• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3331 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ شهريور

دبيركل جمعيت پيشرفت و عدالت:

راهبردهاي انتخاباتي‌مان پس از مشورت با قاليباف اتخاذ مي‌شود

مريم وحيديان/ حسين قربانزاده، دبيركل جمعيت پيشرفت و عدالت اسلامي در نشست خبري روز گذشته نسبت جمعيت پيشرفت و عدالت را با محمدباقر قاليباف شهردار تهران اعلام كرد. قربانزاده كه مدير مسوول روزنامه همشهري است در اين كنفرانس خبري هرچند اعلام كرد تشكل سياسي‌‌اي كه قباي دبيركلي آن را بر تن دارد حزب قاليباف نيست اما با صراحت لهجه اعلام كرد كه راهبردها و استراتژي‌هاي اين حزب پس از مشورت با محمد باقر قاليباف انتخاب مي‌شود. همين اعتراف كافي بود تا مشخص شود جمعيت پيشرفت وعدالت اسلامي و حزب آزادگي احزاب وابسته به محمد باقر قاليباف هستند و اهداف و مطالبات سياسي شهردار تهران را در فضاي سياسي كشور نمايندگي خواهند كرد. شاه بيت كنفرانس خبري قربانزاده چيزي نبود جز اينكه قاليبافي‌ها مي‌خواهند جريان سوم جديدي در فضاي سياسي ايران باشند. همين بود كه در ميانه اظهارات خود اعلام كرد جمعيت پيشرفت و عدالت اسلامي اعتقادي به بودن تحت لواي دو جريان سياسي موجود در كشور ندارد.

دبيركل جمعيت پيشرفت و عدالت ايران اسلامي با بيان اينكه اولويت ما ورود به انتخابات دهم مجلس نيست، گفت: از مشورت‌هاي قاليباف به خصوص در مسائل انتخاباتي استفاده مي‌كنيم.

حسين قربانزاده، دبيركل جمعيت پيشرفت و عدالت ايران اسلامي در نشست خبري با بيان اينكه اين جمعيت از سال ۸۷ مجوز فعاليت گرفت و در همان سال مجمع عمومي را برگزار و شوراي مركزي خود را انتخاب كرد، گفت: در آن دوره به دليل برخي حواشي سياسي، فعاليت مستقيم كمتر داشتيم و بيشتر به فعاليت‌هاي ستادي و انتخاباتي پرداختيم.

وي افزود: بعد از حوادث سال ۸۸ و آرام شدن فضاي سياسي كشور، فرصت مناسبي براي بازآرايي جمعيت و انتخاب مجدد شوراي مركزي و تشكيل مجمع عمومي پيدا كرديم. در نهايت طي تيرماه گذشته، مجمع عمومي برگزار و متعاقب آن دبيركل جمعيت انتخاب شد.

قربانزاده تاكيد كرد: از همان سال ۸۷ به دليل قرابت گفتماني با محمدباقر قاليباف، در انتخابات‌هاي مختلف از وي حمايت كرديم، اما هدف ما عموميت دادن گفتمان كارآمدي نظام جمهوري اسلامي در دهه سوم و چهارم انقلاب اسلامي است.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص چگونگي ورود جمعيت پيشرفت و عدالت ايران اسلامي به انتخابات دهم مجلس شوراي اسلامي گفت: ما در جمعيت، محور فعاليت‌هاي خود را به صورت جرياني تعريف كرديم و همواره سعي كرديم از فضاي موسمي و تكيه بر ائتلاف‌هاي زودگذر پرهيز كنيم. بنابراين ما براي انتخابات مجلس دور هم جمع نشده‌ايم.

دبيركل جمعيت پيشرفت و عدالت ايران اسلامي تصريح كرد: اعضاي جمعيت، اهداف بلندتري دارند كه همان موضوع گفتمان است. انتخابات مجلس براي اين است كه يك مجموعه‌اي به قدرت دست پيدا كند و البته اين موضوع براي ما مهم است، اما اولويت فعاليت‌هاي‌مان را قرار نيست به انتخابات معطوف كنيم.

قربانزاده خاطرنشان كرد: اولويت ما شبكه‌سازي در كشور است و در مورد انتخابات مجلس نيز بر همين اساس رويكردهاي خود را تعقيب مي‌كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه براي ورود به انتخابات تاكنون با هيچ مجموعه‌اي و حزبي رايزني انجام نداده‌ايم، تصريح كرد: دفتر سياسي جمعيت هنوز به ابلاغيه و تصميمي درخصوص ورود به انتخابات دست نيافته است.

دبيركل جمعيت پيشرفت و عدالت ايران اسلامي گفت: ما اساسا در جمعيت پيشرفت و عدالت چنين اعتقادي نداريم كه حتما بايد زير دو بال اصولگرايي و اصلاح‌طلبي فعاليت كنيم چرا كه همه موضوعات كشور دو قطبي نيست و بايد بگويم طيف بندي‌هاي سياسي و دسته‌بندي كردن مردم، خيانتي به ملت است زيرا باعث تفرقه مي‌شود و عامل حذف شدن سرمايه‌هاي انساني خواهد شد.

قربانزاده در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اعتماد كه مي‌پرسيد جمعيت پيشرفت و عدالت اسلامي تا چه حدي وابسته به محمدباقر قاليباف است و آيا در انتخابات مجلس اهداف شهردار تهران را دنبال مي‌كند، اظهار كرد: ما با قاليباف به لحاظ ساختاري هيچ نسبتي نداريم. جمعيت ما مستقل است، اما در عين حال كتمان نمي‌كنيم كه در حوزه گفتماني با قاليباف همسو هستيم. ما جلسات مشورتي با قاليباف از جمله در موضوعات انتخاباتي داريم. در مردادماه سال جاري هم شوراي مركزي جمعيت پيشرفت و عدالت ديداري با وي داشته است.

وي با بيان اينكه ما نزديك‌ترين جريان به قاليباف هستيم، اما نسبت مستقيم با وي نداريم، تصريح كرد: قاليباف شخصا تصميم به تاسيس حزب ندارد و جمعيت پيشرفت و عدالت نيز تشكل سياسي قاليباف محسوب نمي‌شود. وي در ارتباط باحضور قاليباف در انتخابات اعلام كرد: ايشان شخصا براي حضور در انتخابات تصميم مي‌گيرد و من سخنگوي ايشان نيستم. وي ادامه داد: درباره انتخابات مجلس دهم حضور جمعيت پيشرفت و عدالت در حزب در حال بررسي است و در آينده نزديك اعلام خواهد شد. قربانزاده با بيان اينكه جمعيت پيشرفت و عدالت داراي اهداف بلندمدت است، تاكيد كرد: ما اصراري بر اينكه نقش منحصر به فردي در انتخابات پيش رو ايفا كنيم، نداريم اما انفعال هم نخواهيم داشت. وي تصريح كرد: امكان ندارد مجموعه‌اي كه كار سياسي مي‌كند نسبت به چنين مقطعي از انتخابات بي‌توجه باشد. قربانزاده در پاسخ به خبرنگار روزنامه اعتماد درباره ارتباط جمعيت پيشرفت و عدالت با حزب آزادگي كه منتسب به قاليباف است، گفت: ما و حزب آزادگي همسويي گفتماني با قاليباف داريم. حزب آزادگي از دوستان قاليباف هستند. ما از سال 87 به دبيركلي آقاي طلايي جمعيت پيشرفت و عدالت را تشكيل داده‌ايم و اين مجموعه تازه به دوران رسيده نيست. وي با بيان اينكه از محمد باقر قاليباف براي فعاليت‌هاي انتخاباتي و سياسي مشورت مي‌گيريم گفت: در زمينه انتخابات و همه زمينه‌ها با قاليباف هماهنگ هستيم و از او مشورت مي‌گيريم. دبير جمعيت پيشرفت و عدالت با بيان اينكه قرابت گفتماني با قاليباف تنها يك قرابت فلسفي نيست اظهار داشت: در موضوعات مختلف با آقاي قاليباف مشورت مي‌كنيم و با مشورتي كه از او مي‌گيريم استراتژي‌ها و راهبرد خود را انتخاب مي‌كنيم.

دبيركل جمعيت پيشرفت و عدالت ايران اسلامي گفت: ما هيچ كمك اقتصادي از شهرداري تهران و قاليباف نگرفته‌ايم و بناداريم بحث حق عضويت را در شوراي مركزي اين جمعيت مطرح كنيم و همچنين بتوانيم براي تشكل متبوع خود، درآمدزايي داشته باشيم.

قربانزاده با بيان اينكه ما قصد داريم به جاي كسب قدرت به دنبال توليد قدرت باشيم، گفت: مديريت جهادي در دستور كار ما است. اين نوع از مديريت يك مدل مديريتي است كه از دوران فرماندهي قاليباف در ناجا شكل گرفته است و به شهرداري تهران هم رسيد.

وي افزود: شهرداري تهران با وجود تحريم‌هاي دولت‌هاي نهم و دهم و همچنين تحريم‌هاي بين‌المللي، نمونه‌اي از يك مدل مديريت جهادي را پايه‌گذاري كرد. امروز ما نيازمند اين هستيم كه اين مدل مديريتي را در كشور تسري دهيم و براي تعميم دادن آن، تربيت مديران جوان با رويكرد مدل مديريتي جهادي را در دستور كار داريم.

دبيركل جمعيت پيشرفت و عدالت ايران اسلامي تاكيد كرد: ما مي‌خواهيم در حوزه‌هاي اجتماعي و فرهنگي ورود كنيم و شبكه‌سازي در اين حوزه‌ها را مدنظر قرار داده‌ايم.

قربانزاده در پايان گفت: سوق دادن دفاتر استاني جمعيت به جاي فعاليت‌هاي صرف انتخاباتي به فعال كردن ظرفيت‌هاي محلي و منطقه‌اي از جمله سياست‌هاي تشكل متبوع ما محسوب مي‌شود.

قربانزاده در پاسخ به سوال خبرنگار «اعتماد» كه مي‌پرسيد جدا شدن قاليباف از طيف اصولگرايي چه ميزان راي‌آوري او را تحت تاثير قرار مي‌دهد چرا كه بخشي از راي قاليباف درون پايگاه اجتماعي جريان راست قرار دارد، گفت: صندوق راي هدف نهايي ما نيست. اصولگرايي به معناي تبارگرايي و اصلاح‌طلبي به اين معنايي كه اكنون وجود دارد مورد نظر ما نيست.

وي با تاكيد بر اينكه بسياري از مردم ما دقايق آخر براي راي تصميم مي‌گيرند، گفت: مردم ما درگير اصلاح‌طلبي يا اصولگرايي نيستند. طيف معدودي از مردم درگير اين نام‌ها هستند. ما معتقديم مردم اين دسته‌بندي‌ها را كاذب مي‌دانند. مگر سند انقلاب اسلامي به نام گروهي زده شده كه ديگران را محروم مي‌كنند. ما به هر دو جريان نقد داريم. ما معتقديم بايد از هر دو شيوه پرهيز شود و روشنگري اتفاق بيفتد. ما معتقديم كه مي‌توانيم نقش مستقلي از دو جريان كشور ايفا كنيم. طبق فرمايش مقام معظم رهبري بهترين راه، اصولگراي اصلاح‌طلبي است. هدف جمعيت پيشرفت و عدالت نيز همين است. وي با بيان اينكه روش اعتدالي كه ما در پيش مي‌گيريم با گفتمان اعتدال بيان شده از سوي دولت متفاوت است، گفت: اكنون اعتدال علمي شده براي مجموعه فعاليت‌هايي كه دولت روحاني آن را پيگيري مي‌كند. ما به دولت نقد داريم و نگاه كردن به نظر مردم و اجراي قوانين موضوعه را درست مي‌دانيم. البته ما مي‌توانيم به دولت كمك زيادي بكنيم و كمك به دولت‌هاي مستقر را لازم مي‌دانيم. قربانزاده در پاسخ به سوال «اعتماد» كه مي‌پرسيد سرنوشت جريان اصولگرايي بدون ائتلاف با قاليباف در انتخابات مجلس دهم چه خواهد بود، گفت: من نمي‌توانم در اين زمينه اظهارنظر كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون