• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3127 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ آذر

براي تولد آقاي كارگردان

مهرجويي هنرمندي به تمام معناست

نخستين آشنايي من با داريوش مهرجويي و سينماي اين هنرمند به اكران فيلم «گاو» ساخته او در جشنواره فيلم ونيز بر مي‌گردد. در آن دوران من دانشجوي معماري بودم و اين نخستين مواجهه من با سينماي جناب مهرجويي بود؛ تا اينكه سال‌ها بعد در فيلم «درخت گلابي» از طرف ايشان به همكاري دعوت شدم و يكي از دلايل موفقيت من در سينما هم كار كردن با داريوش مهرجويي است. تجربه كار كردن با مهرجويي لذت بخش است و نمي‌توان آن را وصف كرد. فرد بايد اين موقعيت را تجربه كند. به اعتقاد من اهميت داريوش مهرجويي به اين است كه در روزگار رواج فيلم‌هاي غيرفرهنگي در سينماي ايران و گسترش اين نوع سينما؛ او يكي از پيشگامان ساخت و خلق فيلم‌هاي فرهنگي در ايران است و او و تني چند از سينما‌گران اين نوع سينما را وارد ايران مي‌كنند و مهرجويي اين نوع سينماي ايران را به جهان معرفي كرد. او همواره در آثار سينمايي‌‌اش به مسايل فرهنگي ايران توجه دارد و از اين‌رو همواره مورد توجه مخاطب‌هاست. به اعتقاد من مهرجويي با نوع فيلمسازي‌اش سينماي ما را تحت تاثير قرار داد و دگرگون كرد. او در فيلم‌هايش موضوع‌هايي را مطرح مي‌كند كه اصلا معطوف به زمان خاصي نبوده و تاريخ‌بردار نيست و به انحاء مختلف به مشكل‌ها و مصائب و آسيب‌هاي اجتماعي مي‌پردازد. اين رويكرد داريوش مهرجويي در آثار سينمايي اقتباسي و غيراقتباسي به وضوح ديده مي‌شود. او سينماي خاص خودش را شكل مي‌دهد و از رهگذر فيلمسازي‌اش راهي را پيش پاي سينماگر‌هاي جوان مي‌گذارد و مي‌توان از تجربه‌هاي فيلم‌سازي اين هنرمند بهره‌ گرفت. علاوه بر مساله سينما داريوش مهرجويي به عنوان نويسنده، مترجم و متفكر نيز شخصيت مهمي است و به واقع داريوش مهرجويي هنرمند به تمام معناست. او دغدغه‌هاي فرهنگي‌اش را نيز در حوزه كتاب و نوشتن به نوعي دنبال مي‌كند و در اين گفتار فقط با نگاهي مجمل درباره‌ سينماي اين هنرمند و فيلمسازي او حرف زدم. ٭ بازيگر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون