طبيعي است كه نتوانند در آزمون استخدامي شركت كنند. به گزارش سلامت‌نيوز و به نقل از ايلنا، شايد باورش سخت باشد كه برخي مربيان پيش‌دبستاني با حقوق ماهي 400 هزار تومان و بيمه نصف ماه روزگار مي‌گذرانند و به اميد استخدام، روزها را سپري مي‌كنند. البته وعده استخدام در همه دولت‌ها تاكنون وجود داشته است كه شايد رسانه‌اي‌ترين و پرچالش‌ترين آن را بتوان وعده استخدام وزير سابق آموزش و پرورش به مربيان پيش‌دبستاني و نيروهاي شركتي عنوان كرد. كمتر كسي است كه اعتراض اين گروه را جلوي ساختمان مجلس، وزارت آموزش و پرورش، نهاد رياست‌جمهوري نديده يا نشنيده باشد. هر بار كه تجمع مي‌كنند در بين‌شان هستند كساني كه با بچه كوچك خود از دورترين نقطه كشور به تهران مي‌آيند تا شايد با حضورشان اعتراض‌شان را ملموس‌تر نشان دهند.

مربيان قرباني سياست‌هاي متفاوت دولت‌ها

بهلولي، عضو كانون صنفي معلمان معتقد است مربيان پيش‌دبستاني كه در حال حاضر اعتراض دارند، در واقع قرباني سياست‌هاي متفاوت دولت‌ها هستند. بهلولي مي‌گويد: ما در ايران هنوز در حوزه پيش‌دبستاني به يك تصميم مشخص نرسيده‌ايم كه آيا بايد جزو آموزش و پرورش باشد يا نباشد؟ دولتي باشد يا نباشد؟ كلاس‌هاي پيش‌دبستاني در مدارس برگزار شود يا نشود؟ اين وضعيت نامشخص، به تعيين تكليف‌نشدن مربيان پيش‌دبستاني دامن زده است. برخي از اين مربيان چندين سال است كه با وعده استخدام به كارشان ادامه داده‌اند.

اسـتخدام جــديد شـامـل‌ پيش‌دبستاني‌ها نمي‌شود

اين عضو كانون صنفي معلمان ادامه مي‌دهد: ديدگاه دولت يازدهم، عدم استخدام است؛ به طوري كه دستگاه‌ها براي گرفتن رديف استخدامي با مشكل مواجه هستند. آموزش‌و‌پرورش هم با وجود بازنشستگي 38 هزار معلم، امسال تنها مجوز استخدام پنج هزار نفر را گرفت و قرار است آزمون آن در شهريورماه برگزار شود؛ آزموني كه قرار بود مربيان پيش‌دبستاني در اولويت باشند، اما با انتشار جزييات، مشخص شد با آن چيزي كه عنوان مي‌شد، متفاوت است. اينطور به نظر مي‌رسد كه دولت به هيچ عنوان زير بار استخدام مربيان پيش‌دبستاني نمي‌رود و اين معلمان هستند كه قرباني سياست‌هاي متغير دولت‌ها هستند. اميد به استخدام از زماني در دل آنها ايجاد شد كه سال 91 مجلس قانوني را تصويب مي‌كند كه براساس آن از مربيان پيش‌دبستاني و نيروهاي شركتي آزمون گرفته شود و اين نيروها را ظرف دو سال استخدام كنند. براساس اين قانون قرار بود آزموني ويژه 40 هزار مربي پيش‌دبستاني و نيروي شركتي بلاتكليف برگزار شود، اما آموزش و پرورش پس از رايزني‌هاي مختلف موفق به اخذ جذب پنج هزار نيروي پيش دبستاني شد. البته آزموني كه صرفا براي اين گروه نيست، بلكه از ساير اقشار (فرزندان فرهنگيان و فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها) مي‌توانند در آن شركت كنند. از سوي ديگر 1700 سهميه از پنج هزار سهميه متعلق به فرزندان ايثارگر، شهدا و جانبازان است كه بدون آزمون وارد اين وزارتخانه خواهند شد.

تجمعات پي‌درپي و در نهايت مصوبه مجلس

بالاخره پس از وعده و وعيدهاي بسيار براي اعلام زمان برگزاري آزمون و شرايط آن حدود يك ماه گذشته جزييات آن توسط سازمان سنجش اعلام شد؛ جزيياتي كه انتشارش بار ديگر اعتراض مربيان را به همراه داشت. آخرين تجمع اعتراضي‌شان مربوط مي‌شود به 17 و 18 مردادماه؛ تجمعي بالغ بر دو هزار نفر. در اين تجمع آنها خواستار استخدام در آموزش‌وپرورش و اجرا شدن طرح حق‌التدريسي بودند. اين تجمع در نهايت منجر به تصويب طرحي شد كه دل مربيان و نيروهاي شركتي را كمي قرص كرد. اعلام شرايط سني و برخي محدوديت‌ها براي شركت در آزمون استخدامي واكنش مجلسي‌ها را در پي داشت. جبار كوچكي‌نژاد، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در گفت‌وگو با ايلنا، ضمن انتقاد از نحوه برگزاري آزمون استخدامي آموزش و پرورش و اينكه با برگزاري اين آزمون حق مربيان پيش دبستاني و نيروهاي شركتي ادا نمي‌شود، مي‌گويد: امسال و در مهرماه حدود 30 هزار نيرو در آموزش و پرورش بازنشسته مي‌شوند و نيروهاي پيش‌دبستاني و شركتي مي‌توانند جايگزين اين تعداد نيرو در آموزش و پرورش شود. براساس مصوبه مجلس، وزارت آموزش و پرورش مكلف شد مربيان پيش‌دبستاني و نيروهاي خريد خدمات آموزشي (گروه‌هاي تسريع‌شده با شرايط مندرج در تبصره 9) را كه در اولويت استخدام قرار دارند، بدون رعايت ماده 8 قانون مذكور تا زمان اجراي قانون الحاق دو تبصره به ماده 17 قانون تعيين‌تكليف استخدامي معلمين حق‌التدريسي و آموزشياران نهضت سوادآموزي در وزارت آموزش و پرورش به صورت حق‌التدريسي به كار گيرند. طبق اين مصوبه، مقرر شد بار مالي ناشي از اين امر در حد سقف حق‌التدريس سالانه از محل حق‌التدريس كاركنان رسمي وزارت آموزش‌و‌پرورش تامين شود. در اين طرح مصوب شد كه اين قانون از تاريخ اول مهر سال جاري لازم‌الاجراست.

هيچ تعهدي براي كاريابي و اشتغال كسي نداريم

حال سوال اينجاست كه آموزش و پرورش تا چه اندازه مي‌تواند مصوبه مجلس را اجرايي كند؟ آيا به تزريق شدن اين تعداد نيرو نياز دارد؟ آيا ورود اين تعداد نيرو به آموزش و پرورش توازن نيروي انساني اين وزارتخانه را با مختل مواجه نمي‌كند؟ در همين رابطه محمد حسين سليمي جهرمي، رييس مركز برنامه‌ريزي و منابع انساني وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ايلنا به اين سوالات اين طور پاسخ مي‌دهد: براساس نيازمان اگر امكان استفاده داشته باشيم، اين نيروها را به كار خواهيم گرفت. ما هيچ تعهدي براي كاريابي و ايجاد اشتغال براي كسي نداريم. وي ادامه مي‌دهد: وزارت آموزش و پرورش مسووليت و ماموريتي دارد و در چارچوب انجام ماموريت، نياز به نيروي انساني دارد، اين نيرو را به روش‌هاي مختلف تامين مي‌كند. يك روش هم مجلس در اختيار ما گذاشته كه براساس نياز از آنها استفاده خواهيم كرد.

در صورت نياز از مربيان پيش‌دبستاني استفاده مي‌كنيم

جهرمي در پاسخ به اين سوال كه پيشنهاد شده اين تعداد نيرو مي‌توانند جايگزين بازنشستگاني كه مهرماه از آموزش و پرورش خارج مي‌شوند، شوند، مي‌گويد: دو قانون منع استفاده از بازنشستگان و استفاده از نيروهاي پيش‌دبستاني و به‌كارگيري نيروي جديد متفاوت است. از سوي ديگر جزييات اين دو قانون هم بايد تصويب و آيين‌نامه اجرايي آن نيز نوشته شود. ما طبق قانون بايد در چارچوب نيازهاي آموزش و پرورش نيرو بگيريم. حالا ممكن است اين نيرو بازنشسته يا شاغل باشد يا ممكن است با قانون جديد از كساني كه سابقه پيش‌دبستاني دارند، باشد منتها بايد با نياز ما حتما تطبيق داشته باشد. برنامه جذب نيروي انساني ما مشخص است و از امكان جديد در صورتي كه نياز باشد، استفاده مي‌كنيم.

حق التدريسي مربيان منوط به نظر شوراي نگهبان

علي‌اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش در حاشيه گردهمايي روساي مدارس غيردولتي در واكنش به مصوبه مجلسي‌ها بر اين موضوع تاكيد كرد كه براي استفاده حق‌التدريسي از مربيان پيش‌دبستاني منتظر نظر شوراي نگهبان هستيم. فاني گفته بود كه آموزش‌و‌پرورش با كسب مجوز از سازمان مديريت امسال آزمون استخدامي را براي جذب پنج‌هزار نفر برگزار مي‌كند و برخي مربيان پيش‌دبستاني رشته‌هاي‌شان مطابق با نياز آموزش و پرورش نيست بنابراين طبيعي است كه نتوانند در آزمون استخدامي شركت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون