• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3381 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ آبان

كوچ تاريخي بانوي هفت هزار ساله تهران به موزه ملي

10 ماه مي‌گذرد از كشف تاريخي و البته تصادفي اسكلتي كه در محله مولوي از زير خاك بيرون آمد و تاريخ تهران را تغيير داد. حالا خبرها مي‌گويند اسكلت كشف شده در اين محوطه باستاني قرار است به موزه ملي ايران منتقل شود. حميده چوبك رييس پژوهشكده باستان‌شناسي روز گذشته با اعلام اين خبر گفت: «ما در چند ماهه اخير تلاش كرديم تا حفاظت از اسكلت بانوي 7هزار ساله را در محل انجام دهيم تا شرايط براي ساخت سايت موزه فراهم شود. پس از بررسي‌هاي بيشتر مشخص شد كه به دليل قرار گرفتن محل كشف اسكلت در بافت شهري و مركز شهر امكان حفاظت كامل اثر و همچنين فراهم ساختن امكانات فني ساخت سايت موزه به صورت همزمان ميسر نيست. بنابراين تصميم اين شد كه تا زمان ايجاد سايت موزه، اسكلت به موزه ملي منتقل شده و در حوزه فرهنگي چشمه علي قرار داده شود.» به گفته رييس پژوهشكده باستان‌شناسي اسكلت بانوي هفت هزار ساله تهران پس از مطالعات لازم فني و تخصصي براي ايجاد سايت موزه و همچنين ادامه كاوش‌ها به محل اصلي خود بازگردانده خواهد شد.

همچنين رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي كشور در رابطه با زمان انتقال اين اسكلت به موزه ايران باستان گفت: «سعي مي‌كنيم تا پايان اين هفته امكاني را فراهم كنيم كه اين اسكلت از محل كاوش به موزه ملي منتقل شود.» سيد محمد بهشتي در مورد سرنوشت اسكلت دومي كه در اين محوطه كشف شده بود هم به «اعتماد» گفت: «هنوز مراحل حفاري اسكلت دوم به اتمام نرسيده و در نتيجه تصميمي هم در مورد آن گرفته نشده است.»

آذرماه سال گذشته بود كه يكي از دانشجوياني كه در محل حفاري‌هاي آب و فاضلاب منطقه مولوي حضور داشت، اسكلت را در محل حفاري شناسايي كرد و همين اتفاق پاي هيات‌هاي باستان‌شناسي را به مولوي كشاند. اسكلتي كه بعد از ماه‌ها تحقيق و پژوهش مشخص شد كه هفت هزار سال قدمت دارد و همين نتيجه از پژوهش‌هاي صورت گرفته، تاريخ سكونت تهران را تقريبا دو برابر به عقب برد. تمدن قيطريه كه كشف شد محققان متوجه شدند كه تاريخ سكونت در تهران محدود به شهرري نبوده و حدود سه هزار سال قدمت دارد. سال‌ها تهران شهري سه هزار ساله بود اما بعد از اينكه اسكلت بانويي در مولوي سر از خاك برآورد باز هم تاريخ تغيير كرد و باستان‌شناسان تاريخ تهران را با استناد به وجود اين اسكلت، هفت هزار سال تخمين زدند. در فاصله كمي از كشف اول، اسكلت دومي هم در نزديكي محل كشف اوليه سر از خاك بيرون آورد كه مهر تاييدي بود بر وجود محوطه‌اي باستاني در محله مولوي تهران. هرچند در ابتدا شك و شبهه‌هايي از جانب برخي پژوهشگران مطرح مي‌شد، اما آزمايش‌هاي ژنتيكي اين شبهات را به كلي برطرف كرد و نام اسكلت كشف شده در اين ترانشه به «بانوي هفت هزار ساله» معروف شد. در هفته‌هاي گذشته رسانه‌ها گزارش‌هايي را منتشر كردند مبني بر اينكه محوطه‌اي كه مسوولان سازمان ميراث فرهنگي قول سايت موزه شدنش را داده بودند، شرايط مناسبي براي نگهداري از اين كشف تاريخي ندارد و همين موضوع باعث شد تا مسوولان تصميم به انتقال اين اسكلت به موزه ايران باستان بگيرند تا زماني كه شرايط نگهداري آن در سايتي كه محل كشف آن بوده فراهم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون