آموزشهاي مهارتي در مسير برنامههاي توسعهاي دولت تدبير و اميد
كورش پرند٭
در عصر حاضر، يكي از شاخصهاي تاثيرگذار در راهبردهاي رقابتي كشورها در فضاي بينالمللي شاخص وضعيت و جايگاه كار و كارآفريني است كه در دستيابي دولتها و ملتها به توسعه همهجانبه نيز به عنوان يكي از اركان كليدي درنظر گرفته ميشود. در همين مسير، توسعه و ارتقاي سرمايههاي انساني به عنوان يكي از عوامل موثر در توسعه و به ويژه بهرهوري نيروي كار نيازمند تجهيز نيروي انساني با عنصر «مهارت» است. سازمان آموزش فني و حرفهاي كشور به عنوان يكي از متوليان اصلي نظام آموزش مهارتي كشور با استراتژي كلان تربيت نيروي انساني مورد نياز بخشهاي مختلف توليدي، ارتقاي مهارت شاغلان مراكز توليدي و رصد تحولات فناوريهاي نوين جهاني در بخشهاي مختلف توليدي و اجراي آموزشها مبتني بر تغييرات فناوري، در سند راهبردي مهارت و فناوري خود را با هشت راهبرد، 27سياست و بيش از 250 برنامه عملياتي در كشور تدوين كرده و براساس آن حركت ميكند. سازمان آموزش فني و حرفهاي كشور با رسالت ارايه آموزشهاي مهارتي به جوانان جوياي كار در شهرها و روستاها، شاغلان بخشهاي مختلف اقتصادي كشور، دانشجويان و فارغالتحصيلان دانشگاهها، سربازان، مددجويان زندانها و آسيب ديدگان اجتماعي باتوجه ويژه به جوانان، با داشتن حدود700 مركز آموزشي دولتي و 12 هزار آموزشگاه فني و حرفهاي آزاد فعال و فعاليت حدود 25 هزار مربي در بخش دولتي و خصوصي، بهطور متوسط سالانه دو ميليون نفر از اقشار مختلف جامعه را آموزش ميدهد كه حاصل آن ايجاد اشتغال و ارتقاي بهرهوري نيروي انساني در بخشهاي صنعت، كشاورزي، خدمات و فرهنگ و هنر است. در راستاي تحقق «راهبرد حضور موثر در عرصههاي بينالمللي» تشكيل 20 ميز در حوزه آفريقا، اروپا، آسيا، كشورهاي همسايه و نيز سازمانها و نهادهاي بينالمللي، انعقاد تفاهمنامه همكاري با كشورهاي منطقه و آفريقايي، آموزش مربيان آموزش فني و حرفهاي منطقه از جمله كشورهاي لبنان، عراق و افغانستان، ارتباط با موسسات بينالمللي ارزشيابي گواهينامههاي مهارتي در زمينه بينالمللي كردن اين گواهينامهها، آموزش مربيان افغانستان و عراق و اتباع خارجي با همكاري كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR)، عقد تفاهمنامه با يونسكو، احداث و راهاندازي مركز تخصصي آموزش خودرو 9 دي با همكاري كشور كره و همكاري با موسسات بينالمللي صورت گرفته است. براي توسعه بخش كشاورزي و روستايي، شناسايي بيش از دو هزار روستا، قطببندي آموزشهاي كشاورزي، همكاري در اجراي طرح مهر كشاورزي، طراحي و اجراي الگوي آموزشي مبتني بر محيط كار در روستاها، پيگيري راهاندازي مراكز تخصصي كشاورزي، تهيه استانداردهاي كوتاهمدت آموزش روستايي، طراحي و اجراي الگوي نيازسنجي آموزش روستاييان و عشاير در 238شهرستان در 31 استان و همچنين برگزاري آموزشهاي مهارتي در 102كانون عشايري از جمله اقدامات راهبردي صورت گرفته است. سازمان آموزش فني و حرفهاي كشور در راستاي توانمندسازي و مهارت آموزي اقشار آسيبپذير و آسيب ديدگان اجتماعي، تهيه طرح جامع توانمندسازي اقشار آسيبپذير يا در معرض آسيب از طريق آموزشهاي مهارتي، برگزاري دورههاي آموزشي معتادان بهبود يافته به تعداد 40 هزار و 573 نفر دوره/ معادل 300، 057، 4 آموزش نفر- ساعت در سال 1393، تهيه طرح نياز سنجي آموزش معلولان با همكاري انجمنهاي تخصصي و اجراي آموزش براي آنان و آموزش در پادگانها و زندانها را اجرايي كرده است. طرح ملي آموزشي انفال؛ آموزشهاي فني و حرفهاي، نياز مشاركت فعال اقتصادي زنان لازمه اشتغال و توسعه پايدار و طرح ملي آموزشي فاطر؛ آموزشهاي مهارتي به فرزندان كاركنان دولت دو طرح اجرايي اين سازمان در سال جاري است. علاوه بر اين طرح توانمندسازي و آموزشهاي مهارتي روستاييان، عشاير و مناطق محروم و مرزي كشور با رويكرد اشتغال پايدار، مصوب جلسه 4/9/1393 شوراي عالي اشتغال در اولويت برنامههاي سازمان آموزش فني و حرفهاي كشور قرار گرفته است. سازمان آموزش فني و حرفهاي كشور براي بسترسازي اجراي سند راهبردي مهارت و فناوري به عنوان نقشه راه تحول و نوسازي در مجموعه خدمات، فرآيندها و فعاليتهاي اين سازمان، باتوجه به اسناد بالادستي كشور همچون سند چشمانداز1404، سياستهاي كلي نظام اداري، اشتغال و اقتصاد مقاومتي، ابلاغ شده از سوي مقام معظم رهبري (مدظله العالي)، برنامه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و با نگاه به منشور كاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، هرساله اقدام به تدوين «بسته اجرايي سازمان آموزش فني و حرفهاي كشور در سطح ستاد و صف» كرده و براساس آن مجموعه فعاليتهاي خود را اجرايي ميكند. در سال جاري نيز اين بسته تحت عنوان «سند برنامههاي تحول مهارت سازمان آموزش فني و حرفهاي كشور» كه مشتمل بر دو بخش كليات و برنامههاي اجرايي در 23 فصل تدوين شده است. اميد آن است كه در سال دولت و ملت، همدلي و همزباني بتوانيم گامهاي موثري را در راستاي تحقق اهداف عاليه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و پيشبرد برنامههاي توسعهاي دولت تدبير و اميد به ويژه در عرصه اشتغال و توليد برداريم.
٭معاون وزير تعاون و رييس سازمان آموزش فني و حرفهاي كشور