• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3403 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۵ آذر

رييس‌جمهور در جلسه هيات وزيران:

اطلاعاتي كه ما داريم نشان مي‌دهد هواپيماي روسيه در فضاي سوريه مشغول عمليات بود

موشك و هواپيما اسباب ‌بازي نيست كه كسي در هوا تصميم به شليك بگيرد

گروه سياسي| روزي كه «جهان عاري از خشونت» را از تريبون ملل متحد اعلام كرد، شايد تعداد كشورهاي درگير جنگ و تروريسم به تعداد انگشتان يك دست مي‌رسيد. كشورهايي كه با جنگ‌هاي چند ساله خو گرفته بودند، همه در همسايگي دور و نزديك ايران، قرار داشتند تا هرگاه كه از امنيت مي‌گوييم، احساس آن براي ايرانيان بهتر قابل درك باشد. اما آتشي كه خاورميانه را فرا گرفت خيلي زود زبانه‌هاي آن به اروپا هم رسيد. تهديدهايي كه به واقعيت تبديل شد و هشدارهايي كه اندوهي از ناامني را براي برخي كشورها به همراه داشت. حال با ورق خوردن هر روزه تقويم جنگ‌هايي كه با محوريت مبارزه با داعش در حال شكل‌گيري است و در دسته‌بندي‌هاي كشورهايي كه به همين مقصود وارد سوريه مي‌شوند، اتفاقاتي روي مي‌دهد كه غير از تشديد ناگواري‌ها دستاورد ديگري ندارد. هدف قرار دادن جنگنده سوخوي روسي در آسمان سوريه از سوي تركيه، جديدترين حادثه اين روزها را رقم زد. حادثه‌اي كه حسن روحاني هم بيشترين زمان سخنان خود در هيات دولت را به آن اختصاص داد تا اين رفتار ترك‌ها را نكوهش كرده و بر لزوم مبارزه جدي با تروريسم تاكيد كند. رييس‌جمهور به موضوع تروريسم و خطرات آن براي جهانيان پرداخت و گفت: آنچه در پاريس، مالي، سرنگوني هواپيما در شرم الشيخ، بيروت و اخيرا در تونس اتفاق افتاد و البته روزانه در يمن، عراق و سوريه تكرار مي‌شود، بيانگر خطرات انتشار ميكروب تروريسم براي آفريقا، آسيا، خاورميانه و حتي اروپا و امريكا است و به تبع آن، ضرورت اراده جدي جهاني براي مقابله با اين پديده شوم را نشان مي‌دهد. روحاني با اشاره به اينكه «ما هنوز يك اراده جدي را درغرب براي مبارزه با تروريسم مشاهده نكرده‌ايم»، گفت: اميدواريم در روزها و هفته‌هاي آينده شاهد چنين اراده‌اي از سوي غربي‌ها نيز باشيم. به هر حال تروريست‌ها به چه كسي نفت مي‌فروشند، اين بايد روشن شود. كاميون‌هاي نفت در بيابان‌هاي سوريه مشخص هستند كه به كدام سو تردد مي‌كنند. چطور سازمان ملل و نهادهاي بين‌المللي با اينها برخورد نمي‌كنند و چطور مدعيان مبارزه با تروريسم اين نفت را با قيمت بسيار پايين از تروريست‌ها خريداري مي‌كنند. رييس‌جمهور افزود: اين سلاح‌هاي مدرن و موشك‌هاي مدرن ضدزره كه در اختيار اينهاست حتي موشك‌هاي دوش پرتاب كن ضدهوايي را از كجا آورده‌اند و چه كسي براي‌شان خريداري كرده است. اينها مشخص است كه از كجا آمده و توليد كجاست و در كجا انبار بوده‌اند؟ اگر واقعا بناست با تروريست‌ها مبارزه شود بايد با اين مسائل مبارزه شود. روحاني در ادامه به تردد آزادانه تروريست‌ها در برخي كشورها و همزمان برخي تبليغات رسانه‌اي درخصوص ائتلاف‌ها عليه تروريسم اشاره كرد و گفت: اگر اراده جدي در سازمان‌هاي بين‌المللي و كشورهاي اتحاديه اروپا باشد ما بايد در مقام عمل اينها را ببينيم. ناتو اگر واقعا مي‌خواهد با تروريسم مبارزه كند، بايد جديتش را در اين مسائل نشان دهد. تا امروز متاسفانه كشورهايي كه با تروريست‌ها مي‌جنگند محدود هستند؛ روس‌ها با تروريست‌ها مي‌جنگند و ايران از آغاز انقلاب در طول اين دهه‌ها و سال‌هاي اخير با تروريست‌ها جنگيده است و همواره هر كشوري كه آماج حملات تروريست‌ها بوده ايران به آنها كمك كرده است.
رييس‌جمهور اظهار كرد: مساله ديگري كه بسيار هشدار‌دهنده و خطرناك است و موضوع را پيچيده‌تر كرده است، حادثه‌اي بود كه در فضاي سوريه و نزديك مرزهاي تركيه اتفاق افتاد كه اطلاعاتي كه ما تا امروز در اختيار داريم، اين است كه هواپيما در فضاي سوريه مشغول عمليات بوده و هدف قرار گرفته است. حالا فرض بر اينكه اين هواپيما به مرزهاي تركيه نزديك شده باشد، موشك و هواپيما كه اسباب بازي نيست كه كسي در هوا تصميم به شليك بگيرد؟ مگر مي‌تواند اينقدر بي‌نظمي بر منطقه به تدريج حاكم شود كه هر كسي در هوا هر تصميمي مي‌خواهد اتخاذ كند. اين اقدامات بسيار خطرناك است.
روحاني تصريح كرد: همه بايد توجه داشته باشند اين اقدامات تحريك‌كننده و تبعات فراوان آن از لحاظ حقوقي به گردن آغازگر مساله است و همه كشورها بايد مراقبت كنند. ما از كشور همسايه و دوست‌مان تركيه مي‌خواهيم كه به جديت مراقب اوضاع باشد چرا كه شرايط بسيار حساس است. رييس‌جمهور گفت: روسيه و تركيه هر دو همسايه و دوست جمهوري اسلامي ايران هستند و براي ما بسيار مهم است كه روابط همسايگان صميمي باشد و ما به هيچ عنوان راضي نيستيم بين همسايگان‌مان اختلاف باشد يا اخلالي در روابط‌شان ايجاد شود چرا كه اين به نفع ما و منطقه نيست. ما هم مي‌خواهيم كه اين كشورها اقدامات احتياطي را انجام دهند و با تدبير مانع از تكرار اين گونه حوادث شوند و بردباري لازم را به خرج دهند. رييس‌جمهور تاكيد كرد: اين گونه حوادث به نفع تروريست‌هاست و روحيه آنها را تقويت مي‌كند، به ويژه وقتي ببينند كشورهاي منطقه بر سر اين مسائل با هم درگير شده‌اند و اختلاف و فاصله ميان آنها ايجاد شده است. روحاني با اشاره به اينكه «همه كشورهاي منطقه بايد از كشوري كه با تروريست‌ها مي‌جنگد حمايت كنند»، گفت: اگر بنا باشد مسائل حاشيه‌اي ما را از مساله اصلي بازدارد، موفق نخواهيم شد و ما بايد همه تلاش و اراده و توان‌مان براي مبارزه با تروريسم متمركز شود. غفلت از تروريسم به عنوان خطر اصلي، منطقه را دچار ناامني‌هاي ديگري مي‌كند.
رييس‌جمهور افزود: اميدوارم كه همه از گذشته و از اعمال تروريستي اين گروه‌ها درس لازم را آموخته باشند و امروز همه كشورها خود را براي مبارزه با تروريسم و ايجاد ثبات در منطقه آماده كنند و از دولت‌هاي روسيه و تركيه كه هر دو همسايه و برادر ما هستند خواهش مي‌كنيم كه با تدبير مساله را دنبال و از تكرار اين گونه حوادث با تدبير و بردباري جلوگيري كنند.
رييس‌جمهور همچنين با قدرداني از وزارت نفت، وزارت امور خارجه، دستگاه‌هاي انتظامي و امنيتي و همه دست‌اندركاران برگزاري سومين اجلاس سران مجمع كشورهاي صادركننده گاز و همچنين تلاش رسانه‌ها، گفت: در اين اجلاس كه بسيار موفقيت‌آميز، عزتمندانه و با نظم و امنيت كامل برگزار شد، بيشترين تعداد از سران و مقام‌هاي ارشد كشورهاي عضو حضور داشتند كه اين امري كم سابقه و نشان‌دهنده عزت روزافزون جمهوري اسلامي ايران بود. رييس‌جمهور در ادامه گفت: از اينكه در اين فرصت، رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز با سخاوتمندي به روساي شركت‌كننده در اين نشست وقت ديدار دادند، قدرداني مي‌كنم چرا كه بسيار مهم و حائز اهميت بود كه سران كشورها مسائل مهم منطقه‌اي و بين‌المللي را مستقيم از كلام رهبر معظم انقلاب بشنوند.
رييس‌جمهوري در ديدار وزير خارجه قزاقستان:
رشد اقتصادي يكي از پايه‌هاي ايجاد و حفظ امنيت است
حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني روز چهارشنبه در ديدار «ارلان ادريسوف» وزير امور خارجه قزاقستان گفت: نزديكي و اشتراكات فرهنگي و تاريخي دو ملت، زمينه بسيار مناسبي را براي گسترش همكاري‌ها در همه عرصه‌ها به ويژه اقتصادي فراهم آورده است. رييس‌جمهور به تقويت راه‌هاي ارتباطي ميان ايران و قزاقستان و ايجاد پيوند ميان آسياي ميانه به خليج فارس از طريق كشورمان اشاره و اظهار كرد: راه‌اندازي خط‌آهن مشترك بين ايران و قزاقستان از مسير تركمنستان، علاوه بر اتصال خليج فارس به چين، پيوندهاي دوستي و همكاري بين تهران و آستانه را نيز بيش از پيش تقويت كرده است. روحاني در ادامه رشد اقتصادي را يكي از پايه‌هاي اصلي ايجاد و حفظ امنيت دانست و با اشاره به موضوع تروريسم و ضرورت مبارزه همگاني با اين پديده شوم در منطقه گفت: مبارزه با تروريسم عزم و اراده همه كشورها را مي‌طلبد و در اين مبارزه بايد به ريشه‌هاي تروريسم بيش از پيش توجه شود. رييس‌جمهور در ادامه با بيان اينكه در هفته‌هاي اخير شاهد حوادث بسيار تلخ و خطرناكي در منطقه بوده‌ايم، تصريح كرد: اين حوادث مي‌تواند براي همه كشورهاي منطقه نگران‌كننده باشد. روحاني ادامه داد: اكثر جنگ‌هاي دنيا بر اثر حركت غلط انگشت يك نفر روي ماشه يك سلاح آغاز شده است، بنابر اين بايد نسبت به شرايط آينده بسيار مراقب باشيم، چرا كه اگر از تروريسم به عنوان خطر اصلي غفلت كنيم، هيچ تضميني براي تداوم ثبات و امنيت در ساير بخش‌هاي منطقه نيز وجود ندارد و در مواجهه با مسائل منطقه، تدبير و همكاري كشورها ضروري است. «ارلان ادريسوف» وزير امور خارجه قزاقستان نيز در اين ديدار گفت: قزاقستان نقش ايران در حل و فصل مسائل منطقه و جهان و تامين امنيت را كليدي مي‌داند و از همين رو تمايل دارد در كنار ايران به نقش‌آفريني بپردازد.
رييس‌جمهور در ديدار وزير خارجه لوكزامبورگ:
تروريسم ريشه‌هايي فرهنگي، سياسي و اجتماعي دارد
حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در ديدار «جين آسلبورن» وزير امور خارجه لوكزامبورگ با بيان روابط مثبت دو كشور و اينكه ظرفيت‌هاي بسيار خوبي براي توسعه همكاري‌ها وجود دارد، خاطرنشان كرد: ايران با دارا بودن شرايط ممتاز در بخش‌هاي مختلف از جمله انرژي و حمل و نقل و بهره‌مندي از موقعيت جغرافيايي مناسب در منطقه و لوكزامبورگ به عنوان عضو فعال در اتحاديه اروپا و مركز مهم مالي و سرمايه‌گذاري، مي‌توانند همكاري‌ها و روابط خوبي با يكديگر داشته و در راستاي توسعه مناسبات گام بردارند. رييس‌جمهور به نقش اتحاديه اروپا در موضوع هسته‌اي ايران اشاره و اظهار كرد: پس از توافق هسته‌اي، فرصت‌هاي جديدي در روابط ايران با اتحاديه اروپا و ديگر كشورها ايجاد شده است. روحاني با بيان اينكه «در شرايط كنوني علاوه بر مسائل اقتصادي بايد به شرايط فرهنگي و اجتماعي منطقه نيز بينديشيم»، به ضرورت مقابله با تروريسم اشاره كرد و افزود: امروز تروريسم در منطقه به ظاهر موضوعي امنيتي است، اما در حقيقت ريشه‌هايي فرهنگي، سياسي و اجتماعي دارد. روحاني افزود: وقتي تروريسم گسترش يافته و كشوري ناامن مي‌شود آثار آن از جمله بازگشت نيروهاي تروريستي به كشورهاي خود و موضوع آوارگان، همسايگان و ساير كشورها را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون