• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3326 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۴ شهريور

نخستين آلبوم داماهي در راه است

راويان بندر از عشق و بهار ترانه مي‌گويند

امير بهاري/ در حاشيه روزهايي كه تابستان سال گذشته جام‌جهاني برگزار مي‌شد، هنرمندان هم سهم بسزايي داشتند، از توليد حدود 50 تك آهنگ خوانندگان مختلف رسمي، صدا و سيمايي و زيرزميني گرفته تا سفر چهره‌هايي چون مهراب قاسم‌خاني، سيد جواد هاشمي و رضا يزداني به برزيل براي تماشاي بازي‎هاي ايران. در گذر آن هياهو پروژه ديگري هم در جريان بود كه «دو-ر-مي-فا-صلح» نام داشت و 9 نوازنده‌ براي اين پروژه راهي برزيل شده بودند تا فعاليتي موسيقايي (نه صرفا به استاديو رفتن و تيم ايران را تشويق كردن) انجام بدهند؛ «اميد نعمتي»، «دارا دارايي»، «حمزه يگانه»، «داريوش آذر»، «روزبه اسفندارمز»، «كاوه صالحي»، «مهيار طهماسبي»، «رضا كولغاني» و «ابراهيم علوي» آن 9 نفر بودند اگر اهل موسيقي باشيد متوجه شديد كه پنج نفر از اين نام‌ها گروه پالت هستند. اما آن چهار نفر ديگرآنجا چه كردند؟ آن چهار نفر ديگر در دل همين پروژه يك اتفاق موسيقايي ديگري رقم زدند؛ تشكيل گروه «داماهي».

«دارا دارايي»، «حمزه يگانه»، «رضا كولغاني» و «ابراهيم علوي» آن چهار نفري بودند كه امروز از آنها به عنوان گروه داماهي ياد مي‌شود. اين چهار نفر دو پيشينه كاملا متفاوت داشتند. دارا دارايي و حمزه يگانه با كوله باري از تجربه در نوازندگي به داماهي آمدند و رضا كولغاني و ابراهيم علوي دو جوان جنوبي بودند كه به نوعي توسط اين دو هنرمند پذيرفته شدند تا «داماهي» شكل بگيرد. اما در برزيل تنها نماندند. شايان فتحي كه بحق يكي از برجسته‌ترين نوازندگان ايراني مقيم اروپاست و ماهان ميرعرب با آن سبقه روشن از موسيقي جز در برزيل به آنها پيوستند و اين شش نفر حدود يك ماه مدام با يكديگر نواختند و اجراي زنده برگزار كردند و داماهي اين‌گونه در همان روزهاي اول قوام گرفت.

حالا بيش از يك‌سال از آن روزها مي‎‌گذرد و داماهي به زودي و كمتر از دو هفته ديگر نخستين آلبوم خود را با عنوان «داماهي» منتشر مي‌كند. نكته جالب اينكه «داماهي» فعاليت رسمي خود را سال گذشته با اجراي كنسرتي پر مخاطب در بندر عباس آغاز كرد. دارا دارايي، سرپرست و يكي از آهنگسازان گروه درباره موسيقي «داماهي» اين‌گونه توضيح مي‌دهد: « من به شخصه موسيقي فولك ايران را دوست دارم، به‌خصوص فولك‌هاي جنوب ايران. وقتي شما موزيسين جنوبي مي‌بينيد، انگار حجم زيادي موتيف‌هاي پركاشني در ذهن او گرد هم آمده و بعد اين ريتم‌ها تبديل به كلمه شده است. اين ادراك من از كليت موسيقي جنوب است؛ درون مايه ريتميك غني و البته ساختار منسجم. موسيقي مناطق ديگر ايران هم فوق‌العاده است ولي ما كار «داماهي» را با تمركز بر موسيقي جنوب ايران آغاز كرديم». دارا دارايي كه صداي ساز او را در گروه‌هايي مثل داركوب و آبرنگ و نايما درباره اشعار و سبك اين گروه هم مي‌گويد: « اشعاري كه استفاده كرديم بسيار غني است و هر كدام به نوعي بخشي از قلب مرا با خود درگير كرده و به لحاظ سبك هم به نظرم موسيقي ما موسيقي فولك ايراني است با رگه‌هايي از جز، رِگه و راك. اين موسيقي به نوعي در «موسيقي ملل» هم مي‌گنجد ولي به‌طور كلي موسيقي «داماهي» از نظر من پاپ است و براي مخاطب عام جذاب خواهد بود.»اعضاي ثابت اين گروه رضا كولغاني (خواننده)، دارا دارايي (گيتار بيس)، حمزه يگانه (پيانو، كيبورد و بِنجو)، ابراهيم علوي (عود و گيتار) و شايان فتحي (درامز) هستند. استاد قنبر راستگو (ني جفتي)، ماهان ميرعرب (گيتار)، احسان ني‌زن (كمانچه و ويلن) و مجيد سالاري (همخوان) هم به عنوان هنرمندان مهمان در اين آلبوم حضور دارند. اين آلبوم به تهيه‌كنندگي احسان رسول‌اف توليد شده و توسط انتشارات «نوفه» وارد بازار موسيقي كشور مي‌شود. ميكس و مستر اين آلبوم توسط شايان فتحي در شادو استوديو (Shadoo Studio) در شهر مادريد اسپانيا انجام شده. صدابرداران آلبوم هم فرشاد شكوه‌فر، شايان فتحي، كسرا ابراهيمي، پويا نيك‌پور و صادق تسبيحي هستند. گرافيك آلبوم كار مجتبي اديبي است و امير موسوي هم عكاسي را بر عهده داشته. آلبوم داماهي متشكل از 14 قطعه است؛ «دخترك»، «يار عزيز»، «بمان»، «صندلي»، «محله خاموشان»، «سوگند»،
«لنج بيوه»، «شب‌هاي روز»، «گوش واره»، «ترنگ»، «مردن مردانه»، «صدا»، «گلبوته» و«سامباي بهار.» گروه داماهي تا پيش از اين سه بار روي صحنه رفته است؛ يك‌بار 18 مرداد سال 1393 در بندرعباس، بار دوم چند روز بعد از بندرعباس در تهران و سالن برج آزادي روي صحنه رفتند آخرين اجراي آنها هم در هفته موسيقي تلفيقي اتفاق افتاد كه به دليل ازدحام جمعيت در سالن، اجراي با شور هيجان و البته سختي‌هايي برگزار شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون