• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3398 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ آبان

27 تن از 170 گروگان حادثه هتل بين‌المللي «باماكو» كشته‌شدند

بوي مرگ در مالي

« من به كمك پليس و نيروهاي امنيتي توانستم از ساختمان خارج شوم. وقتي مي‌آمدم تعداد زيادي جسد در كف لابي ديدم. هنوز تعداد زيادي در هتل گروگان هستند». اينها اطلاعاتي بود كه يك گروگان كه توانسته بود از كمند گروگانگيران فرار كند، به فرانس 24 مي‌گفت، در حالي كه هنوز گروگانگيري تمام نشده بود. يك گروگان ديگر هم كه نجات يافته بود، به اسكاي نيوز گفته بود گروگانگيران به زبان انگليسي با هم صحبت مي‌كردند. تاكنون هيچ گروه تروريستي مسووليت اين حمله را بر عهده نگرفته است. اما باز هم بيش از پيش نام داعش در اذهان تداعي مي‌شود و شواهد نشان مي‌دهد يك حمله ديگر به منافع فرانسه اين‌بار در خاك مالي رخ داده است؛ جايي كه فرانسه از سال 2013 براي كمك به دولت مالي در مبارزه عليه تروريسم حضور نظامي دارد. در عمليات گروگانگيري 170 نفر كه بيشتر آنها فرانسوي هستند، يك هفته پس از حملات تروريستي پاريس، در هتل بين‌المللي «راديسون بلو» در پايتخت مالي توسط چند فرد مسلح به گروگان گرفته مي‌شوند تا بار ديگر ارتش فرانسه وارد عمل شود. ۵۰ نيروي ويژه
ضدتروريسم فرانسوي جهت آزادي گروگان‌ها از كنترل چند مرد مسلح در هتل «راديسون بلو»، عازم اين كشور آفريقايي شده‌اند. فرماندهي امريكا در آفريقا نيز اعلام كرد نيروهاي ويژه اين كشور براي مشاركت در عمليات نجات گروگان‌ها به نيروهاي ماليايي پيوسته‌اند.
گروگان‌هايي از مليت‌هاي   مختلف
«راديسون بلو» با 190 سوييت، هتل بين‌المللي پايتخت مالي از هتل‌هاي گرانقيمت جهان است و اغلب ميزبان هيات‌هاي خارجي و كارمندان شركت‌هاي هواپيمايي خارجي است. در نزديكي اين هتل وزارتخانه‌ها و نهادهاي دولتي مالي و همچنين سفارتخانه‌هاي كشورهاي غربي مستقر هستند. در‌واقع به همين دلايل مورد هدف حمله قرار گرفته است. عمليات گروگانگيري صبح جمعه آغاز شد، زماني‌كه مردان مسلح در حالي كه نقاب بر چهره داشتند با خودرويي با پلاك «ديپلماتيك» وارد ساختمان هتل راديسون بلو شدند و صف نگهبانان را با تيراندازي گشودند و راه خود را به داخل ساختمان بازكردند. نقاب‌پوشان بعد كاركنان و مسافران را با تهديد اسلحه به طبقه هفتم هدايت كردند. بر اساس شواهد هر كس مقاومت مي‌كرد يا قصد فرار داشت مورد هدف قرار مي‌گرفت. با اين حال در اين فاصله ده‌ها تن توانستند خود را از كمند گروگانگيران رها كنند اما
در نهايت حدود 140 مسافر و 30 تن از كاركنان اين هتل به گروگان مردان مسلح درآمدند؛ گروگان‌هايي كه از مليت‌هاي مختلف بودند. در ساعات اوليه گروگانگيري حضور تعدادي چيني، امريكايي و تركيه‌اي در ميان گروگان‌ها تاييد شد اما گفته مي‌شود ده‌ها فرانسوي نيز بين گروگان‌ها حضور دارند، هر‌چند ايرفرانس گزارش داده است كه 12 كارمند اين هواپيمايي  از ميان گروگان‌ها در هتل «راديسون بلو»  گريخته‌اند.
مشاركت نيروهاي  ويژه  فرانسوي
عمليات گروگانگيري در هتل «راديسون بلو» موجب شد كه ابراهيم بوباكار، رييس‌جمهور مالي ديدارش از چاد را نيمه‌تمام گذاشته و به باماكو بازگردد. نيروهاي امنيتي ملي نيز به محض اطلاع در محل حادثه حاضر شدند و توانستند ده‌ها گروگان را آزاد كنند. فرمانده پليس مالي شمار مهاجمان حاضر در هتل را 12 تن عنوان كرد و دست كم در ساعات اوليه گروگانگيري سه گروگان كشته شدند. «سي‌ان‌ان» نيز در همان ساعات اوليه از مرگ دو تبعه ماليايي و يك فرانسوي خبر داد. اما طولاني شدن عمليات نجات، موجب شد فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه كه پيش‌تر همه توجهش به عمليات‌هاي عليه داعش در رقه در سوريه بود، دستور اعزام نيروهاي ويژه خود به پايتخت مالي را صادر كند. باماكو كه پايتخت مالي است، در ناحيه جنوبي اين كشور و در حاشيه رودخانه نيجر واقع است. رييس‌جمهور فرانسه وعده داد هر چه را كه در توان دارد براي آزادي گروگان‌ها به كار خواهد گرفت. اما ناظران با آغاز گروگانگيري در مالي در گمانه‌زني‌هاي خود اعلام كردند كه اين عمليات بي‌ارتباط به حضور نظامي فرانسه در اين كشور نيست. ماه اكتبر بود كه «اياد آغ غالي» سركرده گروه مسلح و شورشي «جنبش انصارالدين» كشور مالي، تهديد كرد كه عمليات خود را عليه نيروهاي فرانسوي افزايش خواهد داد.


آخرين جزييات عمليات نجات

   يك گروه وابسته به القاعده به نام المرابطون مسووليت گروگانگيري را برعهده گرفت. اما هنوز اين ادعا تاييد نشده است. المرابطون از دو گروه كه شاخه‌هاي القاعده در شمال آفريقا هستند، تشكيل شده است. اين گروه نام خود را از دودمان مرابطون گرفته كه در قرون ۱۱ و ۱۲ ميلادي بر شمال آفريقا حكومت مي‌كردند. در ۱۴ مه ۲۰۱۵ عدنان ابووليد رهبر اين سازمان در يك پيام صوتي اعلام كرد كه با ابوبكر بغدادي بيعت كرده است.
  ‌ بعد از اينكه اعلام شد شمار زيادي از گروگان‌ها آزاده شده‌اند، آسوشيتدپرس از كشته شدن دست‌كم 18 نفر در حادثه خبر داد.
   ‌ برت مك‌گورگ، نماينده باراك اوباما رييس‌جمهوري امريكا درباره داعش، در اظهاراتي گفت: اين عمليات گروگانگيري، به حملات تروريستي پاريس بي‌ارتباط نيست.
  حداقل سه تن از گروگانگيرها به ضرب گلوله نيروهاي امنيتي كشته شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون