• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3391 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۱ آبان

غلامعلي خوش‌رودر گفت‌وگو با «اعتماد»:

مذاكره ايران و امريكا تنها حلال مشكلات منطقه نيست

گروه ديپلماسي| «مذاكره دوجانبه ايران و امريكا به تنهايي كاري از پيش نخواهد برد.» اين جمله‌اي است كه غلامعلي خوش‌رو، سفير و نماينده دايم ايران در سازمان ملل در گپ و گفتي كوتاه در غرفه «اعتماد» در نمايشگاه مطبوعات بر زبان آورد. معاون سابق وزير امور خارجه در دولت اصلاحات در پاسخ به اين سوال «اعتماد» كه به نظر مي‌رسد در فضاي پسابرجام، فضايي براي همكاري‌هاي ايران و امريكا در قالب مذاكرات چندجانبه براي حل و فصل مسائل منطقه‌اي گشوده شده است، گفت: حل و فصل مسائل منطقه‌اي بدون توجه به دلايل ايجاد و شكل‌گيري اين مسائل ممكن نيست. حتي اگر ايران و امريكا هم در خصوص اين مسائل با هم رايزني‌هايي داشته باشند به معناي حل اين مسائل و بحران‌هاي منطقه‌اي نخواهد بود. بايد به بررسي دلايل ايجاد اين مسائل پرداخت و علل ايجاد اين مسائل را ريشه‌يابي كرد. به نظر من تغييرات استراتژيكي كه در منطقه رخ داد تعدادي از كشورهاي عرب منطقه‌اي را دچار رقابت ناصحيحي با ايران كرده است و اين كشورها فكر مي‌كنند از طريق مداخله در ساير كشورها مي‌توانند با نفوذ ايران مقابله كنند. اين رويكرد از ابتدا غلط و ناصحيح بوده است و ما بايد اين رويكرد را تغيير دهيم. از سوي ديگر اين يك حقيقت است كه طرف‌هايي كه خود در بحران‌آفريني مداخله داشته‌اند نمي‌توانند در حل بحران به تنهايي كاري انجام دهند. بحران شيوع تروريست و خشونت از شمال آفريقا تا خاورميانه و خاوردور در حال گسترش است و بيش از اينكه بخواهيم بر مذاكره دو كشور تمركز كنيم بايد به علل ايجاد شكل‌گيري اين بحران‌ها متمركز باشيم.

خوش‌رو كه در سال نخست دولت تدبير و اميد به عنوان سفير ايران به برن اعزام شده بود در ادامه افزود: البته چارچوب‌هايي هم براي حل مسائل مي‌توان در نظر گرفت؛ مسائلي مانند پيشبرد فرآيندهاي دموكراتيك، مبارزه با خشونت و افراط‌گرايي به خصوص پيكارگران خارجي، قطع كمك به گروه‌هايي كه صلح و ثبات را در منطقه به هم ريخته‌اند. تمام طرف‌هاي درگير در مسائل منطقه‌اي بايد توجه داشته باشند كه خاورميانه، منطقه بسيار بي‌ثباتي است و حساس. با اين بي‌ثباتي اگر به داد منطقه نرسيم ممكن است شاهد شكل‌گيري فجايع بيشتري هم باشيم. اين وظيفه همه كشورهاست كه براي عبور از اين بحران چاره‌انديشي كنند. سازمان ملل تاكنون چندين قطعنامه براي مبارزه با خشونت و تروريست داشته است اما براي كاربردي بودن اين قطعنامه‌ها تمام طرف‌ها بايد در اين زمينه با هم همكاري‌هايي داشته باشند، عراق نبايد در اشغال داعش باشد و كساني كه به داعش كمك كردند و از بيرون منطقه در بحران دست دارند بايد مسووليت‌هاي خود در مبارزه با تروريست را به جا آورند. از سوي ديگر اقدام كليدي ديگر اين خواهد بود كه كشورهاي متفاوت بايد روابط خود را با سازمان‌هاي تروريستي قطع كنند. نبايد گذاشت كه كشوري براي مبارزه با نفوذ ايران دست به هر اقدامي در منطقه بزند.

ايران بايد بر افكار عمومي امريكا اثرگذاري داشته باشد

نماينده دايم ايران در سازمان ملل در ادامه در پاسخ به اين سوال كه تاثير توافق هسته‌اي بر نگاه مردم امريكا به ايران را چگونه ارزيابي مي‌كنيد، گفت: توافق هسته‌اي تاثير خوبي بر ذهن نخبگان امريكايي داشته است. متاسفانه به دليل تبليغاتي كه عليه ايران در امريكا در جريان است نظر افكار عمومي عامه در امريكا عليه توافق هسته‌اي ايران برگردانده شد. در ابتداي شكل‌گيري توافق هسته‌اي ميزان اقبال عمومي از اين توافق حدود 80 درصد بود، اما زماني كه بحث‌هاي كنگره مطرح شد و نمايندگان كنگره به نحو بسيار افراطي در خصوص خطرات ايران صحبت كردند، نظر افكار عمومي برگردانده شد. لابي‌هاي گسترده‌اي صورت گرفت، تيزرهاي تبليغاتي عليه اين توافق پخش شد و منفي‌بافي‌هاي بسياري عليه ايران صورت گرفت كه همگي تا حدودي بر نظر افكار عمومي تاثير گذاشته است. با اين‌همه تا آنجايي كه من در جريان هستم انديشكده‌هايي كه مستقلانه رفتار مي‌كنند، كليساها و رجل مذهبي و حتي شخصيت‌هايي مانند پاپ كه در سازمان ملل سخنراني كرد و شاه‌بيت صحبت‌هاي وي هم حمايت از برنامه هسته‌اي ايران بود همگي حامي اين توافق هستند. دليل حمايت از توافق هسته‌اي هم اين است كه در نتيجه اين مذاكرات يك مساله بين‌المللي بدون شليك گلوله‌اي از طريق مذاكره حل و فصل و راهي براي تعامل گشوده شد. اين موقعيت بسيار ممتازي است و ما هم بايد روي افكار عمومي در داخل امريكا كار كنيم. خوشبختانه جامعه ايراني‌هاي مقيم امريكا به خوبي از اين توافق حمايت كردند. ايران هم بايد در اقدام‌هايي مديريت‌شده برنامه‌ريزي كند كه با جامعه و افكار عمومي امريكا بيشتر صحبت كند و سعي كنيم كه شناخت واقعي از ايران به اين جامعه بدهيم. شناختي كه وجود دارد بسيار مخدوش و يكجانبه و ناعادلانه است. ما نياز داريم تصوير واقعي از ايران را نشان دهيم و اميدوار هستيم كه با كم شدن تحريم‌ها بتوانيم بهتر ايران را معرفي كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون