• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3408 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۴ آذر

حمله كاليفرنيا؛ تروريستي يا غير تروريستي؟

اوباما: داعش تهديد بالقوه امريكا نيست

شهر سن برناردينو واقع در ايالت كاليفرنياي ايالات متحده روز چهارشنبه شاهد يكي از خونين‌ترين حملات مسلحانه اخير امريكا بود؛ روزي كه يك مركز نگهداري از معلولان اين شهر با حضور خانواده‌هاي‌شان در آستانه كريسمس تلاش داشت محفلي شاد براي اعضاي خود ايجاد كند، حضور سه فرد مسلح، حادثه ديگري رقم زد و شيريني‌ها و نوشيدني‌هاي اين جشن را با خون حاضران آلود. بر اساس آخرين گزارش‌ها در اين حادثه خونين 14تن جان خود را از دست داده‌اند و 21 تن ديگر زخمي شده‌اند. حادثه‌اي كه شايبه يك اقدام تروريستي در اين كشور را تقويت مي‌كند. تحقيقات اف بي‌آي ادامه دارد و اگر تروريستي بودن حادثه تاييد شود، نخستين حادثه، پس از حادثه خونين ماراتن بوستون توسط برادران سارانايوف در سال 2013 و نخستين واقعه تروريستي پس از اعلام موجوديت داعش خواهد بود.
حادثه چگونه رقم خورد؟
تقريبا همه مهمان‌ها به جشن مركز نگهداري معلولان سن برناردينو در ايالت كالفرنيا پيوسته بودند كه سه فرد مسلح با جليقه ضد‌گلوله وارد اين مركز شدند و بدون اينكه اجازه گريختن به كسي دهند، رگبار گلوله را آغاز كردند. دقايقي تا رسيدن خبر حادثه به پليس منطقه گذشت، دقايقي كه به مهاجمان اجازه داد، شمار بيشتري را قرباني نقشه خود كنند. اما اف‌بي‌آي مي‌گويد يك تن از مهاجمان در هنگام فرار به سمت ماشين خود توسط پليس دستگير شده و دو مهاجم ديگر نيز به ضرب گلوله پليس جان خود را از دست داده‌اند. گفته مي‌شود كه اين مهاجمان از هر نظر براي انجام اين عمليات آماده و تمهيدات مورد نياز را مد نظر قرار داده بودند. اما مقامات امريكا در ساعات اوليه از هر نوع اظهارنظر درباره تروريستي بودن حادثه خودداري كردند. باراك اوباما رييس‌جمهوري ايالات متحده كه در هفت سال اخير تلاش زيادي براي كنترل خريد و فروش اسلحه در امريكا داشته، در مصاحبه با شبكه سي‌بي‌اس، حادثه تيراندازي در كاليفرنيا را به حوادث مسلحانه معمول در ايالات متحده شبيه دانست و گفت: تيراندازي‌هايي از اين دست تبديل به الگويي تكرارشونده شده كه در هيچ كشور ديگري با اين تناوب رخ نمي‌دهد و بايد گام‌هايي‌برداريم تا اين حوادث با اين دور تناوب تكرار نشوند.
مهاجمان چه كساني بودند؟
پليس كاليفرنيا پس از وقوع اين حادثه و كشته شدن مهاجمان هويت آنها را به رسانه‌ها اعلام كرد. مهاجمان سيد فاروق ۲۸ ساله و تشفين مالك ۲۷ ساله هردو تبعه امريكا بوده‌اند. بلافاصله پس از اعلام هويت مهاجمان، خانواده فاروق در برنامه تلويزيوني حاضر شده و از وقوع اين حادثه به‌شدت اظهار تاسف كردند.
فاروق كارمند اداره بهداشت كاليفرنيا و متولد امريكا بوده است. گفته مي‌شود احتمالا او به عنوان مهمان به اين جشن دعوت شده بود و يكي از فرضيه‌ها اين است كه پس از يك مجادله همراه با زني كه احتمالا همسرش بوده شروع به تيراندازي مي‌كند. با اين حال هنوز امكان انگيزه‌هاي تروريستي در اين حمله به‌طور كامل رد نشده است. با اين وجود اگرچه در روز حادثه اعلام شد كه فرد سومي نيز در اين حمله حاضر بود، اما هنوز هويت فردي كه قصد فرار داشته به قطعيت روشن نشده؛ تا جايي كه رييس پليس سن برنارينو اعلام كرده است كه فكر نمي‌كند فرد سومي در اين حمله دست داشته باشد.
با اين وجود پليس پس از تحقيق و تجسس در منزل مهاجمان به مركز معلولان سن برناردينو، اعلام كرد كه در جست‌وجوي‌هاي به عمل آمده به 12 بمب دست‌ساز به علاوه مواد لازم براي ساخت بمب در خانه مهاجمان دست يافته است.
تروريستي بودن يا نبودن
آنگونه كه اف بي‌آي اعلام كرده است نشانه‌هاي زيادي از تروريستي بودن اين حادثه وجود دارد اما هنوز اين موضوع به‌طور رسمي اعلام نشده است. لس‌آنجلس تايمز گزارش مي‌دهد سيد فاروق به همراه همسرش اوايل سال جاري ميلادي به عربستان سعودي سفر كرده بودند و در آنجا يك ماه اقامت داشتند و دوباره به خانه خود در كاليفرنيا بازگشته‌اند. اينها اطلاعاتي است كه از تحقيقات سرويس‌هاي اطلاعاتي و پليس امريكا به دست آمده است. همچنين اين اطلاعات نشان مي‌دهد كه اين زن و شوهر يك فرزند كوچك نيز داشته‌اند كه با آن زندگي مي‌كردند. دادستاني كاليفرنيا نيز عنوان مي‌كند كه در اين حمله تركيب پيچيده‌اي از يك انتقام‌گيري و افراط‌گرايي در ميان است اما آن‌گونه كه دادستاني عنوان كرده اين دو نفر هيچ سابقه كيفري ندارند.


باراك اوباما: تعطيلات سال نو در امنيت برگزار مي‌شود
باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا در مصاحبه با شبكه خبري سي‌‌بي‌‌اس گفت: داعش يك تهديد موجود و جدي براي امريكا نيست. آنها يك سازمان خطرناك هستند نظير القاعده اما دفاع ما قوي‌تر است. مردم امريكا بايد بابت اين مساله مطمئن باشند كه ما هر آنچه را كه لازم است براي دفاع از آنها انجام مي‌دهيم و مطمئن باشند كه مي‌توانند تعطيلات سال نوي مسيحي را به خوبي و در امنيت كامل بگذرانند. اظهارات رييس‌جمهوري امريكا در بحبوبه گزارش‌هايي درباره تحقيقات پليس فدرال امريكا (اف‌‌بي‌‌آي) درباره حاميان داعش در سراسر امريكا مطرح شده و براساس يك تحقيق جديد مشخص شده كه حمايت از اين گروه تروريستي در داخل اين كشور به سطحي غيرمنتظره رسيده است. اما رييس‌جمهوري امريكا خواستار آرامش در ميان مردم شده و گفته كه داعش تنها در صورتي پيروز مي‌شود كه ما هراس به خود راه دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون