• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3392 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۳ آبان

حدادعادل در اختتاميه نمايشگاه مطبوعات:

از بازداشت روزنامه نگاران خوشحال نيستم

تمام شد؛ بيست و يكمين فستيوال مطبوعات كه با سخنان آتشين رييس‌جمهور حسن روحاني در مورد رسانه‌هاي منتقد و عملكردشان آغاز شده بود، با سخنراني حداد عادل پيرامون دستگيري چند روزنامه‌نگار قبل از شروع نمايشگاه، پايان يافت.روز گذشته طي مراسمي مهر پايان به فعاليت نمايشگاه بيست و يكم خورد. حداد عادل به عنوان سخنران ويژه مراسم ابتدا در مورد نقش رسانه‌ها در گسترش زبان فارسي سخناني را ايراد كرد و سپس به سراغ روزنامه‌نگاران دستگير شده رفت و گريزي هم به انصراف برخي رسانه‌ها از حضور در نمايشگاه زد.حداد عادل در ابتداي سخنانش در مورد اهميت زبان فارسي گفت: «اگر از من بخواهند يك تعريف منطقي از ملت ايران بدهم، مي‌گويم زبان فارسي جزو مهمي از هويت ملي ما ايرانيان است و دلبستگي ما به زبان فارسي فراجناحي است.»

رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در مورد ارتباط رسانه‌ها و زبان فارسي هم گفت: رسانه به ويژه مطبوعات ابزارشان زبان است؛ اگر رابطه زبان با رسانه قطع شود، رسانه‌اي وجود نخواهد داشت. هيچ حرفه‌اي به اندازه مطبوعات از زبان استفاده نمي‌كند و نسبت به زبان مسووليت ندارد.

حداد عادل در مورد مطبوعات و نقشي كه در جامعه دارند، گفت: «رسانه به ويژه مطبوعات يك نماد و شاخص است. ما مطبوعات را به منزله نبضي مي‌دانيم كه وضع ضربان آن نبض، نشانه سلامت يا بيماري است. مطبوعات امري است كه شاخص بسياري از آرمان‌ها و ارزش‌هاي ما در جامعه است. وضع رسانه‌ها در شرايط فعلي شاخصي است براي نشان دادن درجه آزادي در جامعه كه از اهداف اصلي انقلاب همين آزادي بوده و جلوه اين آزادي در مطبوعات است.

وضع مطبوعات نشانه و آيينه توجه جامعه به عقلانيت، تفكر و خردمندي است و غير از آن، نشان دهنده توجه و اخلاق و ارزش‌ها و انصاف است.رسانه شاخصي است براي قانونمداري، چون آزادي بدون قانونمداري مفيد نخواهد بود. آزادي و قانون دوروي يك سكه‌اند.»

در پايان حداد عادل اشاره‌اي به دستگيري چند روزنامه‌نگار قبل از نمايشگاه كرد و گفت: در طول برگزاري نمايشگاه يكي از خبرهايي كه منتشر شد دستگيري تني چند از روزنامه‌نگاران بود، به عللي كه ذكر شد و گفتند خارجي در آنها طمع بسته و يك برنامه‌اي براي آنها داشته‌اند. اين نكته ممكن است سوال ايجاد كند و بعضي هم انتقاد كنند. طبيعي است كه هيچكس دوست ندارد كسي دستگير، زنداني و متهم شود. بنده هم از نفس اينكه چنين اتفاقي افتاده، استقبال نمي‌كنم، آما شرايط كشور ما شرايط انقلاب، شرايط منطقه و جايگاهي كه ايران در دفاع از حق‌طلبي و مخالفت با سياست‌هاي سلطه‌گرانه رژيم صهيونيستي دارد به ايران يك وضعيت خاصي بخشيده و دشمنان از اين وضع راضي نيستند و برنامه دارند.بعيد ندانيم كه آنها به فكر سوءاستفاده از يك رسانه يا بعضي از روزنامه‌نگاران افتاده باشند. نفس اين مطلب عجيب نيست. ما يادمان هست كه اين اتفاق قبل از 28 مرداد هم افتاده است. هر وقت كه مي‌خواستند در ايران كاري كنند مي‌رفتند سراغ روزنامه‌نگاران. بنابراين كل مطلب امر محالي نيست اما اينكه اين اتفاق افتاده يا نه؟ طبيعي است كه ما نمي‌توانيم اظهارنظري كنيم. فقط از قوه قضاييه بخواهيم مطابق قانون به اين امر رسيدگي كند.

در پايان حداد عادل اشاره‌اي هم به انصراف اعتراض‌آميز برخي رسانه‌ها و عدم حضورشان در نمايشگاه كرد و گفت: برخي مطبوعات در اين نمايشگاه شركت نكردند، در مورد آنها از دكتر انتظامي خواهشمندم كه با اين دوستان صحبت كنند و دلايل آنها را بشنوند. مناظره‌اي برگزار كنند، اگر گله‌اي هست گفته شود و مردم توضيح آنها و معاون مطبوعاتي را بشنوند.

همچنين در حاشيه نمايشگاه حداد عادل رييس فراكسيون اصولگرايان، با بيان اينكه بعضي از نقدها را منصفانه و بعضي از پاسخ‌ها را مسوولانه نمي‌دانيم، گفت: خيلي وقت‌ها پاسخ داده نمي‌شود و خيلي وقت‌ها هم پاسخ‌هايي كه داده مي‌شود با دشنام همراه است. او گفت: نمايشگاه مطبوعات در كشور ما جاي خود را باز كرده و با بيست‌ويك سال سابقه حكايت از زنده بودن فعاليت مطبوعاتي و نشاط مطبوعات در كشور ما دارد. حدادعادل در پاسخ به اين سوال كه شعار اين دوره از نمايشگاه نقد منصفانه و پاسخ مسوولانه بود، فكر مي‌كنيد اين موضوع چقدر در مطبوعات ما نهادينه شده است، گفت: از وضعيت فعلي راضي نيستيم؛ يعني هم بعضي از نقدها را منصفانه نمي‌بينيم و هم بعضي از پاسخ‌ها را مسوولانه نمي‌دانيم. رييس فراكسيون اصولگرايان گفت: خيلي وقت‌ها پاسخ داده نمي‌شود و خيلي وقت‌ها هم پاسخ‌هايي كه داده مي‌شود با دشنام همراه است به جاي اينكه توجه شود لذا هر دو طرف بايد توجه كنند. وي تاكيد كرد: موضع ايران در مورد سوريه كاملا منطقي است و من اطمينان دارم كه مورد پشتيباني ملت سوريه و مردم آزاده جهان نيز است. حدادعادل با بيان اينكه شركت يا عدم شركت ايران در نشست صلح سوريه نهايي نشده است، تصريح كرد: اگر ايران برود مواضع خود را مطرح مي‌كند و در برابر خواسته غيرمنطقي ديگران تسليم نمي‌شود.

فرصتي براي ارتباط رسانه‌ها و مخاطبان

در ادامه اين مراسم حسين انتظامي، معاون مطبوعاتي وزير ارشاد در رابطه با برگزاري نمايشگاه گفت: اين يك هفته كه گردهمايي سالانه رسانه‌هاست فرصتي براي ارتباط رسانه‌ها و مخاطبان و همچنين قدرداني مسوولان از فعاليت يك ساله رسانه‌ها به وجود مي‌آورد. شعار اين نمايشگاه نقد منصفانه و پاسخ مسوولانه بود. در زمينه پاسخ مسوولانه هيچ فرآيندي بهتر و موثرتر از اجراي دقيق انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات مطابق قانون نيست؛ هر چيزي كه براي شهروندان حق ايجاد مي‌كند دستگاه‌هاي دولتي و خصوصي بايد منتشر كنند و در صورت مراجعه شهروندان در اختيار آنها بگذارند. تنها در اين صورت است كه مي‌توانيم از فساد جلوگيري كنيم.همچنين وكيلي، رييس انجمن مديران روزنامه‌هاي غيردولتي كشور در اين مراسم گفت كه در يك سال گذشته تعدادي روزنامه جديد به خانواده مطبوعات افزوده شد كه در نمايشگاه حضور داشتند، گرچه تعدادي از دوستان خوب قديمي‌‌مان ما را از حضورشان بي‌بهره كردند و اين در صورتي است كه نمايشگاه بايد فرصتي براي نقد باشد و اگر كسي انتقادي دارد بهترين فضا براي طرح آن، نمايشگاه است.به گفته او براي نمايشگاه امسال وزارت ارشاد تخفيف‌هاي ويژه در واگذاري بخش‌هاي مختلف نمايشگاه به بخش خصوصي و شركت‌كنندگان شهرستاني در نظر گرفته بود كه شامل تخفيف 50درصدي براي رسانه‌هاي بخش خصوصي و 75درصدي براي نشريات شهرستاني بود. در پايان اين نمايشگاه از رسانه‌هايي همچون روزنامه خراسان، خبرگزاري ايسنا، روزنامه شهروند و ماهنامه مهرنامه تجليل شد.

 

در حاشيه روز پايان

بيست و دومين روز آبان آخرين روز از برگزاري بيست و يكمين نمايشگاهي بود كه به بهانه آن مطبوعاتي‌ها و اهالي رسانه گرد هم آمدند تا توانمندي‌ها و خلاقيت‌ها و نوآوري‌هاي‌شان را در عرصه رسانه با هم به اشتراك بگذارند هر چند كه در نمايشگاه مهم‌ترين اتفاق غرفه‌ها انتشار عكس‌ها و خبرهايي از حضور چهره‌هاي عرصه سياست، اقتصاد، اجتماع، ورزش و هنر بود؛ به قول دوستي اين دورهمي‌ها و گردهمايي‌ها هم دلخوشي‌هاي كوچك اهل رسانه است. دورهمي امسال شروع شيريني داشت؛ شيريني سخنان رييس‌جمهور در آيين‌ افتتاحيه نمايشگاه مطبوعات در طول برگزاري آن همچنان زير زبان اهل مطبوعات مانده بود.البته تكنولوژي هم امسال به ياري غرفه‌داران آمده بود. بعضي رسانه‌ها از طريق تلگرام حال و هواي غرفه‌شان و همچنين برنامه‌هاي آتي‌شان را به اطلاع مخاطبان مي‌رساندند، بعضي هم از كانال‌هاي تلگرامي براي جذب مخاطبان استفاده كرده و لحظه به لحظه گزارشي از غرفه خود منتشر مي‌كردند. در اين ميان روزنامه قدس مشهد حتي آتليه‌اي برپا كرده بود با پرده‌اي كه نوستالژي روزهاي كودكي را زنده مي‌كرد و عكس‌هاي دست به سينه‌اي كه در كنار پدر و مادرهاي‌مان با پرده‌اي مي‌گرفتيم كه روي آن تصوير بارگاه قدسي امام هشتم(ع) نقش بسته بود.

 

غرفه «اعتماد»

در دو روز پاياني نمايشگاه غرفه «اعتماد» همچون روزهاي گذشته ميزبان اعضاي كابينه دولت تدبير و اميد، سياسيون، چهره‌هاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و هنري بود. در بين اعضاي كابينه و وابسته‌هاي دولت، مصطفي‌ پورمحمدي وزير دادگستري، چيت‌چيان وزير نيرو، علي ربيعي وزير كار، معصومه ابتكار رييس سازمان محيط زيست و عراقچي معاون وزير امور خارجه و رييس تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ميهمان «اعتماد» بودند. همچنين از بين نمايندگان مجلس عليخاني نماينده قزوين و عليرضا محجوب نماينده تهران هم سري به غرفه «اعتماد» زدند. علاوه بر اينها افراد سياسي از جمله عرب‌سرخي، موسوي‌‌لاري، هادي خانيكي، عباس عبدي، ابراهيم يزدي، ابراهيم اصغرزاده، محمدرضا تاجيك، احمد زيدآبادي، محمدجواد حق‌شناس و... لحظاتي را در غرفه «اعتماد» حضور داشتند.در كنار اين، جمعي از مسوولان و هنرمندان نيز ميهمان «اعتماد» بودند كه در بين آنها چهره‌هاي شاخصي همچون ميرزاده رييس دانشگاه آزاد اسلامي، داوود نماينده دوبلر و حبيب اسماعيلي كارگردان ديده مي‌شدند. همچنين در بين فعالان اجتماعي «اعتماد» ميزبان فاطمه دانشور و اسماعيل كهرم بود.

 

غرفه‌هاي برتر

اسامي «غرفه»هاي برتر در حوزه‌هاي ٩گانه بيست‌ويكمين نمايشگاه مطبوعات به شرح زير است: بخش نشريات محلي و استاني /صفاي سخن، بخش عمومي و خانواده/چهار فصل، بخش دين و انديشه/به طور مشترك خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) و خبرگزاري حوزه ، بخش فرهنگي - هنري/پايگاه خبري شادشو، بخش آموزشي تخصصي/پايگاه خبري وبدا، بخش سياسي - اقتصادي/مهرنامه ، بخش موسسات مطبوعاتي/اصفهان امروز، بخش روزنامه‌ها/شهروند، بخش خبرگزاري‌هاي عمومي /خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا).

همچنين در ميان ادارات كل ارشاد استان‌ها، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي اصفهان حايز بيشترين امتياز و غرفه برتر ادارات كل ارشاد استان‌ها شناخته شد.

 

تاسيس انجمن روزنامه‌نگاران پيشكسوت مطبوعات

انجمن روزنامه‌نگاران پيشكسوت مطبوعات ايران توسط جمعي از روزنامه‌نگاران پيشكسوت در محل بيست و يكمين نمايشگاه مطبوعات اعلام موجوديت كرد. اين انجمن تازه تاسيس به شكل نهادي خصوصي و غيرصنفي است و هدفش ارزشگذاري به اساتيد مطبوعات و قدرداني از تجربه‌ها و آموزش‌ها و كارهاي روزنامه‌نگاران و خبرنگاران حرفه‌اي است كه سال‌هاي سال در ترويج و توسعه فرهنگ و ارتباطات در اين كشور زحمت كشيدند و همچنان با فداكاري و صبوري كار مي‌كنند... رضا قوي‌فكر، سخنگوي انجمن در همين ارتباط گفت: براي شروع كار اين انجمن چندين نشست با روزنامه‌نگاران قديمي برگزار شده و در اين نشست‌ها بود كه تدوين و تصويب اساسنامه انجام و به وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتي اعلام شد... اين روزنامه‌نگار باسابقه توضيح داد شرايط عضويت در اين انجمن 30 سال سابقه كارمطبوعاتي است و به زودي مجمع عمومي آن براي انتخابات هيات مديره برگزارخواهد شد. كار‌هاي ثبت انجمن در مراجع قانوني صورت گرفته است و با اعلام مجوز از طرف اين مراجع انجمن رسميت خواهد يافت كه در آن صورت جلسه‌اي براي انتخاب هيات مديره برگزار خواهد شد. گفتني است در تهيه و تنظيم اساسنامه انجمن پيشكسوتان مطبوعات هياتي متشكل از 20 تن ازسردبيران و روزنامه‌نگاران حرفه‌اي به عنوان اعضاي هيات موسس همكاري كردند. بخشي ازاين افراد عبارتند از: محمدبلوري، بهروز بهزادي، علي‌اكبر قاضي‌زاده، هوشنگ اعلم، رضا قوي‌فكر، مرتضي شادماني، محمود مختاريان، اسماعيل عباسي، ناصر بزرگمهر، مسعود مهاجر، علي سرهنگي و...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون