• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3332 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۱ شهريور

زير ذره بين اقتصاد

ظرفيت خوبي درشركت مشاوره نفتي داخلي ايجاد شد| سيد مصطفي خويي، مديرعامل گروه انرژي دانا و عضو كميته پيمانكاران و مشاوران همايش حقوق انرژي معتقد است دوران تحريم، فرصتي را براي شركت‌هاي داخلي فراهم كرد تا توان و ظرفيت خود را بالا ببرند و قدرتمند شوند. وي اميدوار است با توجه به صحبت‌هاي وزير نفت، در آينده‌اي نزديك شاهد حضور شركت‌هاي داخلي در پروژه‌هاي خارجي باشيم. وي با اشاره به توانمندي‌هاي شركت‌هاي داخلي در حوزه نفت و انرژي گفت: توجه به شرايط تحريمي كه براي ما شكل گرفته بود، اين فرصت ايجاد شد كه ظرفيت‌هاي خوبي در زمينه، پيمانكاري، مشاوره و ساخت تجهيزات و وسايل مربوط به صنعت نفت در فعاليت‌هاي بالادستي و پايين دستي، شكل بگيرد. خويي افزود: در واقع وضعيت فعلي ما با 10 سال گذشته از لحاظ توان و ظرفيت داخلي ايجاد شده در صنعت نفت قابل مقايسه نيست. شايد بتوان اين را يكي از بركات تحريم بر صنعت دانست. اين توان ايجاد شده قطعا نقش مهمي را در فعاليت‌ها و پروژه‌هاي توسعه صنعت بالادستي در آينده ايفا خواهد كرد.

 

الزام به ارايه قيد زمان تحويل خودرو |براساس يك قانون جديد، خودروسازان و واردكنندگان خودرو ملزم به قيد زمان دقيق تحويل خودروي فروخته شده و همچنين در صورت هرگونه تاخير در تحويل خودرو، ملزم به جبران خسارت وارده و جلب رضايت خريدار خواهند بود. تاخير در تحويل خودروي فروخته شده از مشكلات رايج خريداران اين محصولات در ايران است. به همين دليل در اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو، تمام عرضه‌كنندگان خودرو ملزم به جبران خسارت در اين موارد شده‌اند. در تبصره ماده 3 اين قانون آمده است: «در صورت بروز مشكل در فرآيند رعايت استانداردهاي مصوب و تاخير در تحويل خودرو، مسووليت جبران خسارات وارده و كسب رضايت مصرف‌كنندگان بر عهده عرضه‌كننده خودرو است.»

 

بدهي 700 ميليارد توماني دولت به پيمانكاران راه روستايي |معاون وزير راه و شهرسازي از افزايش روزانه بدهي‌هاي دولت به پيمانكاران خبر داد و گفت: در حال حاضر دولت 700 ميليارد تومان به پيمانكاران راه‌هاي روستايي بدهكار است. سيد حسين ميرشفيع با اشاره به اينكه تمامي پروژه‌هاي راه‌هاي روستايي توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود، گفت: در حال حاضر بخشي از سرمايه‌گذاري و منابع مالي پروژه‌هاي راه‌هاي روستايي از مشاركت مردمي و منابع مردمي تامين و در كل، اكثر پروژه‌هاي راه‌هاي روستايي توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود. مير‌‌شفيع با اشاره به اينكه ميزان بدهي ما به پيمانكاران روز به روز افزايش مي‌يابد، گفت: در حال حاضر ميزان بدهي ما به پيمانكاران حدود 700 ميليارد تومان است. سعي خواهيم كرد حدود 50 تا 60 درصد از بدهي‌هاي خود را به پيمانكاران راه‌هاي روستايي تا پايان سال تسويه كنيم.

 

ايران به سرمايه‌گذاري نفتي هنگفتي نياز دارد|يك تحليلگر انرژي گفت كه ايران براي تبديل شدن به يك بازيگر مهم در بازار انرژي جهان به سرمايه زيادي احتياج دارد. وسا آهونمي، تحليلگر مستقل حوزه انرژي مي‌گويد: ايران به سرمايه‌گذاري‌هاي جديد زيادي از جمله در شبكه خط لوله خود احتياج دارد. ايران و قدرت‌هاي جهاني پس از يك دهه مذاكرات، در ماه جولاي در خصوص برنامه هسته‌اي اين كشور به توافق رسيدند كه در ازاي آن تحريم‌هاي اقتصادي عليه تهران لغو خواهد شد. انتظار مي‌رود كه تحريم‌هاي ايران تا پايان سال مالي جاري لغو شود. آهونمي افزود: تا زماني كه تحريم‌ها لغو نشوند، سرمايه‌گذاري غيرممكن خواهد بود و حتي پس از لغو تحريم‌ها نيز ترديد دارم كه بخش نفت ايران سهم عمده‌اي از سرمايه‌گذاري خارجي را به خود اختصاص دهد. توليد نفت ايران از زمان تشديد تحريم‌ها در سال 2012 بيش از يك ميليون كاهش يافته است.

 

مذاكرات ايران و آفريقاي جنوبي براي احداث واحد جي‌تي‌ال|معاون وزير نفت در امور پتروشيمي با اشاره به علاقه آفريقاي جنوبي براي فعاليت در صنايع پتروشيمي ايران از ادامه مذاكرات دو كشور براي احداث واحد توليد جي‌تي‌ال در ايران خبرداد. عباس شعري مقدم ا يادآوري اينكه شركت ملي صنايع پتروشيمي با تكيه بر حجم توليد و صادرات محصولات پتروشيمي توانسته است حدود ٨ ميليارد دلار از بانك‌هاي خارجي وام دريافت كند، گفت: اين شركت با استفاده از اين اعتبارات توانست ظرفيت توليد خود را به ٦٠ ميليون تن برساند. وي با اشاره به اجراي اصل ٤٤ در صنعت پتروشيمي ايران گفت: هم‌اكنون شركت ملي صنايع پتروشيمي نقش حاكميتي و رگولاتوري داشته و بيشتر با تدوين نقشه راه براي ايجاد بستر توسعه اين صنعت قدم بر مي‌دارد.

 

مجوزي براي استفاده از خميرمرغ نداده‌ايم|رييس سازمان ملي استاندارد تاكيد كرد: هيچ‌گونه مجوزي براي استفاده خميرمرغ در فرآورده‌هاي گوشتي به ويژه سوسيس و كالباس داده نشده و از هفته آينده جلسات مشتركي با سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشكي براي بررسي اين موضوع خواهيم داشت. نيره پيروزبخت با تاكيد بر اينكه براي استفاده از خمير مرغ در فرآورده‌هاي گوشتي حتما سازمان ملي استاندارد و سازمان غذا و دارو بايد مجوز دهند، گفت: بر كارخانه‌هاي توليد فرآورده‌هاي گوشتي نظارت مي‌كنيم تا از خميرمرغ استفاده نكنند. وي در مورد مجوزهاي صادر‌شده از سوي سازمان دامپزشكي براي فعاليت واحدهاي توليد خميرمرغ اظهار كرد: ممكن است سازمان دامپزشكي براي استفاده از خميرمرغ در حوزه‌هاي ديگر مجوز داده باشد، ولي كارخانه‌هاي فرآورده‌هاي گوشتي را به طور كامل كنترل مي‌كنيم تا از خميرمرغ استفاده نكنند.

 

فساد عميق در بخش نظارت ساخت و ساز|معاون وزير راه و شهرسازي گفت: فساد در بخش نظارت ساخت و ساز به اندازه‌اي رسيده است كه برخي نمايندگان مجلس، موضوع انحلال سازمان‌هاي نظام مهندسي را هم مطرح كرده‌اند. حامد مظاهريان گفت: نظام كنترل ساختمان به‌شدت معيوب است و تضاد منافع آشكار در اين بخش وجود دارد، همچنين نظام كنترل ساختمان در بخش شهرساي و ساختمان و معماري هم نامشخص است و همه نهادها مشكلات را به گردن ديگر مي‌اندازند. وي با اشاره به اينكه شهرداري سيستم كنترل را با نظامات مهندسي برون سپاري كرده است، افزود: شهرداري‌ها به راحتي از اين سيستم كنار كشيده‌اند، به همين دليل شاهد وضع آشفته در شهرسازي و ساختمان‌سازي هستيم. معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه سازمان‌ها هم با فساد ناشي از اين ساختار غلط روبه‌رو هستند، اظهار داشت: فساد در بخش نظارت ساخت و ساز به اندازه‌اي رسيده است كه برخي نمايندگان مجلس، موضوع انحلال سازمان‌هاي نظام مهندسي را هم مطرح كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون