• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3333 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۲ شهريور

رييس مجلس خبرگان با ابراز نگراني از وضعيت فرهنگي كشور به دولت هشدار داد

در امر به معروف «تسامح» نشود

گروه سياسي| دومين روز از هجدهمين اجلاس مجلس خبرگان رهبري روز گذشته به پايان رسيد.بيانيه صادر كردند و رييس مجلس خبرگان در سخنراني پاياني اش از دولت خواست قانون امر به معروف و نهي از منكر را اجرايي كند. اعضاي اين مجلس حالا امروز به ديدار مقام معظم رهبري مي‌روند. هجدهمين اجلاس مجلس خبرگان رهبري ديروز در شرايطي با صدور بيانيه‌اي به پايان رسيد كه روزهاي شلوغي را پشت سر گذاشته بود. بنا بر پيشنهاد برخي اعضا قرار شد تا كميسيون ويژه برجام در مجلس خبرگان هم تشكيل شود تا گزارشي از بررسي‌هاي خود به شوراي‌عالي امنيت ملي و مقام معظم رهبري بدهند. هرچند اعضاي مجلس خبرگان رهبري به افزايش تعداد نمايندگان اين مجلس راي ندادند اما پس از سردار قاسم سليماني، دو مهمان ويژه ديگر هم داشتند. يكي سعيد جليلي، دبير سابق شوراي‌عالي امنيت ملي و ديگري عباس عراقچي از مذاكره‌كنندگان ارشد كشور. اعضا گزارش‌ها را شنيدند، تذكرات لازم به رييس‌جمهور و اعضاي دولت دادند و در بيانيه پاياني شان از شوراي نگهبان خواستند به وظيفه خود در نظارت استصوابي عمل كند تا اجلاسيه بعدي اين مجلس كه اسفند ماه امسال كه نتايج انتخابات دور بعدي مجلس خبرگان رهبري هم روشن شده دور يكديگر جمع شوند.

ارايه واقعيت‌ها از سوي دولت به مردم و تشكيل كميسيون برجام در خبرگان

ضيافت سه‌شنبه شب اعضاي مجلس خبرگان رهبري با توصيه‌هاي آيت‌الله محمد يزدي، رييس اين مجلس و همچنين يك تصميم‌گيري مهم پايان يافت. توصيه‌هايي براي شخص رييس‌جمهور و همچنين يك تصميم‌گيري هسته‌اي در مورد توافق هسته‌اي. در ضيافت شام با نمايندگان مجلس خبرگان رهبري، آيت‌الله يزدي از دولت خواست در راستاي خدمت‌رساني به مردم واقعيت‌ها را به صورت صريح و بي‌پرده به اطلاع مردم برساند و از ذكر برخي آمار و اطلاعات غير واقعي كه پشتوانه علمي ندارد، پرهيز كند. به گزارش دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري، نماينده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبري نيز در اين مراسم، خواستار تشكيل يك كميسيون ويژه براي بررسي برجام در مجلس خبرگان رهبري شد. آيت‌الله عباس كعبي افزود: با تشكيل كميسيون ويژه بررسي برجام، مسائل كارشناسي شده اين كميسيون درمورد مساله هسته‌اي در قالب يك پيشنهاد و نتيجه‌گيري به عنوان نظر مجلس خبرگان، محضر رهبر معظم انقلاب و شوراي‌عالي امنيت ملي ارايه شود.

مخالفت مجلس خبرگان با افزايش تعداد نمايندگان به 99 نفر

اعضاي مجلس خبرگان رهبري روز گذشته با افزايش تعداد نمايندگان اين مجلس مخالفت كردند. بر اين اساس نماينده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبري از مخالفت اعضاي اين مجلس با طرح افزايش تعداد نمايندگان به 99 نفر خبر داد و گفت: تعداد نمايندگان پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري همچنان 86 نفر خواهد بود. به گزارش ايرنا، آيت‌الله سيد علي اصغر دستغيب افزود: در جلسه صبح چهارشنبه هجدهمين اجلاس خبرگان رهبري، طرح كميسيون آيين نامه در خصوص افزايش تعداد نمايندگان مجلس خبرگان مورد بررسي قرار گرفت. وي ادامه داد: در گذشته تصويب شده بود كه با افزايش يك ميليون نفر به جمعيت هر استان، يك نفر به تعداد نمايندگان مجلس خبرگان رهبري اضافه مي‌شود كه در طرحي كه امروز مورد بررسي قرار گرفت، پيشنهاد شده بود كه تعداد نمايندگان از 86 نفر به 99 نفر افزايش يابد تا اين تصميم به وزارت كشور اعلام و برنامه‌ريزي لازم براي آن انجام شود. نماينده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبري گفت: پس از استماع نظرات موافق و مخالف، اين طرح به راي گذاشته شد كه اعضاي خبرگان با آن مخالف كردند.

جليلي و عراقچي به خبرگان چه گفتند؟

سعيد جليلي كه سه‌شنبه شب درست پس از جلسه كميسيون ويژه برجام مجلس به مجلس خبرگان رهبري رفته بود در ميان اعضاي مجلس خبرگان رهبري توافق هسته‌اي را تشريح كرد و گفت: رويكرد مذاكراتي در سال‌هاي 82 و 83 باعث شد تا طرف مقابل ضمن تحميل تعليق فعاليت‌هاي غني‌سازي، خواستار تعليق دايمي، تعطيلي همه تاسيسات و نهايتا تخريب همه تجهيزات هسته‌اي شد. دبير سابق شوراي امنيت ملي با اشاره به روند دستاوردهاي مذاكرات طي سال‌هاي 1386 تا 1392 اظهار داشت: زماني كه دولت يازدهم پروژه هسته‌اي را تحويل گرفت طرف مقابل به حقوق هسته‌اي ايران در چارچوب ان.پي.تي اذعان كرده و بر استثنا نبودن ايران در حقوق و تكاليف هسته‌اي اعتراف داشته و آمادگي عملي خود را براي شكل‌گيري معامله هسته‌اي و ورود به موضوع لغو تحريم‌ها از جمله تحريم‌هاي يك جانبه اعلام كرده بود. سيد‌عباس‌ عراقچي هم كه اين روزها مشغول گزارش دادن در همه محافل است صبح ديروز به دليل آنكه محمد‌جواد ظريف در سفر به سر مي‌برد، پيش از رفتن به مجلس شوراي اسلامي به اجلاسيه مجلس خبرگان رهبري رفت و از روند مذاكرات گزارش داد.

غني‌سازي اورانيوم يك روز تعطيل نمي‌شود

سيد عباس عراقچي، در سخنراني خود به رعايت خطوط قرمز در مذاكرات از سوي تيم مذاكره‌كننده اشاره كرد و گفت: عدم تعطيلي غني‌سازي كه جزو خطوط قرمز اصلي نظام در طول 10 سال گذشته بوده است به طور كامل حفظ شده و غني‌سازي حتي يك روز هم تعطيل نمي‌شود. اين در حالي است كه طرف‌هاي مقابل سياست «غني‌سازي صفر» خود را كنار گذاشتند. وي همچنين با طرح موضوع حركت به سمت غني‌سازي تجاري و صنعتي در 15 سال آينده تصريح كرد: در مذاكرات و همان طور كه در متن برجام آمده است غني‌سازي صنعتي و تجاري به رسميت شناخته شده و صنعت هسته‌اي با تحقيق و توسعه و استفاده از ماشين‌هاي نسل 6 و 8 سانتريفيوژ در مدت 15 سال به سمت توليد مواد غني شده تا ميزان بيش از يك ميليون سو حركت مي‌كند. عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ادامه داد: برداشته شدن تحريم‌هاي اقتصادي و مالي در گام اول و به صورت يكجا از ديگر مطالبي است كه بيانگر رعايت خطوط قرمز از سوي تيم مذاكره‌كننده است. وي همچنين تصريح كرد: بعد از برداشته شدن تحريم‌هاي اقتصادي، محدوديت‌هاي تسليحاتي، اشاعه‌اي و موشكي نيز به صورت تدريجي و در فاصله‌اي معقول برداشته مي‌شود.

 

شوراى نگهبان با اعمال نظارت استصوابي در بررسى صلاحيت‌ها دقت كند

اعضاي خبرگان رهبري پس از پايان دومين روز از اجلاس خود بيانيه‌اي صادر و در آن تاكيد كردند: از شوراي محترم نگهبان مي ‌خواهيم كه با اعمال نظارت استصوابي در راستاي صيانت از شرع مقدس و قانون اساسي ، در بررسي صلاحيت‌ها دقت لازم را به عمل آورند. در اين بيانيه آمده است: «امت فهيم ايران به حول و قوه الهي، خود را براي برگزاري پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري و دهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي در اسفندماه آماده مي ‌كند تا با حضور حماسي خود برگي ديگر از دوران پرفراز و نشيب انقلاب اسلامي را ورق زند. مجلس خبرگان رهبري از آحاد ملت، انتظار دارد پرشورتر از گذشته در صحنه اين دو انتخاب مهم و سرنوشت‌ساز حضور يابند و با حفظ انسجام، همبستگي و هوشياري و سالم نگاه داشتن فضاي جامعه و پرهيز از تفرقه، نمايندگاني متعهد به قانون اساسي و ارزش‌هاي اسلامي ، ملتزم به ولايت فقيه، عالم و متخصص، باتقوا و شجاع و مدافع حقوق محرومان را انتخاب نمايند. ما ضمن تقدير از تلاش هاي همه دست‌اندركاران امر انتخابات، از شوراي محترم نگهبان مي ‌خواهيم كه با اعمال نظارت استصوابي در راستاي صيانت از شرع مقدس و قانون اساسي ، در بررسي صلاحيت‌ها دقت لازم را به عمل آورند.» در ادامه اين بيانيه آمده است: «ضمن تقدير از زحمات دولت در كاهش تورم از رييس‌جمهور محترم و مسوولان نظام اسلامي مي‌‏خواهيم نسبت به حفظ، صيانت و تعميق فرهنگ اسلامي - ايراني ، تقويت هويت ملي و انقلابي ، پاسداري از فرهنگ ايثار، شهادت، حجاب و عفاف، ترويج ارزش‌ها، اهتمام، به قانون امر به معروف و نهي از منكر و بيان صريح مواضع انقلابي ، تلاش كنند.» همچنين در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: «با قدرداني از تلاش‌هاي تيم مذاكره‌كننده هسته‏اي ، از شوراي عالي امنيت ملي و نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي مي ‏خواهيم تا با حفظ وفاق ملي و دقت نظر در مفاد «برجام»، رعايت اصول قانون اساسي ، خط‌قرمزهاي نظام، رهنمودهاي مقام معظم رهبري و مصالح عاليه كشور را سرلوحه كار خود قرار دهند تا علاوه بر حفظ دستاوردهاي علمي و فناوري صلح‌آميز هسته‏اي ، جلوي هرگونه فريبكاري ، زياده‌خواهي و سوءاستفاده احتمالي از سوي امريكا و هم‌پيمانانش گرفته شود.»

 

قانون امر به معروف و نهي از منكر بايد بدون تسامح اجرا شود

رييس مجلس خبرگان رهبري در پايان اجلاسيه هجدهم اين مجلس گفت: قانون امر به معروف و نهي از منكر بايد بدون تسامح از سوي دولت اجرا شود. به گزارش فارس، آيت‌الله محمد يزدي، رييس مجلس خبرگان رهبري، اظهارداشت: امروز نگراني‌اي كه در جامعه و در اين اجلاسيه احساس مي‌شد در خصوص امور فرهنگي بود، در اين اجلاسيه برخي دوستان به صراحت در مورد وضعيت بد فرهنگي كه در جامعه وجود داشت گله كردند كه درست است.

وي ادامه داد: درست است كه همه اقشار مردم در اجتماعات نمازجمعه و راهپيمايي حاضر مي‌شوند و اصل نظام را دوست دارند ولي بايد بدانيم كه دشمن بيكار ننشسته است و با استفاده از شبكه‌هاي ماهواره‌اي و رسانه‌هاي جديد به دنبال مسموم كردن فضاي كشور هستند. رييس مجلس خبرگان رهبري افزود: ما در اين مرحله نبايد نسبت به تذكر به افراد خاطي بي‌تفاوت باشيم. وقتي شرايط اعلام امر به معروف و نهي از منكر وجود دارد، بايد آن را اعلام كنيم. وي مرحله آخر بحث امر به معروف را مرحله اجرايي دانست و خاطرنشان كرد: در مرحله اجرا عامه مردم، مردم كوچه و بازار نمي‌توانند ورود كنند. بلكه اجرا بر عهده دولتمردان و قوه مجريه است. وي تاكيد كرد: در مسائل فرهنگي به دولتمردان توصيه مي‌شود و از آنها مي‌خواهيم كه توجه بيشتري نسبت به آنها داشته باشند. امروز چگونه مي‌توانيم برخي تئاترها و جشن‌هايي كه در كشور اسلامي ما برگزار مي‌شود را توجيه كنيم. آيا مسوولان از برگزاري اينگونه مراسمات خبر ندارند؟رييس مجلس خبرگان اظهار داشت: امروز بايد قانون امر به معروف و نهي از منكر اجرا شود و در اجراي آن نبايد تسامحي صورت بگيرد. وي در ادامه به برگزاري هجدهمين اجلاسيه خبرگان در فضاي صميمي و دوستانه اشاره كرد و افزود: برخي دوستان وقتي از ما مي‌پرسيدند كه آيا در اين اجلاس تشنجي، بحثي و جدلي پيش آمده بود كه ما در پاسخ به آنها مي‌گفتيم كه اين اجلاسيه طبق اصول اخلاقي و طبق آيين‌نامه برگزار شد و در آرامش و سلامتي كه در شأن اعضاي مجلس خبرگان بود اين اجلاسيه ادامه پيدا كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون