• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3390 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ آبان

نتانياهو به رابطه امريكا و اسراييل صدمه بيشتري مي‌زند

 

دنا ميلبانك / بنيامين نتانياهو، نشاني از پشيماني از خود نشان نمي‌دهد. اوايل سال جاري، نخست وزير اسراييل پس از 70 سال حمايت ايالات متحده از اسراييل، وارد يك مساله سياسي حزبي در امريكا شد. او در سخنراني خود در كنگره، با باراك اوباما و توافق هسته‌اي ايران به‌شدت وارد تقابل شد. سه هفته پيش او در يك سخنراني خود مدعي شد يك عالم فلسطيني به هيتلر پيشنهاد نابودي يهوديان را داده بود.

دو هفته پيش هم او از سرزنش معاون وزير خارجه خود براي سخني كه گفته بود، امتناع كرد. او گفته بود «روياي من اين است كه پرچم اسراييل بر فراز كوه معبد نصب شود»، يعني جايي كه مسجد الاقصي قرار دارد. هفته گذشته نيز او كسي را به عنوان رييس ديپلماسي عمومي خود منصوب كرد كه اوباما را ضد يهود ناميده بود و گفته بود هوش جان كري، وزير خارجه امريكا قد يك كودك 12 است.

حالا بنيامين نتانياهو در امريكا، كمي قبل از ديدار با باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا در دفتر بيضي، از يك گروه نومحافظه‌كار در موسسه «اينتر پرايز امريكا» نشان افتخار مي‌گيرد، در حالي كه اين گروه عليه دولت باراك اوباما است. پذيرش اين جايزه در مقابل ديك چني و آنتونين اسكاليا، از گروهي كه رهبر آن جفري گلدبرگ است، يعني نتانياهو تصميم دارد اوباما را دور بزند.

ملاقات در كاخ سفيد هم پرتنش و سرسري بود. اوباما و نتانياهو بر خلاف معمول كنفرانس خبري برگزار نكردند. كاخ سفيد تنها اجازه داد گروه كوچكي از روزنامه‌نگاران از بيانيه تجاري اوباما و نتانياهو تصويربرداري كنند. اوباما، به سخت بودن عبور از عدم توافق درباره توافق هسته‌اي اذعان كرد. اما او با حالت تدافعي گفت: «ما بايد همكاري‌هاي اطلاعاتي و نظامي دو طرف را كه ريشه تاريخي دارد، نزديك كنيم. » نتانياهو از توافق ايران نام نبرد، اما به جاي آن، در مورد ارزش‌هاي مشترك، منافع مشترك و سرنوشت مشترك گفت.

ظاهرا حتي نتانياهو، يا كساني كه همراه او بودند تشخيص ندادند كه او چقدر به اين رابطه آسيب زده است. پس از اعلام موافقت او با جايزه موسسه «اينتر پرايز»، براي نتانياهو سخنراني در مركز ليبرال براي پيشرفت امريكا هم پيش‌بيني شده است.

هرچند نظرسنجي از يهوديان امريكا مشكل است و يك نظرسنجي انجام شده در ماه سپتامبر از سوي كميته يهوديان امريكا خيلي شفاف نيست، اما اين نظرسنجي نشان مي‌دهد كه نيمي از پاسخ‌دهندگان يهودي امريكا از توافق هسته‌اي ايران حمايت مي‌كنند. 52 درصد از پاسخ‌دهندگان نيز گفته‌اند روابط امريكا و اسراييل بدتر هم مي‌شود و تنها پنج درصد گفته‌اند كه اين رابطه بهتر مي‌شود.

تقسيم اسراييل توسط نتانياهو تشديد شده و اين نگران‌كننده است و اين به نفع كساني است كه دوست اسراييل نيستند. بيش از 50 نفر آنها زماني كه نتانياهو به كاخ سفيد آمد، بيرون كاخ ايستاده بودند. رهبري گروه ضد جنگ؛ «ائتلاف انسور» از جمله گروه‌هاي «كد پينك» و «جانبازان صلح»، نشان‌هايي در دست داشتند كه تاكيد داشتند؛ «نتانياهو جنايتكار جنگي است»، «همه كمك‌ها به اسراييل بايد متوقف شود» و « اسراييل بايد تحريم شود».

بريان بكر، هماهنگ‌كننده اين ائتلاف كه از طريق بلندگو صحبت مي‌كرد، گفت: يك تغيير در نگرش امريكا در قبال اسراييل و سياست‌هاي آن و كمك ايالات متحده به اسراييل به وجود آمده است. اسراييل در سال‌هاي اخير تروريست شده است. به گفته او، اين به آن معني است كه اكنون بسياري از مردم، از جمله بخش گسترده‌اي از جامعه يهوديان امريكا، از دادن يك چك سفيد به اسراييل انتقاد دارند.

اكنون رفتارهاي ضد اسراييلي به‌شدت مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد. مثلا قرار دادن ميكروفن از سوي بكر، در اختيار خاخام داود وايس كه از يهوديان ارتدوكس است و با موجوديت اسراييل مخالف است. وايس، در لباس يك يهودي حسيدي، با استفاده از پلت فرم «ائتلاف انسور» درخواست حذف اسراييل را مطرح مي‌كند، چرا كه دولت يهودي موجب ايجاد رودخانه بي‌پايان از خونريزي مي‌شود.

منبع: واشنگتن پست

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون