• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3403 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۵ آذر

از بازسازي اراك تا بررسي گزارش آتي آژانس

گزارش شمخاني ازجلسات كميته نظارت بر اجراي برجام

 

گروه سياسي| دبير شوراي عالي امنيت ملي بالاخره از فعاليت كميته‌اي گفت كه خيلي‌ها منتظر شنيدن اخباري از آن بودند؛ كميته نظارت بر اجراي برجام. مجموعه‌اي كه در شوراي عالي امنيت ملي تشكيل شده و هنوز تا اينجا كسي از تركيب اعضاي آن خبر ندارد. علي شمخاني اما گفته اين كميته تاكنون دو جلسه برگزار كرده است. جلساتي كه دبير شوراي عالي امنيت ملي براي نخستين بار قدري هم از دستور كار آنها گفته است. بعد از انتشار سند بازطراحي رآكتور اراك بسيار طبيعي بود كه قسمتي از فعاليت اين كميته در روزهاي اخير معطوف به همين موضوع بوده باشد. موضوعي كه به نوعي مي‌توان آن را از جدي‌ترين قدم‌هاي اوليه اجراي برجام دانست. شمخاني گفته در يكي از اين دو جلسه به همين موضوع پرداخته شده است. اما همانقدر هم طبيعي است كه نه شمخاني و نه ديگر مقامات دولتي از جزييات آنچه در اين جلسات مطرح شده، حرفي به زبان نياورند. شروع فعاليت‌هاي اين كميته در شوراي عالي امنيت ملي در حالي است كه مجلسي‌ها هم همزمان در تلاش براي تشكيل كميته نظارت خود در بهارستان هستند. آنجا اما طيف منتقدان دولت اصرار دارند تا با روش ديگري كار اين كميته را جلو ببرند. روشي كه در آن خبري از عدم انتشار برخي خبرهاي مربوط به اين نظارت‌ها نيست. آنجا در بهارستان هر چند اصرارها براي نظارت بيشتر بود اما كار تشكيل كميته مد نظر مجلسي‌ها هنوز به جايي نرسيده است. كميسيون ملي كه به عنوان مجموعه تخصصي مجلس براي اجراي نظارت معرفي شده، در مقابل دو راهكار مختلف قرار گرفته؛ عده‌اي معتقدند كميته‌اي محدود بايد براي مسووليت اين نظارت در مجلس انتخاب شوند و عده ديگري اصرار دارند تا مسووليت نظارت به شكل عمومي بين تمام اعضاي كميسيون امنيت ملي تقسيم شود. تا اينجا اما نظر دوم، طرفداران بيشتري داشته و آن طور كه برخي از نمايندگان به «اعتماد» گفته‌اند اين سازوكار در نخستين جلسه كميسيون امنيت ملي بعد از تعطيلات مجلس، نهايي خواهد شد. تصميمي كه با توجه به آغاز فعاليت‌هاي كميته نظارت شوراي عالي امنيت ملي قدري ديرهنگام به نظر مي‌رسد. با اين وجود هنوز در بهارستان بسياري از چهره‌هاي منتقد دولت معتقدند كه نقض برجام توسط طرف مقابل از چندي قبل آغاز شده بود. عليرضا زاكاني، كسي كه سابق بر اين رياست كميسيون ويژه بررسي برجام را بر عهده داشت با صراحت بيشتري نسبت به ديگران اين موضوع را مطرح كرده است. در كميته شوراي عالي امنيت ملي براي نظارت بر اجراي برجام اما گويا نظرات تفاوت عمده‌اي با اين ديدگاه دارند. چه آنكه علي شمخاني، دبير اين شورا همزمان با اعلام خبر فعاليت كميته نظارت بر اجراي برجام تاكيد كرده كه هنوز براي «قضاوت درباره اجراي برجام از سوي طرف مقابل زود است». اين اظهارنظر به روشني تفاوت ديدگاه‌ها براي اجراي برجام را آشكار مي‌سازد.

قضاوت درباره اجراي برجام از سوي طرف مقابل زود است
علي شمخاني ديروز در حاشيه اداي احترام به شهدا در دانشگاه شهيد باهنر كرمان در جمع خبرنگاران گفت: ايران در اجراي برجام از خود حسن نيت نشان داده و از سوي ديگر كميته نظارت بر اجراي برجام طبق فرمايشات شفاف رهبر معظم انقلاب و توسط دولت اكنون در حال فعاليت است. دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: اين هيات پنج وظيفه دارد كه بررسي انجام كار طبق زمان‌بندي مشخص و همچنين روند بررسي مسائل كلي ايران و برجام و همچنين اقداماتي كه بايد از سوي طرف مقابل صورت گيرد از جمله سرفصل‌هاي فعاليت اين كميته است. وي افزود: در اين خصوص دو جلسه تاكنون برگزار و دو بحث دنبال شده است كه يكي از اين موارد درباره بازسازي نيروگاه اراك بوده است. شمخاني اظهار كرد: بحث مقدماتي سومي نيز با توجه به اينكه آژانس در روزهاي آينده گزارشي از كارهاي بزرگي كه جمهوري اسلامي انجام داده در شفافيت و رفع يك اتهام تاريخي كه مبناي حقوقي و علمي ندارد و مبتني بر گزارش‌هاي سرويس‌هاي بد خواه موساد و غير موساد است، بحث شده تا ان‌شاءالله اين پرونده بسته و ساير اقدامات ديگر بر روي آن انجام شود. وي گفت: بطور قطع با توجه به حسن نيت جمهوري اسلامي ايران كه بر اجراي برجام نظارت دقيق دارد با توجه به كميته نظارت حتما طرف مقابل بايد به آنچه به آن متعهد شده است، عمل كند. دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: هنوز براي قضاوت درباره اجرايي شدن برجام از سوي طرف مقابل زود است اما ايران با حسن نيت خود و با تكيه بر كميته نظارت بر برجام كار خود را انجام خواهد داد.

دانشگاه دژ مقابله با نفوذ است
علي شمخاني بعد از اين اظهارات در جمع دانشگاهيان و دانشجويان در دانشگاه شهيد باهنر كرمان به مناسبت هفته بسيج گفت: اگر ما درست مديريت كنيم، دانشگاه محل سوءظن نيست، بلكه دژ مقابله با نفوذ است. وي تصريح كرد: مفهوم مقابله با نفوذ فقط برخورد سلبي نيست، نفوذ از نياز هم مي‌آيد كسي كه خودكفا شد، نفوذپذير نيست. دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اينكه نفوذ يك واقعيت است، گفت: بدترين راه مقابله با نفوذ، جناحي كردن آن است. دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: فردي كه در رفتار شخصي و در دانش بي‌نياز باشد، نفوذ پذير نيست. شمخاني گفت: دانشگاه در اين مقطع براي مقابله با نفوذ و توسعه اقتصاد مقاومتي و محكم‌سازي زيرساخت علمي دانشگاه چه كاري مي‌تواند انجام دهد. وي گفت: من چپ و راست را قبول ندارم، نفوذ يك واقعيت است و در اين نبايد ترديد كرد بلكه بايد به صورت متحد با نفوذ مقابله كرد. وي اظهار كرد: دانشجويي كه انتقاد مي‌كند من را هوشيار و دانشجويي كه تاييد مي‌كند، مرا دلگرم مي‌كند. وي همچنين اساس شكل‌گيري بسيج را مبتني بر يك بينش و تفكر عميق نسبت به آينده عنوان كرد و گفت: بسيج به خاطر جنگ، شكل نگرفت بلكه يك سال قبل از جنگ و تهديد عراق شكل گرفت. شمخاني با تاكيد بر اينكه بايد به فرمايش رهبر معظم انقلاب اسلامي در مورد بسيج توجه كرد، افزود: معظم له مي‌فرمايند بسيج بايد انديشه‌ورز باشد، بسيج بايد اتاق فكر داشته باشد و به طور دايم بايد نسبت به مسائل انقلاب و دين، تئوري توليد كند. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: امروز هرجا مشكلي به وجود مي‌آيد، همه معتقدند با فرهنگ بسيجي بايد در رفع آن كوشيد. دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: امروز ديگر صداي توپ و بوي باروت نمي‌آيد و شهيدي جز شهداي حرم تشييع نمي‌شود اما واقعيت اين است كه ما دشمن داريم. شمخاني بيان كرد: بسيج ابزار قدرت هيچ فرد و شخصي نيست و بنيانگذاران بسيج دانشگاهيان بودند. وي گفت: هيچ فرمانده بسيجي در جنگ نبود كه از بسيجي چيزي را بخواهد و خود آن خصوصيت را نداشته باشد. وي خاستگاه بسيج را دانشگاه خواند و اضافه كرد: دانشگاه امروز بهتر از ما مي‌داند كه امروز دشمن و مشكل اصلي ما فقر، بيكاري، تورم، ركود و معيشت است.

تهديد امنيت ايران در فساد اقتصادي و ناكارآمدي است
دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين به پرسش‌هاي تعدادي از دانشجويان حاضر در اين نشست پاسخ گفت و افزود: اگر در بخشي از جامعه حادثه‌اي رخ دهد، مفهومش اين نيست كه سياست نظام است و نبايد آن را به نام نظام گذاشت. وي همچنين در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان در مورد داعش گفت: تا زماني كه كارخانه داعش‌سازي تعطيل نشود، داعش به حيات خود ادامه مي‌دهد. وي ادامه داد: كارخانه داعش‌سازي، سركوب ميل و خواست مشاركت جوانان در كشورهاي اسلامي است كه با حكومت‌هاي موروثي، قبيله‌اي و خانداني اداره مي‌شوند. دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين گفت: علت امنيت داخلي ايران ناشي از تصميم‌گيري مقابله با اين نوع تهديد در وراي مرزهاست. وي ادامه داد: پاكستان دشمن ما نيست اما برخي دوست دارند پاكستان را دشمن ما عنوان كنند. دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: پاكستان مي‌تواند حلقه مناسب راهبردي ما باشد كما اينكه ما براي پاكستان چنين هستيم. وي همچنين اظهار كرد: تهديد امنيت ايران در داخل اقتصاد، معيشت، فساد اقتصادي و ناكارآمدي است و در بيرون امريكا و اسراييل است نه متحدان‌شان.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون