• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3361 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۵ مهر

اجراي ويژه نمايش بهزاد فراهاني

نابينايان به تماشاي نمايش «گل و قداره» مي‌نشينند

 

 

نمايش «گل و قداره» به كارگرداني بهزاد فراهاني، شنبه 18 مهر، ميزبان 150 نفر از نابيناياني خواهد شد كه در قالب پيشنهاد دكتر حسين خطيبي، به تماشاي اين نمايش خواهند نشست.

اين تجربه كه در آستانه روز جهاني عصاي سفيد و با مشاركت انجمن نابينايان ايران اجرا مي‌شود، در واقع نگاهي انسان‌شناسانه دارد به مقوله ديدن و نديدن و اين امر را به صورتي ملموس مورد بررسي قرار مي‌دهد.

در آغاز اجراي نمايش به مدعوين ديگر، چشم‌بندهايي داده مي‌شود كه بتوانند نمايش را مانند نابينايان حاضر در نمايش، دنبال كنند. مدعوين مي‌توانند در هر زمان از نمايش چشم‌بند خود را بر دارند و بدين‌ترتيب به درك بهتري از نديدن دست پيدا كنند.

در واقع دكتر خطيبي با اجراي اين برنامه به دنبال رسيدن به زبان مشتركي از يك رويداد، براي دو انسان بينا و نابينا است و در اين مسير مخاطب بيناي خود را آزاد مي‌گذارد تا از حق ديدن خود استفاده كرده و به بينشي نو از جريان نديدن در عين شنيدن يك نمايش برسد.

در پايان اين اجرا، پنلي با حضور دكتر حسين خطيبي، روانپزشك، علي‌اكبر جمالي، رييس انجمن نابينايان ايران و بهزاد فرهاني كارگردان نمايش گل و قداره برگزار خواهد شد و در آن به بررسي احساس تجربه شده حاضرين پرداخته مي‌شود.

بهزاد فراهاني درباره اين نمايش، مي‌گويد: ما پديده‌هاي اصيلي داريم كه هنر خودمان را به خودمان نسبت مي‌دهد؛ مثل تعزيه، تخت حوضي، هنرهاي آييني و... من شيوه بهره‌گيري مدرن از كارهاي آييني را جست‌وجو مي‌كنم. چون معتقدم كه مكاتب ما از نظر تكنيك خيلي جلوتر از برشت است و به جاهاي عالي‌تري رسيده‌ايم. من كوشش كردم آنچه كه ابزار كار تكنيك در تئاتر و بهره‌گرفته از كارهاي آييني ما است را پيدا و استفاده كنم. شما در اين اثر به صورت بنيادي تعزيه را شاهد هستيد، تخت‌حوض و شخصيت‌هاي تخت حوض را داريد و اصول از بين بردن زمان و مكان را مشاهده مي‌كنيد.

اين هنرمند در خصوص اجراي پيشنهاد دكتر خطيبي در اين اجراي ويژه، اضافه كرد: من يك بار در دانشكده دو آرتيست نابينا را در كنار دو آرتيست بينا گذاشتم و يك نمايشنامه نوشتم و كارگرداني كردم. براي من خيلي جالب بود كه آنها خيلي بهتر از من مي‌ديدند، اين «ديدن حسي» كه بيانگر تخيل فوق‌العاده اين عزيزان هست، اتفاقا با تكنيك تعزيه نمايش «گل و قداره» همراه است زيرا در تعزيه همه مي‌دانند كه به عنوان مثال حضرت عباس چطور كشته شده، اما هر كسي حضرت عباس خودش را دارد، هر كسي با ديدگاه خودش با حضرت عباس حركت مي‌كند. من فكر مي‌كنم اگر بينايان با چشم بسته در كنار نابينايان به تماشاي اين نمايش بنشينند، در پايان مي‌توان به نتيجه جالبي دست يافت.

نمايش «گل و قداره» به نويسندگي و كارگرداني بهزاد فراهاني و بازي امير مهدي‌كيا، نقي سيف جمالي، سياوش چراغي‌پور، مريم رحيمي، روژين رحيمي، نورالدين جواديان، محسن بهرامي، كاميار محبي، اصغر ماسوله، ايوب محمودنيا، حسن يارلو و بهزاد فراهاني با برداشتي آزاد از داستان «داش‌آكل» اثر صادق هدايت، از 16 شهريور سالن استاد سمندريان نمايشخانه ايرانشهر به اجرا درآمده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون