• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3128 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ آذر

زير ذره‌بين اقتصاد

انتقاد از برخورد نفتي‌ها با بخش خصوصي | رييس اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفتي، گازي و پتروشيمي با بيان اينكه بخش خصوصي مي‌تواند مشكل نقل و انتقال پول نفت را برطرف كند، گفت: بخش خصوصي با حرف نمي‌تواند دولت را در دريافت پول نفت كمك كند و در اين راستا بايد سناريويي تعريف شده و به بخش خصوصي نقش داده شود. حسن خسروجردي، درباره مشاركت بخش خصوصي براي دريافت پول نفت، به ايسنا گفت: در حال حاضر ما به صورت مستقل تلاش مي‌كنيم به طوري كه بخش خصوصي صادرات خود را ساماندهي كرده و مي‌تواند درآمد حاصل از صادرات را دريافت كند اما به دليل اينكه مشكلاتي در نقل و انتقالات پولي وجود دارد دولت نمي‌تواند همه پول حاصل از صادرات نفت را به راحتي در يافت كند. رييس اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفتي، گازي و پتروشيمي با اشاره به اينكه در اين زمينه اقدام موثري انجام نشده، گفت: به بخش خصوصي اعلام مي‌كنند كه پول نفت را پرداخت كن و سپس نفت را ببر كه اين امر منطقي نيست و ريسك بالايي براي بخش خصوصي دارد.

پيچ و مهره تحريم شل شد| رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي حضور برخي شركت‌هاي خارجي در كشور براي سرمايه‌گذاري در ايران و حضور در بازار ايران را به دليل ظرفيت بازار بزرگ كشور دانست و گفت: اين شركت‌ها با اين كار آمادگي لازم را پيدا مي‌كنند تا اگر توافقي در زمينه مذاكرات هسته‌يي رخ داد اقدامات اوليه را انجام داده باشند. علاءالدين بروجردي گفت: در حال حاضر پيچ و مهره‌هاي تحريم خيلي شل شده، همچنين نوعي عدم اعتماد به خصوص در كشورهاي اروپايي نسبت به امريكا وجود دارد. امريكا وقتي يك تحول سياسي اتفاق مي‌افتد، علاقه‌مند است تنها خودش وارد يك كشور شود يا شركت‌هاي امريكايي را وارد كشوري كند و به‌اصطلاح سر بقيه بي‌كلاه بماند. وي گفت: به همين دليل است كه ملاحظه مي‌كنيد اكثر هيات‌هاي اروپايي كه ظرف چند ماه گذشته به ايران آمدند با يك تيم اقتصادي در ايران حضور يافتند و مذاكره كردند و درست است كه به دليل مشكلات تبادل پولي و بانكي خيلي كارها را نتوانستند عملي كنند اما وقتي مي‌بينند شركت بوبينگ كه يك شركت امريكايي است به ايران مي‌آيد و مذاكره مي‌كند و قطعات مورد نياز ايران را تامين مي‌كند و همچنين ساير شركت‌هاي امريكايي به‌شدت نگران هستند كه اگر توافق صورت گيرد از بازار ايران بي‌نصيب بمانند.

آمادگي آلماني‌ها براي حضور در صنعت پتروشيمي ايران| معاون وزير نفت در امور پتروشيمي با اشاره به همكاري ايران و آلمان در دولت‌هاي هفتم و هشتم در زمينه توسعه صنعت پتروشيمي گفت: هم اكنون دو كشور خود را براي همكاري دوباره بلافاصله پس از لغو تحريم‌ها آماده مي‌كنند. عباس شعري مقدم با بيان اينكه هم اكنون دولت يازدهم تلاش زيادي براي اثبات صلح آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي در دنيا انجام مي‌دهد، گفت: حضور شركت‌هاي آلماني در ايران حكايت از اقتصاد محور بودن سياست‌هاي دولت اين كشور است. وي با تاكيد بر كيفيت بالاي محصولات آلماني به كار گرفته شده در صنعت پتروشيمي در سال‌هاي گذشته، تصريح كرد: هم اكنون به نفع اقتصاد هر دو كشور است كه همكاري‌ها در زمينه نفت، گاز و پتروشيمي ادامه يابد.

ابهام قيمت‌گذاري سوخت را رفع كنيد|عباس علي‌آبادي، مدير عامل شركت مپنا، قيمت‌گذاري سوخت براي توليد برق را يكي از مشكلات موجود در كشور دانست و تاكيد كرد: نمي‌توانيم قيمت ثابتي در اين زمينه بگذاريم. چون دنيا در حال تغييرات غيرقابل پيش‌بيني است؛ به عنوان مثال قيمت سوخت در عسلويه با تبريز يكي نيست و هر روز نيز قيمت‌ها فرق مي‌كند. وي با اشاره به اهداف اقتصاد مقاومتي گفت: ايران متعهد به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است و امروز نيز زيرساخت صنعتي و سوخت لازم براي توليد برق در كشور را داريم؛ بنابراين بايد به بحث صادرات برق نيز توجه شود و اين در حالي است كه سياست دقيق و شفافي در اين زمينه وجود ندارد كه ضرورت دارد براي حل مشكلات و صادرات برق از هم اكنون وارد شد.

دولت براي افزايش قيمت نان يارانه بدهد| عضو كميسيون كشاورزي با بيان اينكه دولت براي جلوگيري از افزايش قيمت شير براي مصرف‌كننده، بخشي از هزينه‌ها را از طريق پرداخت يارانه تامين كرده، گفت: براي جبران بخشي از افزايش هزينه‌ها، دولت مي‌توانست از طريق پرداخت يارانه عمل كند. محمدتقي‌ توكلي در مورد اينكه چرا در مقابل افزايش 10 درصدي قيمت گندم، قيمت نان 30 درصد افزايش يافت، گفت: هر توليدي داراي هزينه‌هاي مختلف است كه اين هزينه‌ها با افزايش تورم افزايش مي‌يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون