• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3381 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ آبان

معاون مالي و اداري سازمان تامين اجتماعي درباره تاخير در پرداخت حقوق بازنشستگان به «اعتماد» توضيح داد

بازنشستگان تا پايان سال هر ماه سه روز ديرتر حقوق مي‌گيرند

اعتماد| از پنجم آبان ماه كه خبري از پرداخت حقوق مستمري بگيران و بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي نشد، چشمان نگران بسياري به اين سازمان دوخته شد، برخي هم شال و كلاه كردند و راهي سازمان شدند تا ببينند دليل تاخير در واريز حقوق و مستمري‌شان چيست. مراجعان بايد جواب‌شان را در جدول «زمان‌بندي نظام پرداخت متمركز حقوق بازنشستگان و مستمري بگيراني كه از بانك رفاه حقوق خود را دريافت مي‌كنند»، مي‌جستند. جدولي كه خبر از تعويق ماه به ماه در پرداخت حقوق مي‌دهد. مستمري‌بگيران و بازنشستگاني كه بر اساس سيستم پرداخت بر اساس حروف الفبا از پنجم تا نوزدهم هر ماه حقوق دريافت مي‌كردند حالا بر اساس جدول اعلامي سازمان تامين اجتماعي از آبان تا اسفند، هر ماه با سه روز تاخير در پرداخت حقوق مواجه خواهند شد تا به گفته مسوولان اين سازمان از ابتداي فروردين سال 95 روز دريافت حقوق‌شان ثابت شود. از ابتداي سال جاري انتشار اخبار مبني بر تاخير در پرداخت حقوق بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي، پرداخت نشدن مابه‌التفاوت افزايش حقوق فروردين و بدهي۹۰هزار ميليارد توماني دولت به سازمان تامين اجتماعي سبب شد تا هر گونه تاخير و تعلل در پرداخت حقوق سبب نگراني عميق جمعيت بازنشستگان و مستمري‌بگيران كشور شود. رييس كانون عالي بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي خردادماه امسال با اشاره به اينكه دو ميليون و ۷۰۰ هزار بازنشسته تامين اجتماعي هستند، گفت: «ماهيانه فقط دو هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان صرف پرداخت حقوق به اين افراد مي‌شود در حالي كه اين سازمان براي پرداخت حقوق و معوقات بازنشستگان با مشكلاتي مواجه است. » اما حالا تلاش سازمان اجتماعي بر اين است كه تعويق‌هاي سه روزه در پرداخت حقوق را در قالب طرح نظام متمركز پرداخت توضيح دهد. سايت تامين اجتماعي، سامانه تلفن گوياي نداي تامين (1420) و شماره پيامك 1000142 را براي آگاهي از برنامه زمان‌بندي پرداخت حقوق اعلام كرده است تا اين تغييرهاي ماه به ماه در پرداخت حقوق به پاي تاخير تامين اجتماعي گذاشته نشود. رحيم اردلان، معاون اداري و مالي سازمان تامين اجتماعي در گفت‌وگو با «اعتماد» از دلايل اين تصميم و ايجاد تغييراتي در سيستم پرداخت حقوق مي‌گويد.

در مورد جابه‌جايي ماه به ماه حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران كه گويا با عنوان طرح نظام پرداخت متمركز در حال اجراست كمي توضيح مي‌دهيد؟ دليل اين تعويق ماهانه در حقوق‌ها چيست؟

واريز حقوق مستمري بگيران تامين اجتماعي همه‌ماهه از پنجم شروع مي‌شد و تا بيست و هفتم ادامه داشت. الان سازمان تصميم گرفته كه پرداخت‌ها را به صورت متمركز و از طريق دفتر مركزي سازمان انجام دهد به همين خاطر بايد سعي كنيم اين پرداخت‌هايي كه بر اساس حروف الفبا صورت مي‌گرفت را در هر ماه سه روز به عقب بيندازيم تا پايان اسفند ماه و بعد از ابتداي سال 95 پرداخت‌ها را به صورت متمركز انجام دهيم. تامين اجتماعي براي انجام اين كار چند هدف دارد: اول ايجاد عدالت در پرداخت‌ها هست تا همه اعضاي تحت پوشش به هم نزديك‌تر شوند. موضوع دوم انضباط مالي براي سازمان است، چون به هر حال پرداخت هر روزه حقوق از پنجم تا بيست و هفتم هر ماه اصلا به لحاظ مالي ايده‌آل نيست. اين طرح حروف الفبايي زماني انجام شد كه هنوز بانك‌ها خيلي الكترونيك نشده بودند و كارت‌هاي شبكه شتاب خيلي معمول نبود و چون مستمري‌بگيران هر ماه جلوي بانك‌ها تجمع مي‌كردند و شلوغ مي‌شد در سال‌هاي 84 و 85 تصميم بر پياده كردن سيستم حروف الفبايي شد اما الان در تامين اجتماعي سعي داريم كه مراجعات حضوري را به دفاترمان كمتر كنيم تا سهولت بيشتري در انجام كارها باشد، همين است كه به خصوص در دو سال گذشته به سمت مكانيزه شدن حركت كرده و حجم انبوهي از مراجعات ما كاهش يافته و بخشي از اين موضوع نظام متمركز پرداخت هم به همين مساله باز مي‌گردد.

حالا مستمري بگيري كه در پنجم ماه حقوقش را دريافت مي‌كرد در آبان روز هشتم اين حقوق را گرفت و در آذر ماه يازدهم، در دي ماه چهاردهم، در بهمن ماه هفدهم و در اسفند بيستم. از آن به بعد حقوق را به صورت متمركز در همين تاريخ دريافت مي‌كند.

مساله ديگر از ميان رفتن برخي موارد همپوشاني است كه با اين طرح كلا از ميان مي‌رود. به عنوان مثال يك سري افراد هستند كه هم مستمري بگير ما بودند و هم مثلا در يك استان ديگر بيمه بيكاري از سازمان دريافت مي‌كردند. حالا چون پرداخت مستمري بر اساس كد ملي صورت مي‌گيرد ديگر امكان چنين كاري وجود ندارد.

يعني تخلفات مالي را از ميان مي‌بريد.

بله، كساني كه به ناحق بر سر سفره بازنشستگان نشسته بودند به اين وسيله حذف مي‌شوند.

چطور به اين سيستم جابه‌جايي سه روزه در هر ماه رسيديد؟

ما جلساتي با كانون‌هاي بازنشستگي داشتيم چون احتمال مي‌داديم كه مستمري بگيران ما پرداخت اقساط وام داشته باشند و نبايد يكباره دچار مشكل شوند. سعي كرديم اين سيستم جابه‌جايي سه روزه را در پيش بگيريم تا آهسته آهسته به تغيير تاريخ پرداخت عادت كنند. 14 گروه مستمري بگيران و بازنشستگان ما كه از پنجم تا نوزدهم هر ماه از طريق بانك رفاه حقوق خود را دريافت مي‌كردند جمعيت هدف ما هستند. با بانك رفاه هم صحبت كرده‌ايم كه اگر از اين گروه با ديركرد در پرداخت اقساط وام مواجه شدند جريمه براي‌شان در نظر نگيرند تا اين سيستم متمركز به صورت كامل جا بيفتد. همه اينها براي اين است كه در زندگي مستمري‌بگيران مشكلي ايجاد نشود براي همين يك مرتبه پرداخت حقوق‌ها را به بيستم ماه منتقل نكرديم.

سيستم اطلاع‌رساني به چه صورت است. جدولي كه ما از سازمان تامين اجتماعي گرفتيم شايد براي بسياري از مستمري بگيران چندان توجيه‌كننده و روشن نباشد. آيا همه در جريان اتفاقات و تغييرات در سيستم پرداخت حقوق هستند؟

ما اول مديران و كانون‌هاي بازنشستگان را توجيه كرديم، به سراغ روساي بانك‌ها و شعب تامين اجتماعي سراسر كشور رفتيم و بعد از طريق رسانه‌ها وارد عمل شديم و همايش‌هايي را در شعب كانون‌هاي بازنشستگي در كشور براي اطلاع‌رساني برگزار كرديم يعني تمامي مراجعي كه بازنشستگان ممكن است به آنها مراجعه كنند در جريان كامل طرح هستند و مي‌توانند آن را توضيح دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون