• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3326 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۴ شهريور

در رشته‌هاي عكاسي، نقاشي، مجسمه، چيدمان و پوسترهاي گرافيك

سومين جشنواره «هنر براي صلح» در نياوران

اعتماد| اطراف ايران پر از جنگ است، پر از خشونت. با پيشروي‌هاي داعش «جنگ» به دوقدمي ايران هم رسيده بود؛ حالا اما 140 هنرمند در رشته‌هاي عكاسي، نقاشي، مجسمه، چيدمان و پوسترهاي گرافيك
دور هم جمع شده‌اند تا سومين دوره جشنواره «هنر براي صلح» برگزار شود.

در اين جشنواره كه بسياري از چهره‌هاي مهم هنري وجود دارند، با همت و ياري جمع كثيري از هنرمندان نامي و جوان كشور و با همراهي موسسه فرهنگي هنري رهنما، گالري مژده، گالري ويستا، گالري شيرين، موسسه خيريه محك، انجمن حمايت از حقوق كودكان، موزه هنرهاي معاصر تهران و بنياد آفرينش‌هاي هنري نياوران در راستاي گسترش فرهنگ صلح و جهاني عاري از خشونت برگزار خواهد شد. حالا هم قرار است سومين دوره اين جشنواره روز جمعه 20 شهريورماه با حضور هنرمندان، مديران فرهنگي، سفرا، نمايندگان سازمان‌هاي جهاني و نيز هنرمندان برجسته كشور، طي مراسمي در فرهنگسراي نياوران افتتاح شود و تا 30 شهريورماه كه روز جهاني صلح است ادامه خواهد يافت. البته در حالي‌ كه تا افتتاح و شروع سومين دوره جشنواره هنر براي صلح كمتر از 20 روز باقيمانده، هيچ ارگان، نهاد يا شركتي، حاضر به مشاركت و حمايت مالي از اين فعاليت عظيم فرهنگي هنري نشده است. در اين جشنواره كه ترويج خلق آثار هنري با موضوع صلح را براي كمك به گسترش صلح، آرامش و ثبات در جهان دنبال مي‌كند، در اين دوره در بخش نمايشگاهي بيش از 140 اثر در رشته‌هاي عكاسي، نقاشي، مجسمه و گرافيك به نمايش درخواهد آمد. جشنواره امسال همچنين به جز نمايش آثار هنرمندان تجسمي كشور شامل بخش‌هاي ديگري چون موسيقي و شعر نيز خواهد بود و از اثر گروهي كه كودكان محك براي اين دوره از جشنواره خلق كرده‌اند نيز رونمايي خواهد شد. براي 10 روز برگزاري اين جشنواره از برنامه‌هاي ديگري نيز هماهنگ شده كه در طول جشنواره به اجرا درخواهد آمد.

اين در حالي است كه اين روزها نمايشگاه ديگري با عنوان «صلح و سلام» در اين فرهنگسرا وجود دارد. «علي مرادخاني» -معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي- در اين نمايشگاه حضور يافت. در اين بازديد كه با همراهي سيد عباس سجادي، مديرعامل بنياد آفرينش‌هاي هنري نياوران صورت گرفت مرادخاني درگفت‌وگويي در خصوص نمايشگاه خوشنويسي «صلح و سلام» گفت: «نمايشگاه بسيار خوبي بود چرا كه هنرمند دستور كار مشخصي را در اين آثار پيگيري كرده و همه‌چيز حول محور همان تفكر شكل گرفته است. در واقع خطوط و كلمات به فراخور پيامي كه مي‌خواهد انتقال دهد شكل و موقعيت خاصي به خود گرفته‌اند و اين مساله قابل تامل است. برپايي چنين نمايشگاه‌هايي سطح آگاهي و معرفت مردم را بالا مي‌برد. «صلح و سلام» دستمايه خوبي است تا در آينده در مجامع بين‌المللي به نمايش گذاشته شود. از اين رو اميدوارم با توجه به اينكه آثار به زبان غير ايراني هم ترجمه شده بتوانيم در كشورهاي مختلف اين قبيل آثار را به نمايش بگذاريم و پيام صلح ايران را با زبان هنر بيان كنيم.»وي خط نستعليق ايراني را هنري تحسين شده در مجامع بين‌المللي عنوان كرد و اظهار داشت: خط نستعليق ايراني را خيلي از كساني كه در حوزه ادبيات كار مي‌كنند به گونه‌اي توصيف مي‌كنند كه دايما در حال حركت است. در دنيا خط نستعليق خطي بي‌نظير و تحسين شده است. اين هنر جايگاه خاصي در مجامع بين‌المللي دارد. در سال گذشته كه سفري به امريكا داشتيم به موزه‌اي رفتيم كه كار‌هاي دوره قاجار را به نمايش گذاشته بودند و ديگر آثار موزه حول محور آن كار‌ها بود. اين مهم نشان مي‌دهد كه مردم دنيا با هنر ايراني آشنايي خوبي دارند. آثار خوشنويسي هنرمندان ايراني در اين كارها به خوبي ديده مي‌شد. وي همچنين در ارتباط با نمايشگاه «صلح و سلام» ثبت خط نستعليق ايراني در يونسكو را از برنامه‌هاي آتي معاونت هنري اعلام كرد و افزود: اميدواريم كه در همه حوزه‌ها بتوانيم عملكرد خوبي را در زمينه ثبت آثار ملي از خود برجاي بگذاريم. هدف ما از ثبت جهاني آثار ملي هويت‌بخشي به اين آثار است. از اين جهت تمام تلاش‌مان را بايد به‌كارگيريم تا آثاري همچون خط نستعليق و... از منظر هويت ايراني ثبت شود چرا كه ايران مهد تمدن و خاستگاه اين هنر‌ها بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون