• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3381 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ آبان

چرا انتخابات تركيه مهم است؟

 

امره پكر/ تركيه روز يكشنبه براي دومين بار در شش ماه گذشته به پاي صندوق راي مي‌رود، در حالي كه اين عضو ناتو با تهديد امنيتي در مرزهايش مواجه است.

نتيجه انتخابات در ماه ژوئن چه بود؟

حزب عدالت و توسعه، حزب نخست وزير تركيه؛ احمد داوود اوغلو (AKP) پس از 13 سال در اختيار داشتن اكثريت در پارلمان نتوانست اين نتيجه را تكرار كند و اكثريت را از دست داد. در مقابل حزب دموكراتيك خلق كردي (HDP) براي نخستين بار با دو برابر كردن آراي خود وارد پارلمان شد. در نتيجه احزاب تركيه براي نخستين بار پس از انتخابات 1999، مجبور به انجام مذاكرات ائتلاف و مهار رييس‌جمهور رجب طيب اردوغان براي انتقال قدرت اجرايي از پارلمان به دفتر تشريفاتي خود شدند.

چرا انتخابات به دور دوم كشيد؟

اردوغان مانع ايجاد يك دولت اقليت يا ائتلافي شد. او مي‌گويد: اين اقدام براي جلوگيري از بي‌ثباتي تركيه است. اما احزاب مخالف اردوغان معتقدند كه او با به شكست كشاندن مذاكرات ائتلاف، در تلاش براي بازگرداندن متحدان خود در حزب عدالت و توسعه به قدرت است. اردوغان از بنيانگذاران حزب عدالت و توسعه است كه به مدت 12 سال نيز تا انتخابات رياست‌جمهوري آگوست 2014، نخست وزير تركيه بود. شكست حزب عدالت و توسعه در انتخابات ژوئن توانايي‌هاي او را براي كنترل دولت و نفوذ در پارلمان محدود مي‌كند.

آنچه در طول شش ماه گذشته اتفاق افتاده است؟

در ميان عدم ثبات سياسي، ارزش ليره و اعتماد به اقتصاد تركيه كاهش يافته است. در دو حمله داعش به تركيه دست‌كم 135 نفر در سوروچ و آنكارا كشته شدند. در همين حال، آتش بس دو ساله با حزب جدايي طلب كارگران كردستان (PKK) پايان يافته و مقامات امنيتي تركيه مقابله با صدها تن از شهروندان، مقامات امنيتي و شبه نظاميان كرد را آغاز كردند. دولت موقت در اين مدت وارد دو جبهه جنگ با داعش و پ ك ك شده است.

واكنش سياسي به تحولات چه بود؟

احزاب مخالف دولت و اردوغان را به راه‌اندازي جنگ با هدف افزايش حمايت ناسيوناليست‌ها از حزب عدالت و توسعه پيش از برگزاري انتخابات زودهنگام با استفاده از نگراني‌هاي امنيتي متهم مي‌كنند. دولت و اردوغان نيز حزب طرفدار كردها را به حمايت از تروريسم پ ك ك و ديگر احزاب مخالف را به سوءاستفاده از آشفتگي سياسي براي منافع خود متهم مي‌كنند.

چقدر اين تحولات آرا را تحت تاثير قرار داده است؟

نظر سنجي از افكار عمومي نشان مي‌دهد كه تهديدات امنيتي و وخامت اوضاع اقتصاد كمي به تغيير نظر راي‌دهندگان منجر شده است. براساس يك نظر‌سنجي، حمايت از داوود اوغلو به 42 درصد افزايش يافته است كه در مقايسه با ژوئن تنها يك درصد افزايش دارد و اين يعني در انتخابات زودهنگام نيز هيچ حزبي نمي‌تواند اكثريت را از آن خود كند. سكولارهاي حركت ملي نيز ممكن است سهم خود را از 25درصد به 27درصد
افزايش دهند، در حالي كه ملي گرايان و قانونگذاران طرفدار كردها احتمالا بخشي از آراي خود را از دست داده و به‌طور مشترك حدود يك چهارم از كرسي‌هاي پارلمان را كسب كنند. با اين حال شانس يك ائتلاف بزرگ بين حزب عدالت و توسعه و حزب جمهوريخواه خلق وجود دارد، مگر اينكه داوود اوغلو يك پيروزي غافلگير‌كننده به دست آورد.

منبع: وال استريت ژورنال

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون